کد خبر: ۳۸۶۷
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

انجمن یاریگران محله وحید کمک حال کارآفرین‌ها شده است

انجمن یاریگران محله که در فضای مجازی شکل گرفت خیلی‌ها را هوادار خود کرد، ایده‌ای که به ذهن زهره خاکپور و دوستان قدیمی‌اش در پایگاه بسیج امام خمینی(ره) رسید. آن‌ها اولین گام را در جهت حمایت از کسب‌وکارهای خانگی گام برداشتند. هیچ‌یک تصور نمی‌کردند عملیاتی شدن طرح بازارچه محلی تا این اندازه گره‌گشا باشد. انجمن یاریگران محله خیلی زود برای کارآفرین‌ها فرصت فروش مهیا کرد. معمولا بازارچه‌ها در مکان‌های فرهنگی محله برگزار می‌شود.

انجمن یاریگران محله که در فضای مجازی شکل گرفت خیلی‌ها را هوادار خود کرد، ایده‌ای که به ذهن زهره خاکپور و دوستان قدیمی‌اش در پایگاه بسیج امام خمینی(ره) رسید. آن‌ها اولین گام را در جهت حمایت از کسب‌وکارهای خانگی گام برداشتند. هیچ‌یک تصور نمی‌کردند عملیاتی شدن طرح بازارچه محلی تا این اندازه گره‌گشا باشد. انجمن یاریگران محله خیلی زود برای کارآفرین‌ها فرصت فروش مهیا کرد. معمولا بازارچه‌ها در مکان‌های فرهنگی محله برگزار می‌شود. مناسبت این گزارش بازارچه‌ای در کانون فرهنگی میثاق واقع در خیابان وحید است.

 

نتیجه گرفتن بعد از یک سال

حس و حال قدم زدن بین بیست غرفه‌ای که بخشی از آن‌ها را نوجوانان مدیریت می‌کنند شبیه راه رفتن در یک بازار متنوع و تماشایی است. صمیمیت بین غرفه‌داران باعث می‌شود هیچ‌کس احساس خستگی نکند. همه با یکدیگر همدل و همراه‌اند. غالبا برای هم بازارگرمی می‌کنند. غرفه‌های نقاشی‌های سیاه‌قلم، دست‌بندهای تزیینی دست‌ساز و پخت کیک و سمبوسه مشتریان خاص خود را دارند. حالا که شرایط اقتصادی به خانواده‌ها سخت گرفته است، خانم‌ها از این که می‌توانند کمک‌خرجی برای زندگی باشند خوشحال‌اند.

زهره خاکپور که مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد در رشته کسب‌و کارهای الکترونیک دارد، بعد از یک سال که از اجرای طرح انجمن یاریگران محله می‌گذرد، می‌گوید: خیلی‌ها ثمره هنر و مهارتشان را در این بازار گرفتند و من از نتیجه آن راضی هستم.

او ادامه می‌دهد: با حمایت فاطمه نوروزی، فرمانده خواهران پایگاه بسیج امام خمینی(ره)، در فضای مجازی پیام‌رسان‌های ایرانی اولین گروه را برای کمک به فروش تولیدات کسب‌وکارهای خانگی راه انداختیم. این فضا بستری را فراهم آورد تا تولید‌کنندگان و فعالان حوزه کسب‌‌‌وکارهای خانگی به حیطه فعالیت‌های اقتصادی ورود پیدا کنند. البته کنار این طرح، برنامه‌های فرهنگی دیگری هم اجرا می‌کنیم.‌

 

 

از راست به چپ افسانه وفاری، زهره خاکپور و فاطمه نوروزی

راه‌اندازی بازارچه روی میز تنیس

با استقبال تولیدکنندگان، فروش از حیطه مجازی خارج می‌شود و صاحبان کسب‌وکارهای خانگی در کنار هم قرار می‌گیرند. او با اشتیاق بیشتری از جریان ادامه کار تعریف می‌کند: همه‌گیری کرونا باعث رکود کسب‌وکارها شده بود. آن‌ها دوران سختی را پشت سر گذاشته بودند. فروش مجازی برایشان فرصت مغتنمی بود اما در همان ابتدا و با اینکه یک ماه از جریان فروش در فضای مجازی می‌گذشت، دوست داشتیم آن‌ها در کنار هم قرار بگیرند. اولین بازارچه را در محل پایگاه بسیج امام خمینی(ره) واقع در خیابان نبوت 18 برپا کردیم.

زهره‌خانم می‌دانست این کار بدون مشکل نیست به‌ویژه به این علت که امکانات چندانی هم نداشتند. او ادامه می‌دهد: برای شروع، از یک میز تنیس استفاده کردیم و هر گوشه آن را برای یکی از مشاغل گذاشتیم تا کالاهای خود را برای فروش ارائه کنند. البته برای انجام هر کاری، به تبلیغات نیاز است. ما هم با کمک بسیجیان پایگاه بسیج، در سطح محله این کار را انجام دادیم و استقبال خیلی خوبی شد.

در فضای مجازی پیام‌رسان‌های ایرانی اولین گروه را برای کمک به فروش تولیدات کسب‌وکارهای خانگی راه انداختیم

با استقبالی که از برگزاری اولین بازارچه می‌شود، تولیدکنندگان به این نتیجه می‌رسند هر ماه یک‌بار دور هم جمع شوند. درخواست حضور دیگر تولیدکنندگان دغدغه جدیدی برای مؤسسان انجمن یاریگران محله ایجاد می‌کند.

خاکپور از این دغدغه‌ها می‌گوید: تعداد افراد متقاضی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. باید فضای بیشتری برای تولیدکنندگان در نظر بگیریم. انجام کارهای مربوط به بازارچه آسان نیست اما با مشارکت خواهران و برادران بسیجی پایگاه امام خمینی(ره) و همراهی حوزه‌های یک ریحانةالنبی(ص) و مقداد، تلاش می‌شود بازارچه‌ها با کیفیت بهتری از دفعات قبل برگزار شوند.

 

به‌دنبال مکان ثابت هستیم

زهره خانم از همه نهادهای متولی تقاضا می‌کند برای این بافت شهر حتما فضای ثابتی در نظر بگیرند: به‌ طور حتم، با کمک سازمان اوقاف، آموزش‌ و پرورش و شهرداری مشهد که فضا‌های مناسبی در اختیار دارند،‌ می‌توانیم محل دائمی برای بازارچه داشته باشیم تا هم بستری مناسب برای عرضه مستقیم تولیدات خانگی با قیمت مناسب فراهم ‌شود، هم از تولید کنندگان حمایت کنیم.

او با دانش و تجربیاتی که دارد، حالا مشاور کسب‌وکار است و از برنامه‌‌هایی می‌گوید که می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند: برخی از صاحبان غرفه‌ها ‌نوجوانانی هستند که توانایی‌های زیادی برای تولید و عرضه محصولات هنری دارند. تلاش داریم فرصت آموزش‌ و مهارت‌افزایی را برای آن‌ها مهیا کنیم تا توانمندتر در حوزه اشتغال‌زایی ظاهر شوند. علاوه بر این، از فعالیت‌های فرهنگی غافل نبوده‌ایم. برپایی غرفه‌های مشاوره خانواده و عفاف ‌و حجاب بخشی از فعالیت‌های ما در این راستاست. می‌کوشیم به رسالت فرهنگی خود هم عمل کنیم.

بازرسی از غرفه‌ها برای عرضه کالا و محصولات مناسب و به‌صرفه بخش مهمی از مسئولیت برگزارکنندگان آن است. زهره خانم توضیح می‌دهد: می‌دانیم کیفیت باعث جذب مشتری می‌شود و از این موضوع غافل نیستیم که محصولات خانگی‌ای که در بازارچه ارائه می‌شوند هم باکیفیت‌اند و هم در مقایسه با عرف بازار قیمت کمتری دارند.

 

از نیازمندان غافل نیستیم

متولیان برگزاری بازارچه از نیازمندان هم غافل نیستند و درآمد‌ حاصل از برگزاری نمایشگاه صرف امور خیریه می‌شود. فاطمه نوروزی، فرمانده خواهران پایگاه بسیج امام خمینی(ره)، دراین‌باره توضیح می‌دهد: مبلغی که بابت کرایه غرفه‌ها گرفته می‌شود صرف تهیه سبدهای معیشتی می‌شود و در اختیار خانواده‌های نیازمند محله قرار می‌گیرد.

خاکپور می‌گوید: فعالیت در برخی از غرفه‌ها هم رایگان است، هرجا که احساس کنیم می‌توانیم به توانمندسازی هم‌محله‌ای‌ها کمک کنیم. ما دختران نوجوان زیادی داریم که در زمینه‌های هنری مثل گل‌دوزی و ساخت دست‌بندهای تزیینی آموزش دیده‌اند که برای تشویقشان، از آن‌ها پولی نمی‌گیریم.

 

 

کمک به درآمدزایی دانش‌آموزان

انجمن مردم‌نهاد یاس یکی از شرکت‌کنندگان در بازارچه است. غرفه‌دار آن هانیه احمدی است که تولیدات پارچه‌ای آشپزخانه دارد. اولین تجربه حضور هانیه خانم در این نمایشگاه است. می‌گوید: محصولاتی را که می‌بینید دانش‌آموزان تولید کرده‌اند و فروش آن‌ها به طور مستقیم به درآمدزایی آنان کمک می‌کند. زهرا کاظمی هم یکی دیگر از غرفه‌داران است. 

همه اعضای خانواده‌ام پای کار تولید هستند و همه با هم در یک کارگاه کار می‌کنیم

زهرا خانم و خانواده‌اش در کار تولید پوشاک هستند و دست‌پر به بازارچه آمده است. تنوع در این غرفه خیلی زیاد است و به مشتری حق انتخاب می‌دهد. لباس‌های دوخته‌شده زیادی از کودکانه تا مناسب برای بزرگ‌سال برای فروش گذاشته شده است. زهرا خانم با اشتیاق تعریف می‌کند: همه تولیدات خودمان است. همه اعضای خانواده‌ام پای کار تولید هستند و همه با هم در یک کارگاه کار می‌کنیم.

 

سود تولیدکننده و مصرف‌کننده

نجمه سادات پرهیزگار برای خرید آمده است و تجربه خوبی از حضور در این بازارچه دارد. کیسه‌ بزرگ خرید‌هایش را نشانمان می‌دهد و می‌گوید: محصولات عرضه‌شده هم ارگانیک و بهداشتی است هم قیمت‌های مناسبی دارد. به نظرم بازارچه‌های محلی هم به تولیدکنندگان کمک می‌کنند هم فرصت خوبی برای خریداران هستند که خریدشان را از جای مطمئن انجام می‌دهند.

ناهیدسادات مشهدی از دیگر تولید‌کنندگان محصولات دست‌بافت هنری است که در کنار دیگر بانوان حاضر در این نمایشگاه به عرضه محصولات خود می‌پردازد. می‌گوید: سعی کرده‌ام کارهایم تنوع داشته باشد تا مخاطب دست‌خالی برنگردد. ناهید خانم هم می‌گوید: قیمت‌های عرضه‌شده در بازار مجازی یاریگران محله کمتر است و خیلی به نفع مصرف کننده است.

ارسال نظر