کد خبر: ۳۸۷۵
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه خدربیگ، معبر شهید غلام‌عباس فیض‌زاده

وقتی وارد کوچه شهید غلام‌عباس فیض‌زاده محله مهرآباد می‌شوید، باید همه تصوراتتان از یک کوچه کوچک و معمولی را دور بریزید؛ نیمی از این کوچه، عریض و آباد و سرسبز و نونوار است و بخش دیگر آن بیش از چهل سال است به همان سبک سنتی‌اش با گذر باریک و تودرتو و خانه‌های قوطی‌کبریتی دست‌نخورده باقی مانده و این کوچه را دوتکه کرده است. این گذر هنوز هم بین ساکنان جدید و قدیم آن، به‌نام قدیمی‌اش «خدربیگ» معروف است.

وقتی وارد کوچه شهید غلام‌عباس فیض‌زاده محله مهرآباد می‌شوید، باید همه تصوراتتان از یک کوچه کوچک و معمولی را دور بریزید؛ نیمی از این کوچه، عریض و آباد و سرسبز و نونوار است و بخش دیگر آن بیش از چهل سال است به همان سبک سنتی‌اش با گذر باریک و تودرتو و خانه‌های قوطی‌کبریتی دست‌نخورده باقی مانده و این کوچه را دوتکه کرده است.

 این گذر هنوز هم بین ساکنان جدید و قدیم آن، به‌نام قدیمی‌اش «خدربیگ» معروف است. آن‌طور که ساکنان مو‌سپید محله می‌گویند، اینجا بخشی از روستای قدیمی خدربیگ است و نام این روستا و خانش بر آن ماندگار شده است. با وجود جولان موش‌های بزرگ و جانورهای دیگر، همچنین تعریض نصفه‌نیمه و دیگر مشکلاتش، ساکنان آن انس و الفتی عجیب با محل زندگی‌شان دارند.

چراغ مسجد امام‌حسین(ع) بیش از چهل سال است که روشن است و با مراسم معنوی و فرهنگی میزبان ساکنان محله است.

 

این کوچه به بوستانی محلی به‌نام مهر منتهی می‌شود که فضای سبز یکدستی دارد و بهار و تابستان پاتوق ساکنان کوچک و بزرگ این محله است.

 

تیرهای چوبی برق هم نشانی از  گذر زمان در این کوچه است، ؛ اما فرسودگی آن  تهدیدی جدی است و  امکان دارد خطراتی برای اهالی محله داشته باشد.

 

مشکل نبود اگو  در این کوچه با حفر چند چاه جذبی برای دفع آب‌های سطحی سروسامان داده شده است تا با این درمان موقتی، پساب‌های خانگی و رواناب‌های نزولات جوی روانه خانه‌های مردم نشود.

 

ارسال نظر