کد خبر: ۳۷۳۲
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه شهید مولایی،کوچه‌باغ‌های سیدی

کوچه شهید مولایی در خیابان مجد28 حدود 50سال قبل به کوچه‌باغ‌های سیدی معروف بوده است.‌ زمین‌های باغی که ظاهرا ‌متعلق به‌ شخصی به نام سیدی بود علت این نام‌گذاری است. این کوچه را سراسر باغ‌های انگوری، سیب و هلو تشکیل می‌داد. «باغ‌های غلامحسین‌احمد»، «حاج ممدقندی» و «دکتر ثقه‌‌الاسلام» از این جمله بود. این کوچه را به نام این باغ‌ها هم می‌شناختند.

کوچه شهید مولایی در خیابان مجد28 حدود 50سال قبل به کوچه‌باغ‌های سیدی معروف بوده است.‌ زمین‌های باغی که ظاهرا ‌متعلق به‌ شخصی به نام سیدی بود علت این نام‌گذاری است. این کوچه را سراسر باغ‌های انگوری، سیب و هلو تشکیل می‌داد. «باغ‌های غلامحسین‌احمد»، «حاج ممدقندی» و  «دکتر ثقه‌‌الاسلام» از این جمله بود. این کوچه را به نام این باغ‌ها هم می‌شناختند. در حال حاضر زمین رهاشده‌ وسیعی که از آن باغ‌ها به‌جا مانده است در ابتدای کوچه به چشم می‌خورد. این زمین ‌‌متعلق به خاندان ثقه‌الاسلامی‌هاست. به گفته اهالی مالک آن دکتر ‌جذامی‌خانه بود و در میدان شهدا هم مطب داشته است. این محدوده جوی آبی ‌هم داشته است که آبش از چشمه‌گیلاس می‌آمد.

زمین مسجد ابوالفضلی‌ها بخشی از باغ ‌بود. سال 1358 باغ که قطعه قطعه می‌شود، صاحب زمین خانم زهرا گلی آن را وقف مسجد می‌کند. در سال 1358 بنای آن ساخته شد.
در اوایل‌‌ این کوچه از سمت بولوار مجد ایستگاه شماره51 آتش‌نشانی قرار دارد. پایگاه چند منظوره مدیریت بحران شهید محرابی هم درست کنار ایستگاه واقع است.

 

محمدعلی فرزین گوارشک حدود 58سال قبل به این محله آمد که تمام زمین‌هایش باغی بود. او جزو سه ساکن اولیه کوچه‌باغ‌های سیدی است.

 

 این زمین دور دیوار همان باغی است که متعلق به دکتر ثقه‌الاسلام بود و او از دنیا رفته و سال‌هاست باغ، زمین بایر رهاشده‌ای است.

 

 

ارسال نظر