کد خبر: ۳۷۹۰
۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه حوض‌خرابه،کوچه‌‌ای میان سنت و مدرنیته

این کوچه ترکیبی است از چند خانه قدیمی که در میانشان ده‌ها آپارتمان و هتل نوساز نیز به چشم می‌خورد. نامش در کلام پیرهای محل «حوض‌خرابه» است. محمد احمدی که 57سال پیش در همین کوچه به دنیا آمده، حوض‌خرابه را ندیده است، اما نقلش به خاطرات مرحوم پدرش برمی‌گردد و می‌گوید: «محل کنونی هتل گلشن در حدود صد سال پیش حوض‌خرابه بود.»

این کوچه ترکیبی است از چند خانه قدیمی که در میانشان ده‌ها آپارتمان و هتل نوساز نیز به چشم می‌خورد. نامش در کلام پیرهای محل «حوض‌خرابه» است.

محمد احمدی که 57سال پیش در همین کوچه به دنیا آمده، حوض‌خرابه را ندیده است، اما نقلش به خاطرات مرحوم پدرش برمی‌گردد و می‌گوید: «محل کنونی هتل گلشن در حدود صد سال پیش حوض‌خرابه بود که یک طرفش حمام حاج‌قلی بود و طرف دیگرش به آب‌انبار عمومی می‌رسید. 

چندمتر بالاتر از حوض هم موتورخانه و منبع آب بلندی بود که از آن سر شهر دکلش دیده می‌شد. از اواخر دهه1370 خرابی‌ها شروع شد و جای همه آن‌ها و بازارچه حوض‌خرابه، این هتل و آپارتمان‌ها سبز شد؛ آپارتمان‌هایی که کم‌وبیش ساکن دارد.»

این کوچه در پایین‌خیابان حیاط‌های بزرگ زیادی داشت که محل سکونت پول‌دارهایی ازجمله حاج‌رجب هندو، حاج‌علی قالیباف و دلاسایی بود. از میان آن‌ها خانه دلاسایی، بازمانده دوره قاجار، همچنان سرپاست.

 

مرحوم حجت‌الاسلام سیدحسن  درافشان 105سال در همین کوچه ساکن بود. این مرد باتقوا حسینیه‌ای در همسایگی خانه‌اش داشت که محل تدریس قرآن و منبرر فتنش بود. این حسینیه از سال1280 تاکنون فعال است.

 

در دل این کوچه یکی از کارخانه‌دارهای مشهد به نام محمد یوسفی زندگی می‌کرد که در دهه1340 کارخانه تولید سوسیس و کالباس داشت. سیداحمد حسینی(جگرکی) خانه او را در سال1359 خرید و همچنان ساکن همین خانه قدیمی است.

 

 

 

ارسال نظر