کد خبر: ۳۹۰۳
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ماندگاری نام شهید‌مفتح بر خیابان سی‌متری

خیابان شهید‌مفتح را هنوز خیلی‌ها به «سی‌متری طلاب» می‌شناسند؛ بازاری بزرگ که بسیاری از مشهدی‌ها برای خرید آنجا را انتخاب می‌کنند. این خیابان مغازه‌هایی متنوع با انواع و اقسام کالا دارد، به‌طوری‌که معمولا کسی دست خالی از آن بیرون نمی‌رود. خیابان شهید‌مفتح یا همان سی‌متری طلاب، گزینه انتخابی زوج‌های جوان برای خرید عقد و عروسی هم هست.

خیابان شهید‌مفتح را هنوز خیلی‌ها به «سی‌متری طلاب» می‌شناسند؛ بازاری بزرگ که بسیاری از مشهدی‌ها برای خرید آنجا را انتخاب می‌کنند. این خیابان مغازه‌هایی متنوع با انواع و اقسام کالا دارد، به‌طوری‌که معمولا کسی دست خالی از آن بیرون نمی‌رود.

 خیابان شهید‌مفتح یا همان سی‌متری طلاب، گزینه انتخابی زوج‌های جوان برای خرید عقد و عروسی هم هست، به‌ویژه که بخش بزرگی از آن را مغازه‌های لوکس طلا‌فروشی و آیینه و شمعدان شامل می‌شود. اسم این خیابان به نام روحانی روشن‌فکر و روشنگری برمی‌گردد که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. به مناسبت 27‌آذر،‌ سالروز شهادت او، درباره وجه‌تسمیه خیابان مفتح نوشتیم.


تغییر نام سی‌متری طلاب

تندیس شهید آیت‌الله دکتر محمدمفتح در ابتدای این خیابان بزرگ و تجاری نصب شده است. علی براتی‌کجوان که از قدیمی‌های محله طلاب است و زیر‌وبم خیابان‌ها را می‌شناسد، ماجرایی را تعریف می‌کند که شاید خیلی از ما شنیده باشیم. 

او می‌گوید: نام «طلاب» در این خیابان، بر‌می‌گردد به تلاش آیت‌الله میرزا‌حسین فقیه‌سبزواری که برای امور رفاهی شاگردان خود و دیگر طلبه‌های مشهد تلاش می‌کرد و موفق شد دستور اختصاص زمینی برای اسکان طلاب حوزه علمیه مشهد را از تولیت بگیرد.

 او ادامه می‌دهد: مرحوم فقیه‌سبزواری ضمن مشورت با سایر علما این زمین را در‌اختیار طلاب قرار داد و این نقطه آغاز شکل‌گیری محله طلاب مشهد بود.


شهادت دکتر مفتح، بهانه نام‌گذاری خیابان

اما تغییر نام خیابان سی‌متری به نام شهید مفتح چگونه اتفاق افتاد؟ شهیدمفتح که توطئه استعمار را در جدانگهداشتن دانشگاهیان و روحانیون با تمام وجود حس کرده بود، برای ایجاد وحدت میان این دو گروه مهم جامعه بسیار می‌کوشید و به‌همین‌دلیل مغضوب رژیم شاه بود و یک سال بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، او را به شهادت رساندند. 

روز 27‌آذر‌1358 آیت‌الله دکتر محمد مفتح هنگام ورود به دانشکده الهیات تهران مورد هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. این موضوع، متولیان شهری را به فکر انداخت که یکی از معابر مشهد را به اسم او نام‌گذاری کنند تا یادش ماندگار بماند.

 ناهید فربد‌نیا، رئیس اداره نام‌گذاری معابر و تابلو‌نویسی مشهد، دراین‌باره می‌گوید: بعداز شهادت آیت‌الله مفتح ازآنجاکه وی از طلاب روشن‌فکر و دانشگاهی بود و این محدوده در مشهد هم محل زندگی طلاب به شمار می‌رفت، تصمیم‌ بر آن شد که نام شهید بر این معبر قرار گیرد. بهمن سال58 این طرح ارائه شد. او ادامه می‌دهد: قبلا مصوبات باید به تأیید وزارت کشور می‌رسید و این مرحله زمان‌بر بود؛ تصویب طرح فوق نیز تا حوالی سال‌1365 به طول انجامید. 


از این خیابان، دست خالی بیرون نمی‌روید  

بسیاری از ساکنان دیگر محلات به اهالی خیابان مفتح غبطه می‌خورند؛ به این‌دلیل که همه‌چیز در این خیابان دردسترس مردم است، از مغازه پوشاک و لباس گرفته تا لوازم عقد و عروسی و... . خیابان مفتح از یک طرف به خیابان وحید می‌رسد که بازار کیف و چمدان است. به این‌ها می‌توانید انواع و اقسام مغازه‌هایی را اضافه کنید که لوازم منزل دارند، بدلیجات می‌فروشند و کت و شلوار داماد یا پیراهن نامزدی و عروسی ارائه می‌کنند.

ارسال نظر