کد خبر: ۳۸۰۱
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تلاوت و اذان‌گویی محمدامین در حرم‌های اهل‌بیت(ع)

محمدامین کهن از آن دسته نوجوانانی است که با راهنمایی والدین و استادان خود در این مسیر گام برداشته و آوازه افتخارات قرآنی او باعث شده است به کشورهای مختلفی سفر کند. کسب عناوین مختلف داخلی و بین‌المللی برای این قاری نوجوان حاصل تمرین‌های فشرده‌ای است که زیرنظر استادان قرآنی انجام می‌دهد. عنوان برترین پدیده قرآنی نوجوان کشور در اختتامیه جشنواره ملی ترنم وحی در اسفندماه سال گذشته یکی از آن‌هاست.

«همه علاقه‌ و تلاشم پیشرفت در راه قرآن است.» این تکیه کلام او بین گفت‌وگوی ماست. بی‌آلایش اما بزرگ‌تر از سن خود صحبت می‌کند. همه موفقیت‌هایش در زندگی و تحصیل را محصول تلاش در عرصه قرآن می‌داند. روبه‌رویش که می‌نشینیم، باور کردنش سخت است کارنامه کاری یک نوجوان در پانزده‌سالگی این‌قدر پربار باشد. در میان فعالان بنام حوزه قرآن، نوجوانی از محله طلاب به نام محمدامین کهن می‌درخشد  که کرسی‌های تلاوتش مخاطب زیاد دارد ودر  دو هفته گذشته در صحن علنی مجلس تلاوت کرده‌است. 

محمدامین کهن از آن دسته نوجوانانی است که با راهنمایی والدین و استادان خود در این مسیر گام برداشته و آوازه افتخارات قرآنی او باعث شده است به کشورهای مختلفی سفر کند. کسب عناوین مختلف داخلی و بین‌المللی برای این قاری نوجوان حاصل تمرین‌های فشرده‌ای است که زیرنظر استادان قرآنی انجام می‌دهد. عنوان برترین پدیده قرآنی نوجوان کشور در اختتامیه جشنواره ملی ترنم وحی در اسفندماه سال گذشته یکی از آن‌هاست.

 

با مداحی اهل‌بیت شروع کردم

محمدامین در خانواده‌ای فرهنگی و مذهبی بزرگ شده است. او عاشق اهل‌بیت است. از سه سال گذشته به عرصه قرآنی قدم گذاشته است. تعریف می‌کند: دوست داشتم در دستگاه اهل‌بیت(ع) باشم و با مداحی شروع کردم اما در میانه راه، استادان قرآنی به من پیشنهاد کردند که در زمینه تلاوت قرآن هم کار کنم. یک سال اول به طور مداوم زیر نظر استادان قرآنی تمرین می کردم. 

به مرور با شرکت در محافل  مختلف، در این مسیر مصمم‌تر شدم. محمدامین در پایه نهم مشغول به تحصیل است اما فعالیت‌های مداوم قرآنی‌ و مذهبی باعث نشده است از درس خواندن عقب بیفتد. سال تحصیلی گذشته را با معدل 19/83 پشت سر گذاشته است.

می‌گوید: برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام همه کارهای خود دارم و موضوعات درسی، بخش مهمی از این برنامه‌ریزی‌ است و هیچ‌گاه از برنامه درسی عقب نماندم. علاوه بر این، هفته‌ای سه جلسه در حضور استادان خود آقایان سروش عظیمی و احسان سوختانلو قرآن  تمرین می‌کنم.

 

 

افتخار مؤذنی در حرم اهل‌بیت  (ع)

محمدامین پانزده بهار را گذرانده است و الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانان هم‌محله‌ای و هم‌کلاسی خود است. می‌گوید: در مناسبت‌های مختلف ملی‌ و مذهبی به شهرهای مختلف دعوت می‌شویم. گاهی این سفر‌ها طولانی می‌شود و به 45 روز نیز می‌رسد. گاهی در هر روز در پنج محفل انس با قرآن شرکت و قرآن تلاوت می‌کردم. به این علت، همه اوقات فراغت من پر می‌شود. حلاوت مؤذنی در حرم‌های اهل‌‌بیت(ع) در کنار همه عناوین برتر قرآنی داخلی ‌و بین‌المللی برای محمدامین شیرین است و با جان و دل انجامش می‌دهد. 

دوست داشتم در دستگاه اهل‌بیت(ع) باشم و با مداحی شروع کردم

تعریف می‌کند: سال گذشته در مسابقات تلاوت بین‌المللی  قرآن با عنوان مشکات شرکت کردم و رتبه برتر را به دست آوردم. پس از آن از طرف آستان‌های قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حرم شاهچراغ برای مؤذنی دعوت شدم. هم‌اکنون علاوه بر حرم امام رضا(ع) با هر بار سفر به شهرهای قم یا شیراز، افتخار مؤذنی در آن حرم‌ها را دارم.

 

ضبط ابتهال در حرم حضرت عباس(ع)

پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی که معطوف به قرآن است از جمله کارهایی است که محمدامین به سفارش استادان خود به طور جدی دنبال می‌کند. ابتهال و نوعی مداحی عربی برای اهل‌بیت(ع) نیز از جمله این فعالیت‌هاست که بازتاب‌های خوبی داشته است. 

می‌گوید: تاکنون سفرهای متعددی برای شرکت در مسابقه‌ها و جشنواره‌های قرآنی به کشورهای مختلف داشته‌ام. از جمله می‌توان سفر به کشورهای چین، ترکیه، مالزی، بنگلادش و گرجستان اشاره کرد اما سفر به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات چیز دیگری است. در دو سفر به شهر کربلا موفق به تلاوت قرآن و اجرای تواشیح شده‌ام که در نتیجه به ضبط ابتهال حب‌الحسین(ع) در استودیوی تخصصی حرم مطهر حضرت عباس منجر شد و بازخوردهای خوبی از اجرای آن داشته‌ام.

محمدامین با پیشنهاد استادان قرآنی خود، آثار زیاد دیگری هم به زبان‌های ترکی ‌و هندی تولید و بازخوانی کرده است. او دراین‌باره می‌گوید: بازخوانی اثر کربلا به زبان آذری یکی از بهترین کارهای محتوایی فرهنگی بوده است که چندی پیش در یکی از برنامه‌های قرآنی با خواننده اصلی آن، سید‌صالح باکویی از کشور آذربایجان، روبه‌رو شدم که از کار خیلی راضی بود. کلی تشویقم کرد و من بابت این موضوع خیلی ذوق کردم.

 

قبول مسئولیت هیئت منتظران‌المهدی(عج)

مؤسسه قرآنی أظهر الجمیل الأعلی مشهد مجموعه‌ای است که این قاری فعالیت‌های خود را در آن آغاز کرده است. حالا مسئولیت گروه تواشیح و هیئت منتظران‌المهدی(عج) نیز که وابسته به این مؤسسه است به محمدامین سپرده شده است. 

او دراین‌باره می‌گوید: این هیئت محلی است که هر چهارشنبه‌شب نوجوانان زیادی به آن می‌روند تا در برنامه‌های مختلف فرهنگی شرکت کنند و از طرفی شرایطی مناسبی را برای من فراهم کرده است تا مداحی را هم ادامه دهم.

 

 

راهنمای مناسب، لازمه موفقیت است

محمدامین دوست دارد تجربه‌ای را که تا امروز به دست آورده است در اختیار دیگر دوستان، هم‌کلاسی‌ها و هر نوجوانی که مخاطب این گفت‌وگوست قرار دهد. می‌گوید: انجام هر فعالیت به صورت  تخصصی نیازمند همراهی استادان مجرب و حرفه‌ای است به‌ویژه درباره قرآن که حساسیت ویژه‌ای دارد. به نظرم کنار علاقه و دوست داشتن، حتما باید راهنمای مناسبی برای حرکت در این مسیر باشد. 

محمدامین روحیه و شخصیت قرآن‌مدار خود را حاصل تلاش اول از همه حاصل تربیت خانوادگی و نقش پدر و مادرش می‌داند، بعد هم استادان قرآنی. می‌گوید: از زمانی  که به یادم می‌آید، پدر و مادرم را در حال زمزمه کردن قرآن دیده‌ام. این موضوع بی‌تأثیر نیست. علاوه بر این، حمایت و تشویق‌های پدرو مادرم بیشترین نقش را در زمینه موفقیت‌های من داشته است. یک نوجوان بدون همراهی خانواده نمی‌تواند در سفرهای مختلف داخلی ‌و بین‌المللی شرکت کند.

 

اجباری برای انتخاب این مسیر نبوده است 

«امیدوارم از قرآن جدا نشود و در مسیر معنویات بماند.» این دعای پدر محمدامین برای اوست که پسرش  را در انتخاب مسیر آزاد گذاشته و هیچ‌وقت اجباری برای این کار نبوده است. احمد کهن می‌گوید: من و مادرش از کودکی تلاش کرده‌ایم او را مأنوس با قرآن تربیت کنیم چون فکر می‌کنم مأنوس بودن با این کتاب و معنویات آرامش روحی می‌آورد. حق انتخاب را به خودش دادیم. 

محمدامین این مسیر را انتخاب کرد. ما مثل دو دوست هستیم. همیشه تشویقش کرده‌ام و خوشحالم این مسیر را انتخاب کرده است. قاری قرآن بودن و هر روز آیه‌ها را تلاوت کردن ناخودآگاه بر رفتارش هم اثر می‌گذارد. محمدامین سعی می‌کند رفتارش مطابق دستورهای دینی باشد. در همه کارها با من مشورت می‌کند و من خیلی از او راضی هستم.

ارسال نظر