کد خبر: ۳۸۹۷
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

توس؛ حادثه‌خیز‌ترین بولوار مشهد

رفت‌وآمد خارج از قانون و قاعده موتور‌‌‌سواران و عابران پیاده درکنار بی‌توجهی به قوانین ازسوی رانندگان وسیله نقلیه باعث شده است این بولوار پرتردد در صدر خیابان‌های پرخطر شهر قرار بگیرد. در پرترافیک‌ترین ساعت روز با سرهنگ محمد داوودآبادی، جانشین رئیس پلیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی، همراه شدیم و رفتارهای ترافیکی کاربران را زیر ذره‌بین بردیم.

«اول هفته گذشته بود. همان‌طور‌که تعداد درهای آهنی را می‌شمردم تا بار خاور کنم با صدای ترمز هولناک خودرو پژو‌405 چشمم به وسط بولوار افتاد. عابر پیاده‌ای که سی‌سال هم نداشت، نقش زمین شده بود. با عده‌ای از کسبه به‌سمت صحنه تصادف رفتیم. تماس با اورژانس فایده‌ای نداشت. سرش آغشته به خون بود و هر‌کسی از راه می‌رسید، اسکناسی کنار تن بی‌جانش می‌انداخت. راننده مستأصل از وضعیت موجود، دستانش را روی سرش گذاشته بود و مدام تکرار می‌کرد: یکهو از وسط نرده‌ها سرو‌کله‌اش پیدا شد!»
بسیاری از ساکنان بولوار توس به‌ویژه کاسبانی که به خیابان نزدیک‌ترند، بارها با این دست‌اتفاقات مواجه شده‌ و رخدادهای مختلف این‌چنینی را برایمان تعریف کرده‌اند.

رفت‌وآمد خارج از قانون و قاعده موتور‌‌‌سواران و عابران پیاده درکنار بی‌توجهی به قوانین ازسوی رانندگان وسیله نقلیه باعث شده است این بولوار پرتردد در صدر خیابان‌های پرخطر شهر قرار بگیرد. در پرترافیک‌ترین ساعت روز با سرهنگ محمد  داوودآبادی، جانشین رئیس پلیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی، همراه شدیم و رفتارهای ترافیکی کاربران را زیر ذره‌بین بردیم. البته پای درددل کسبه و اهالی هم نشستیم. خالی از لطف نیست که درکنار تماشای تصاویر، مشروح این گزارش را در روز حمل‌ونقل و رانندگان با هم بخوانیم.   

 

جای پارک نیست

به محض پیاده‌شدن پلیس راهور از خودرو، چند راننده پشت‌فرمان ماشینشان می‌نشینند تا خودروهای شخصی پارک‌شده در پیاده‌رو را به معبر اصلی انتقال دهند. بسیاری از کسبه هم به‌سمت ما می‌آیند و سر گلایه و شکایت را باز می‌کنند. آن‌ها از کمبود فضای پارک خودرو در حاشیه خیابان در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد و نبود پارکینگ در محدوده پرتردد بولوار توس می‌گویند. 

در پاسخ به این سؤال که «چرا خودروهایتان را در کوچه‌های فرعی پارک نمی‌کنید؟» می‌گویند آنجا امنیت ندارد؛ چند‌بار صندوق‌عقب ‌خودروهایشان را خالی کرده‌اند و کامپیوتر ماشین‌ها را باز کرده و برده‌اند. سؤال آن ‌ها این است که چرا یکی از زمین‌های بایر را تبدیل به پارکینگ نمی‌کنند؟!  

مشاغل مزاحم، مشکل قدیمی توس

سرهنگ داوودآبادی به آن دسته از کسبه که شغلشان درزمره مشاغل مزاحم دسته‌بندی می‌شود، درباره تخلف سد معبر هشدار می‌دهد اما آن‌هایی که سال‌ها در راسته‌توس کاسب بوده‌اند، توپ را به زمین شهرداری می‌اندازند که سال‌هاست وعده انتقال کسب‌و‌کار آن‌ها به خارج از محدوده شهری را مطرح کرده اما به آن عمل نشده است.

یکی از این کاسب‌ها می‌گوید: اگر شهرداری به ما زمین قسطی بدهد، خودمان از بولوار توس می‌رویم.
کاسبان اینجا دل خوشی از اجاره‌های زیادی که پرداخت می‌کنند، ندارند. یکی از آن‌ها می‌گوید: اجاره 10میلیون تومانی  سال گذشته، امسال به 30‌میلیون رسیده است. چطور توقع دارید برای انبار هم اجاره جداگانه‌ای بپردازم؟!

 

به ترافیک دامن نزنید

آلودگی صوتی ناشی از صدای راننده  هجده‌چرخ با نمره کاشمر که قصد دارد بار بلوکه‌های سیمانی را هر‌چه زودتر تحویل دهد، بیشتر از آلودگی زیست‌محیطی ناشی از دود اگزوز خودروی سنگینش است.
سرهنگ حاضر پلیس راهور، راننده را صدا می‌زند و مجوز تردد را جویا می‌شود. انگار خبری از مجوز نیست.

صاحب بار به سمتمان می‌آید و بی‌اطلاع از همه‌چیز، صفر تا صد روند گرفتن مجوز را جویا می‌شود. انگار با این کار وقت می‌خرد تا بارش خالی شود. بیشتر از هر چیز، نگران جریمه و اعمال قانون است. سرهنگ داوود‌آبادی می‌گوید: می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که در ورودی شهر توقف کرده و در ساعت‌هایی مثل آخر شب، بارتان را خالی کنید تا ترافیک این محدوده سنگین‌تر نشود.

 

پیاده‌رو یا پیست موتور‌سواری!

گوشی را محکم به گوشش چسبانده است. به عکاس همراهمان اشاره می‌کند و می‌گوید: بند دوربینتان را دور دستتان دو‌سه‌بار بپیچید؛ چون پیاده‌رو امنیت ندارد. ناگهان می‌بینید یک موتوری، تلفن همراه یا دوربینتان را زد!

نصب علائم انتظامی‌ و اخباری‌، خط‌کشی معبر و... از‌جمله اقداماتی است که باید در بولوار توس جدی‌تر پیگیری و اجرا شود

گویی در این محله، پیاده‌رو بیشتر برای استفاده موتور‌‌سواران تعریف شده است. اینجا بیشتر از عابران پیاده، موتور‌سواران در پیاده‌رو رفت‌وآمد می‌کنند و سارقان هم گوشی موبایل یا کیف خانم‌ها را می‌دزدند.

پسر جوان در ادامه به گودال های پیاده رو اشاره می کند و می گوید: خدا نکند برف و بارانی بیاید؛ به سختی می توان قدم از قدم برداشت.
به گفته جانشین رئیس پلیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی، نصب علائم انتظامی‌ و اخباری‌، خط‌کشی معبر و... از‌جمله اقداماتی است که باید در بولوار توس جدی‌تر پیگیری و اجرا شود.

 

پل‌های عابر بدون عابر

دورتر از پل هوایی، چند‌دقیقه‌ای عبور عابران پیاده را زیر‌نظر می‌گیریم. بیشتر آن‌هایی که قصد عبور از عرض خیابان را دارند، بی‌توجه به پل هوایی عابر پیاده، از بین خودروها به آن سمت خیابان می‌روند..

وقتی دلیل را جویا می‌شویم، از نبود آسانسور و مشکلات جسمی‌ از‌جمله درد پا و کمر می‌گویند و اینکه نمی‌توانند از پله استفاده کنند. عده‌ای هم دوری پل از مقصد را بهانه می‌کنند و می‌گویند حاضر نیستند چند‌متر پیاده از پل به‌سمت مقصدشان برگردند. ترجیح می‌دهند از وسط خیابان و از لای نرده‌هایی که معتادان متجاهر کنده‌اند، عبور کنند، بی‌آنکه از عواقب خطر‌آفرین آن خبر داشته باشند.

البته از این نکته به‌آسانی عبور نکنیم که در‌ بولوار توس، نرده‌های آهنی وسط خیابان به‌طور نامنظم نصب شده است.

 

بولواری بدون انضباط ترافیکی

به‌جرئت می‌توان گفت که در بولوار توس نباید به‌دنبال انضباط ترافیکی بود. تخلفات ساکن مانند پارک در پیاده‌رو، پارک دوبل و بعضا سوبل، پارک زیر تابلو توقف ممنوع، پارک به‌صورت مورب و... گویی با فرهنگ اهالی و کسبه این محله عجین شده است!

 همچنین حرکت‌نکردن بین خطوط، اجرای حرکات نمایشی ازسوی موتور‌‌سواران‌، سرعت غیر‌مجاز رانندگان وسایل نقلیه و بهانه‌کردن مکانیزه‌نبودن برخی پل‌های هوایی، رفتارهایی ترافیکی است که در کسانی که در این بولوار رفت‌وآمد می‌کنند، به عادت تبدیل شده است.

 

معضلات ترافیکی توس

        -نقص هندسی معابر
       - تمایل عابران پیاده برای عبور از عرض خیابان، بی‌توجه به خط‌کشی عابر پیاده و پل‌های روگذر هوایی
        -نبود گذرگاه‌های ایمن برای عابران پیاده و مکانیزه‌‌نبودن عبورهای عرضی
        -زیاد‌بودن تعداد موتور‌سیکلت‌ها و رعایت‌نکردن قوانین و مقررات از سوی آن‌ها، ازجمله انجام حرکات نمایشی، نداشتن کلاه ایمنی و مدارک
        -جای خالی آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک برای ساکنان و کاسبان محله
       - وجود واحدهای متنوع تجاری‌ خطی با تقاضای زیاد
         -مدیریت‌نکردن ترافیک و سرعت زیاد وسایل نقلیه در معابر
        -کمبود نظارت هوشمند

 

توس در انتظار «متا»

سرهنگ علیرضا رحیمی
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی

 در‌راستای اجرای طرح کلان‌پروژه ترویج حق تقدم عابر پیاده، مطالعات طرح «‌متا» یا «منطقه ترافیکی الگو» از سه ماه گذشته آغاز شده است و در آینده نزدیک در بولوار توس به‌عنوان منطقه نمونه اجرایی خواهد شد.
این طرح با پیشنهاد پلیس راهور در کمیته فرهنگ ترافیک شهر مشهد متشکل از پلیس راهور، استانداری، شهرداری، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، صدا‌وسیما و شورای اجتماعی در منطقه‌‌2 و محله توس که شدت و کثرت تصادف در آن بسیار زیاد است، برای اولین‌بار اجرایی خواهد شد.
آرام‌سازی و ایمن‌سازی عبور عابر پیاده‌، رفع نقص علائم و تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی، رفع مشکلات هندسی معابر مثل اصلاح رویه پیاده‌روها، جانمایی و نصب پل‌های روگذر عابر پیاده در‌کنار اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک، از‌جمله اهداف این طرح است.
درکنار این اقدامات که به‌زودی انجام خواهد شد، اجرای طرح‌های انضباط ترافیکی  مثل طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و تخلفات ساکن، در دستور‌کار پلیس راهور قرار دارد.

ارسال نظر