کد خبر: ۳۷۸۴
۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

راه‌اندازی نخستین نانوایی حرم‌مطهر

این روزها به این عطر و بوی غذا در حرم مطهر، بوی نان تازه بربری هم اضافه شده‌است؛ بویی که از نخستین نانوایی راه‌اندازی‌شده حرم‌مطهر بلند می‌شود و خبر از گذاشتن نان تازه و داغ سر سفره مهمان‌سرا برای زائران آقا را می‌دهد.

 نشستن پای سفره‌ای که منتسب به حضرت‌رضا(ع) است، آرزوی هر زائری است که پایش به حرم‌مطهر می‌رسد؛ سفره‌ای که پیش از دعوت‌شدن به آن عطر و بوی غذایش در همه صحن‌ها مشامت را پر می‌کند.

 اگر خوش‌مزگی این غذا را کنار بگذاریم، آنچه باعث شده است تا برای یک دانه برنج آن یا لقمه‌ای نانش زائران خوردنش را آرزوی خودشان بخوانند، تبرکی آن است؛ غذایی که آشپزها با سلام و صلوات در دو آشپزخانه بزرگ صحن‌های غدیر و حرعاملی هر روز می‌پزند.

 این روزها به این عطر و بوی غذا در حرم مطهر، بوی نان تازه بربری هم اضافه شده‌است؛ بویی که از نخستین نانوایی راه‌اندازی‌شده حرم‌مطهر بلند می‌شود و خبر از گذاشتن نان تازه و داغ سر سفره مهمان‌سرا برای زائران آقا را می‌دهد.

 آنچه هست، اینکه پیش از این نان‌ها برای صبحانه از بیرون تهیه می‌شد و همراه ناهار و شام هم اگر نانی بود، به‌صورت بسته‌بندی از محصولات کارخانه‌های آرد آستان قدس رضوی بود. اکنون با این اقدام جدید نان بربری به سفره مهمان‌سرای حضرت اضافه  شده‌است.


نان سالم بدون هیچ افزودنی غیرمجاز

پخت نان سالم و باکیفیت اولین نکته و شعاری است که برای ساخت نخستین نانوایی در حرم‌مطهر مطرح می‌شود. آن‌طور که مدیر مهمان‌سراهای حضرت‌رضا(ع) می‌گوید، این واحد جدید با تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ارائه بهترین خدمات و پذیرایی ویژه از زائران حرم مطهر در مهمان‌سرای حضرت راه‌اندازی شده‌است.

طبق گفته‌های سعید صالحی، بررسی این پیشنهاد و آماده‌سازی طرح  چندین ماه طول کشیده و فعالیت رسمی از حدود دو هفته پیش آغاز شده است.

با راه‌اندازی این نانوایی، نان سالم بدون هیچ‌گونه افزودنی غیرمجاز در مهمان‌سرا طبخ می‌شود و نمونه‌اش را در هیچ‌کدام از نانوایی‌های مشهد نمی‌توان پیدا کرد

 او اضافه می‌کند: «در گذشته نان  برای مهمان‌سرای حضرت از بیرون حرم مطهر تأمین می‌شد. به‌عبارتی، نان با فاصله دوازده‌ساعته یا حتی یک روز پیش پخت می‌شد، اما با راه‌اندازی این نانوایی، نان سالم بدون هیچ‌گونه افزودنی غیرمجاز در مهمان‌سرا طبخ می‌شود و نمونه‌اش را در هیچ‌کدام از نانوایی‌های مشهد نمی‌توان پیدا کرد.»


پخت 5000 قرص نان در روز

این مقام مسئول به استفاده از نان در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام در میهمان‌سرای حضرت اشاره می‌کند و می‌گوید: «  هر وعده نان تازه به‌صورت جداگانه پخت می‌شود و درمجموع این نانوایی دارای ظرفیت پخت روزانه 5هزار قرص نان است.»

تأکید صالحی بر رضایتمندی زائرانی است که سر سفره مهمان‌سرای حضرت می‌نشینند و تصریح می‌کند: «براساس نظرسنجی‌ها، توزیع نان تازه همراه غذای متبرک در چند هفته گذشته رضایتمندی زائران را از خدمات پذیرایی این مهمان‌سرا بالا برده است. ضمن اینکه با نان باکیفیت از زائران پذیرایی می‌شود.»

خیلی‌ها که لقمه‌های غذای حضرت‌رضا(ع) قسمتشان شده، یا آن‌هایی که عطر و بوی معنوی‌اش به مشامشان خورده است، دوست‌دارند میهمان این سفره شوند؛ سفره‌ای که هر روز وسیع‌تر می‌شود و برای رضایت بیشتر خدمات مطلوب‌تری به آن اضافه می‌شود.

طبق گفته  متولیان  آستان‌قدس رضوی، هرکسی اراده کند، غذای حضرت نصیبش می‌شود. در این راستا و با تأکید بر توزیع عادلانه غذای متبرک حرم‌مطهر، آستان قدس رضوی نرم‌افزار «نسیم رضوان» را طراحی کرده است و علاقه‌مندان با دانلود آن از بازار می‌توانند برای دریافت غذای حضرت اقدام کنند.

ثبت‌نام در این نرم‌افزار هم با ورود کدملی است و در پایان روز در بخش مهمان‌سرا خبر درآمدن کدملی شما برای دریافت غذای حضرت در  تاریخ مشخصی  اعلام می‌شود.
گفتنی است روزانه دو گروه آشپزی که تعدادشان به بیش‌از هفتاد نفر می‌رسد، حدود 20هزار وعده غذا در حرم مطهر می‌پزند که میزان آن در مناسبت‌های مختلف به بیش‌از 30هزار وعده هم  می‌رسد.

ارسال نظر