کد خبر: ۳۸۷۹
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در طول 5 سال فقط صاحب یک سوله 280 متری شد!

از همان در ورودی زمین خاکی وجود دارد که به دلیل بارش برف گل‌آلود شده است. گرچه کارتن و موکت‌های زیادی از همان در ورودی تا سوله‌ای که به‌طور موقت برای نمازگزاران ساخته شده است گذاشته‌اند، اما تردد برای سالمندان بسیار سخت است. سال96 از سوی آستان قدس رضوی زمین مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در خیابان سپاه32 اهدا شد تا اهالی محله شهرک بهارستان که تا شعاع چندصد متری آن‌ها هیچ مسجدی وجود ندارد، بتوانند از این مسجد استفاده کنند.

دیوار آجری کوتاه و در آهنی سبزرنگ، تنها نشانه مسجد است. خبری از گنبد و گلدسته یا کاشی‌کاری نیست. از همان در ورودی زمین خاکی وجود دارد که به دلیل بارش برف گل‌آلود شده است. گرچه کارتن و موکت‌های زیادی از همان در ورودی تا سوله‌ای که به‌طور موقت برای نمازگزاران ساخته شده است گذاشته‌اند، اما تردد برای سالمندان بسیار سخت است. سال96 از سوی آستان قدس رضوی زمین مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در خیابان سپاه32 اهدا شد تا اهالی محله شهرک بهارستان که تا شعاع چندصد متری آن‌ها هیچ مسجدی وجود ندارد، بتوانند از این مسجد استفاده کنند.

 

کمک اهالی درحد ساخت بنا نبود

تا قبل از سال96 نمازگزاران مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در نمازخانه مدرسه «همت» که یک کوچه بالاتر قرار دارد، نماز جماعت می‌خواندند چون فردی که مدرسه را ساخته بود به‌دلیل نبود مسجد در این نزدیکی‌ها این اجازه را داده بود که ساکنان  محدوده در نمازخانه مدرسه نماز بخوانند، اما به‌دلیل امنیت دانش‌آموزان، مسئولان مدرسه نمی‌توانستند هنگام نماز صبح، ظهر و مغرب در مدرسه را باز بگذارند و اجازه ورود افراد ناشناس را به داخل مدرسه بدهند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد فضای دیگری برای مسجد در نظر گرفته شود، مدت کوتاهی گذشت و زمین فعلی از سوی آستان قدس رضوی برای مسجد اهدا شد.

با کمک و همت اهالی ظرف مدت 10روز سوله‌ای به طور موقت برای اقامه نماز ساخته و زمین نیز برای ساخت بنای اصلی مسجد گودبرداری شد، اما از همان سال96 تاکنون مبلغی از سوی خیران و یا سازمان و ارگانی برای ساخت مسجد، جمع‌آوری نشده است. کمک‌های اهالی هم در حد و اندازه‌ ساخت بنا نبوده است به همین دلیل گودبرداری به حال خود رها شده و مکانی که قرار بود موقتی برای نمازگزاران باشد، به مکانی دائمی تبدیل شده است.

رضا جهانشاهی حدود شش ماهی است که امام جماعت مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) شده و از همان روزهای اول تلاش بسیاری برای تشویق مردم و همچنین جذب خیران انجام داده است، به طوری که توانست در همان تابستان مبلغی را از سوی اهالی جمع‌آوری و آرماتوربندی بنای مسجد را انجام دهد. او توضیح می‌دهد: با تقاضای مردم حدود هزار متر زمین از سوی آستان قدس رضوی به شرط احداث مسجد داده شده بود و با مبلغی که از سوی مردم برای ساخت مسجد جمع‌آوری شد، سوله‌ای با زیربنای حدود 280متر در انتهای زمین برای اقامه نماز به‌طور موقت احداث شد.


قول‌های بی‌نتیجه

جهانشاهی با اشاره به اینکه عکس‌های هوایی نشان می‌دهد که این مسجد 30هزار نفر جمعیت را زیرپوشش خود دارد، می‌گوید: مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) حکم یک  مرکز دینی و اجتماعی در محله را دارد و ما هنوز برای احداث آن  به دنبال جذب خیران هستیم و با توجه به شرایط کنونی گودبرداری و بارش برف و باران، به بتن‌ریزی برای استحکام و جلوگیری از زنگ‌زدن میل‌گردها نیاز داریم، ولی دستمان خالی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی مهدوی ارفع همراه یکی از خیران در نیمه مهرماه از مسجد بازدید کرد و قول‌های مساعدی نیز داده شد ولی تاکنون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است

با توجه به برگزاری برنامه‌های مختلف در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) و نقشی که در محرومیت‌زدایی این محله می‌تواند داشته باشد از رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان دعوت شد تا از این مکان بازدید کنند: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی مهدوی ارفع همراه یکی از خیران در نیمه مهرماه از مسجد بازدید کرد و قول‌های مساعدی نیز داده شد ولی تاکنون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.»

امام جماعت مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) یادآور می‌شود: زمینی که از سوی آستان قدس اهدا شده است علاوه بر ساخت مسجد مجوز ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی و درمانی را دارد مهندسان با درنظرگرفتن تمام این موارد نقشه آن را طراحی کرده‌اند و ما در نظر داریم تمام این موارد در بلندمدت لحاظ شود، ولی در حال حاضر خواست ما ساخت بنای اصلی مسجد است تا از وضعیت کنونی خارج شود و بعد از گذشت پنج سال سروسامان بگیرد.


اجرای برنامه‌های فرهنگی  در سوله

تا قبل از اهدای زمین به دلیل کوچک‌بودن فضای نمازخانه مدرسه همت، تعداد کمتری برای اقامه نماز می‌توانستند بیایند، از طرفی در آن مکان فقط اجازه خواندن نماز داشتند و هیچ برنامه فرهنگی‌ای برگزار نمی‌شد.

مرضیه باغبان که امور فرهنگی مسجد را مدیریت می‌کند در این‌باره توضیح می‌دهد: در همین سوله که به‌طور موقت شکل گرفته در تمام این پنج‌سال علاوه‌بر برنامه‌های مختلفی که در زمان اعیاد و ماه مبارک رمضان، محرم و صفر برگزار می‌شود، کارگاه آموزش خیاطی، کلاس‎های حفظ و ترجمه مفاهیم قرآنی، کلاس‌های مشاوره، مهد قرآن و... نیز دایر است.

او می‌افزاید: در این مدت با برنامه‌های تشویقی و فرهنگی مختلفی که برگزار کرده‌ایم، تعداد نمازگزاران نیز افزایش پیدا کرده است و تعدادی از کلاس‌ها مانند مشاوره‌های خانواده و ازدواج آسان بنا به درخواست‌ اهالی و با دعوت از استادان مربوط برگزار می‌شود.
فعالان امور فرهنگی مسجد در نظر دارند اردوهای جهادی و تفریحی را برای نوجوانان محله نیز برپا کنند اما وضعیت کنونی مسجد این اجازه را کمتر به آن‌ها می‌دهد.


اشتغال‌زایی برای بانوان سرپرست خانوار

باغبان به حضور شصت‌نمازگزار در نوبت‌های مختلف اقامه نماز در روز اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: فضای سوله کوچک است در صورت ساخت بنای اصلی مسجد افراد بیشتری می‌توانند برای اقامه نماز به مسجد بیایند.

کارگاه خیاطی در همین فضای کوچک و موقت مسجد راه‌اندازی شده است تا راه امرارمعاش بانوان سرپرست خانوار هموار شود. دو سالی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بانوان محله در کارگاه خیاطی مشغول به کار هستند. در صورتی که بنای مسجد ساخته شود، فضای بهتری در اختیار این بانوان قرار می‌گیرد و افراد سرپرست خانوار بیشتری را می‌توان زیرپوشش
 قرار داد.


ارائه درخواست به اداره اوقاف

معاون فرهنگی‌اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه بودجه خاصی برای ساخت مساجد وجود ندارد، توضیح می‌دهد: موقوفات هر کدام به نیت خاصی است و افراد بیشتر برای وقف به این اداره‌کل مراجعه می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جمال ایزدی ادامه داد: هیئت امنای مسجد می‌توانند درخواست خود را به معاونت فرهنگی اداره‌کل اوقاف ارائه دهند تا در صورت مراجعه خیران، این مسجد به آن‌ها معرفی شود.


مرکز رسیدگی به امور مساجد پاسخ نداد

با توجه به صحبت‌های امام جماعت مسجد مبنی بر بازدید مجتبی مهدوی ارفع، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان  از این مسجد و قول مساعد او برای جذب خیّر و ساخت بنا، پیگیر این موضوع شدیم، اما بعد از سه روز تماس متوالی با این اداره، تماس‌های ما بی‌پاسخ ماند.

 

ارسال نظر