کد خبر: ۳۸۴۵
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کاسبی که در کنار کارش، 5کتاب چاپ کرده است

نصرت طالبی 61سال دارد و سال‌هاست که در زمینه فنی مشغول به کار است. وارد مغازه‌ کوچک و جمع‌‌وجورش که دور میدان امام خمینی (ره)است، می‌شویم. لباس کار به تن دارد و سخت مشغول کار است. روی دیوار سمت راست قفسه‌ای ساخته و کتاب‌هایش را چیده و در سمت چپ مغازه، تقدیرنامه‌ها و مدارک ثبت اختراعاتش خودنمایی می‌کند. او دستش پر است و در این سال‌ها در کنار کار اصلی‌اش، نوشتن کتاب و شعر را هم شروع کرده است.

با نصرت طالبی چند سال قبل در شهرآرامحله درباره شغلش که ساختن چراغ‌های اتومبیل‌ است گفت‌‌وگو کرده‌ایم، شغلی که در نوع خودش کار خلاقانه‌ای است. حالا بعد از گذشت چند سال، دوباره به‌سراغش رفته‌ایم تا دیداری با این ساکن محله امام خمینی(ره) تازه کنیم. او در این سال‌ها به دنبال علاقه‌اش که نوشتن بوده رفته و پنج‌کتاب چاپ کرده است و هر مشتری‌ای که از او تخفیف بخواهد یکی از کتاب‌هایش را به او هدیه می‌دهد. دو فیلم‌نامه کودک هم نوشته که هنوز برای آن تهیه‌کننده‌ای پیدا نکرده است.


علاقه‌ام را دنبال کردم

طالبی 61سال دارد و سال‌هاست که در زمینه فنی مشغول به کار است. وارد مغازه‌ کوچک و جمع‌‌وجورش که دور میدان امام خمینی (ره)است، می‌شویم. لباس کار به تن دارد و سخت مشغول کار است. روی دیوار سمت راست قفسه‌ای ساخته و کتاب‌هایش را چیده و در سمت چپ مغازه، تقدیرنامه‌ها و مدارک ثبت اختراعاتش خودنمایی می‌کند. 

او دستش پر است و در این سال‌ها در کنار کار اصلی‌اش، نوشتن کتاب و شعر را هم شروع کرده است. طالبی برایمان این‌گونه توضیح می‌دهد: از زمانی که دبیرستانی بودم با تابلوسازی همکاری می‌کردم. نوشتن تابلوها سبب شد تا به‌سمت شعر بروم و به آن علاقه‌مند شوم. افکارم و شعرهایی را که می‌گفتم در دفتری یادداشت می‌کردم. 

شعر گفتنم در دوران سربازی هم ادامه یافت و جنبه‌های معنوی پیدا کرد. شب‌هایی که عملیاتی نبود (سربازی‌ام در سال59 هم‌زمان با جنگ تحمیلی بود)، معنوی‌‎ترین زمان برای شعر گفتن بود.

بعد از سربازی به شب شعرهای مختلفی از جمله شب شعر «روزنامه قدس» می‌رفته است. شعرهایش را می‌خوانده تا شاعران حاضر شعر را نقد و بررسی کنند. بدین شکل ایرادهای کارش را متوجه می‌شده و از نظرهای آن‌ها برای بهترشدن شعرش استفاده می‌کرده است. شعرهایش اجتماعی است و در کنار شعرگفتن دغدغه دیگری هم داشته و آن هم بیان مسائلی مانند روان‌شناسی، فیزیک، آداب و رسوم به زبان ساده و عامیانه است.

هر مشتری‌ای که علاقه به کتاب‌خواندن داشته باشد یا تخفیف بخواهد، یکی از کتاب‌ها را به او هدیه می‌دهم تا مطالعه کند

این کاسب محله امام خمینی(ره) بیان می‌کند: در کنار نوشتن شعر در این سال‌ها برخی مطالب علمی را به زبانی که برای همه مردم فهمیدنی باشد، نوشته بودم. سال1395اولین جرقه‌ها برای تبدیل‌کردن نوشته‌هایم به کتاب زده شد. اولین کتابی که چاپ شد نامش« زبان اشیاء» و درباره ارتباط با طبیعت است. 

دومین کتاب با عنوان «خوب چیست، بد چیست» درباره مفهوم عامیانه خوب و بد در امور و کتاب سوم «اینجا مینو» در زمینه بهشت است. دو کتاب دیگرش هم به نام« کران تا کرانه» دو جلدی مجموعه شعرهایش است. این کتاب به همراه اثر دیگری که در دست تهیه دارد تا آخر امسال چاپ می‌شود.

طالبی به قفسه‌ کتاب‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این‌زمان که قیمت کتاب‌ از این ماه تا آن ماه تغییر می‌کند، به دنبال سود مادی از کتاب‌ها نیستم. با خودم فکر کردم باید این کتاب‌ها را به دست مخاطبانش برسانم تا رسالتی که دارم ادا شود. به همین دلیل هر مشتری‌ای که علاقه به کتاب‌خواندن داشته باشد یا تخفیف بخواهد، یکی از کتاب‌ها را به او هدیه می‌دهم تا مطالعه کند.

ارسال نظر