کد خبر: ۳۹۱۶
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

جذاب کردن دنیای صفر و یک

اشکاوند که چند‌سالی می‌شود مدیر فناوری انتشارات آستان قدس رضوی است، برای مخاطبان گوناگون می‌نویسد؛ هم کتاب‌های تخصصی برای دانشجویان و متخصصانی که زندگی‌شان با کامپیوتر گره خورده است و هم برای عموم مردم که برای کارهای روزمره‌شان به نرم‌افزارهای دم دستی مانند اکسل و وُرد نیاز دارند. او می‌گوید فروش کتاب‌هایش بسیار خوب بوده است؛ به این دلیل که استادانی در دانشگاه‌های تهران و دیگر شهرها بدون اینکه او را بشناسند، کتاب‌هایش را به‌عنوان یک منبع کامل به دانشجویانشان معرفی کرده‌اند.

قبل از اینکه رایانه در خانه‌های ما جای بگیرد، کیت‌های آموزشی پاساژ مهتاب بود که بچه‌های درس‌خوان و کنجکاو را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کرد. نمی‌دانم این کیت‌های خاطره‌انگیز در ذهن چند نفر جرقه‌ای زده و آن‌ها را به دنیای الکترونیک و بعد هم کامپیوتر و داده‌ها علاقه‌مند کرده‌است، اما حالا می‌دانم یکی از آن بچه‌هایی که مشتری پروپاقرص پاساژ مهتاب بوده است و حالا خودش کتاب می‌نویسد و آدم‌ها را با نرم‌افزارهای مختلف آشنا می‌کند، ایمان اشکاوند است. 

دانش‌آموز علاقه‌مند دیروز و مدرس دانشگاه امروز دلش می‌خواهد همه مردم کار با نرم‌افزارها را یاد بگیرند و لذت دانستن را بچشند. او معتقد است با اینکه فناوری زندگی را آسان و آسان‌تر می‌کند، وجود فناوری بدون آموزش‌های لازم، دردسرساز است. 

اشکاوند که چند‌سالی می‌شود مدیر فناوری انتشارات آستان قدس رضوی است، برای مخاطبان گوناگون می‌نویسد؛ هم کتاب‌های تخصصی برای دانشجویان و متخصصانی که زندگی‌شان با کامپیوتر گره خورده است و هم برای عموم مردم که برای کارهای روزمره‌شان به نرم‌افزارهای دم دستی مانند اکسل و وُرد نیاز دارند.

این ساکن محله هنرستان می‌گوید فروش کتاب‌هایش بسیار خوب بوده است؛ به این دلیل که استادانی در دانشگاه‌های تهران و دیگر شهرها بدون اینکه او را بشناسند، کتاب‌هایش را به‌عنوان یک منبع کامل به دانشجویانشان معرفی کرده‌اند. حالا او بیشتر از قبل انگیزه دارد تا برای همه بنویسد و دنیای کدهای صفر‌ویکی را به کاربران کامپیوتر معرفی کند.

 

کسب رتبه برتر جشنواره تولید علم

میان انبوهی از گل و گیاه  که فضای کارش را تازه و بانشاط کرده،نشسته است.  از نسل دهه شصتی‌هاست، همان‌هایی که برای گذراندن یک واحد کامپیوتر، آن هم در حد سیستم عامل داس (DOS) و محیط کیوبیسیک (QBasic) کلی ذوق و شوق داشتند. 

بااینکه بچه درس‌خوان بوده اما مثل دیگران، طعم سختی کنکور را چشیده و در هر دو رشته مورد‌علاقه‌اش قبول شده است  و  سرانجام بین رشته‌های الکترونیک و کامپیوتر، با ورود رشته کامپیوتر در سال‌81 در دانشگاه پیام نور، این رشته را انتخاب می‌کند. اولین جرقه علاقه‌اش به برنامه‌نویسی با  همان چند واحد دوره دبیرستان زده شد و همان آشنایی مختصر، انگیزه‌ای می‌شود تا بعد از لیسانس، دوره برنامه‌نویسی دلفی(Delphi) را در مراکز فنی‌وحرفه‌ای بگذراند.

او تعریف می‌کند: تا پایان دوره کارشناسی حس می‌کردم رشته‌ای خوب را که به آن علاقه هم دارم، دنبال می‌کنم. موضوع کنکور کارشناسی‌ارشد که مطرح شد، با جمعی از دوستانم یک تیم قوی تشکیل دادیم و با تولید یک نرم‌افزار آموزشی مرتبط با ریاضیات گسسته در جشنواره تولید علم شیراز، مقام نخست را کسب کردیم. 

اولین جرقه علاقه‌اش به برنامه‌نویسی با  همان چند واحد دوره دبیرستان زده شد 

با کسب این مقام در سال85 انگیزه پیدا کردم که به‌طور‌جدی همین رشته را دنبال کنم، اما برای تأمین هزینه‌های دوره کارشناسی‌ارشد به کار نیاز داشتم. تنها کاری که خوب بلد بودم، برنامه‌نویسی بود؛ بنابراین سال‌86 در انتشارات آستان قدس به‌عنوان برنامه‌نویس مشغول به کار شدم.


اولین تدرسیم در ‌جایی بود که درس ‌خواندم

اشکاوند حضورش در انتشارات آستان قدس رضوی را یکی از شانس‌های بزرگ زندگی‌‌اش می‌داند و می‌گوید: سال‌87 بود. هم‌زمان در انتشارات کار می‌کردم و برای کنکور ارشد آماده می‌شدم. مسئولان انتشارات از کارم راضی بودند و با همراهی‌شان، دوره امریه سربازی را همان‌جا گذراندم. 

یادم است در همان سال، مراسم اعتکاف در حرم برگزار می‌شد و من هم در آن حضور یافتم. آن سه‌روز اعتکاف برایم معنویت دلپذیری داشت. حس سبکی داشتم و همان‌جا از امام‌رضا(ع) خواستم کمکم کند در رشته‌ای که تمام هم‌وغمم شده است، قبول شوم. 

آن سال با دوستم، دکتر وحید ابریشمی، وارد دانشگاه پیام نور شدیم و دوره ارشد را شروع کردیم. اولین تدریسم را همان‌جایی که درس خوانده بودم، شروع کردم. کار زیادی سرم ریخته بود و مجبور بودم از کمترین زمان‌ها استفاده کنم اما حس خوبی داشتم. 

من معتقدم مدرس باید درسی را تدریس کند که خودش به آن علاقه‌مند باشد. کم‌کم تدریس در دانشگاه‌های دیگر مثل دانشگاه امام‌رضا(ع)، علمی و صنعتی خراسان، انجمن علمی خراسان، دانشکده سما، دانشگاه خیام و چندین مؤسسه و دانشکده دیگر شروع شد، به‌طوری‌‌که تمام وقتم را می‌گرفت.


در حوزه «آی‌تی» ضعف داریم

مدرس برنامه‌نویس محله هنرستان می‌گوید: در همان سال‌ها که با طیف مختلف دانشجویان سروکار داشتم، متوجه شدم که در حوزه آی‌تی و کامپیوتر ضعف‌ داریم. به فکر افتادم کتاب‌های تخصصی حوزه کاری‌ام را تألیف کنم. می‌خواستم نقش کوچکی در ارتقای دانش رایانه‌ای داشته باشم. با چند نفر از دوستان مشورت و مردم عادی را به‌عنوان جامعه‌هدفم انتخاب کردم.  

سال91 اولین کتابم را با عنوان «آموزش نرم‌افزار ورد2010» چاپ کردم که استقبال خوبی از آن شد. سال‌93 طرح‌واره‌ای را مطرح کردم با عنوان مفاهیم فناوری اطلاعات و مبانی کامپیوتر که در آن نیازهای حداقلی همه اعضای خانواده به فناوری درنظر گرفته شده است و اتفاقا استقبال خوبی از آن شد. آموزش نرم‌افزار هوش تجاری، آموزش نرم‌افزار پاورپوینت، آموزش نرم‌افزار اکسل و اکسل پیشرفته، آموزش ورد و آموزش نرم‌افزار صفحه گسترده، از دیگر کتاب‌های من است که در زمینه فناوری اطلاعات به چاپ رسیده است و برای همه سنین از نوجوان تا دانشجو کاربرد دارد.


کتاب‌هایم منبع تدریس دانشگاه است

اشکاوند بعد از چاپ کتاب‌ها به این نتیجه می‌رسد که مهم‌تر از چاپ کتاب، سیستم توزیع آن است. ازطرفی کتاب‌های حوزه کامپیوتر بازه زمانی محدودی دارد و با این وضع بازار، انگیزه‌اش برای نوشتن کم می‌شود. برای او که عاشق سفر و رفتن به طبیعت است، فرصت خوبی بوده تا به‌همراه همسر و دخترش، نیکا، مناطق مختلف ایران را زیر پا بگذارد. اواخر سال98 با گسترش تلفن‌های هوشمند، سلیقه مردم به‌سمت کتاب‌های دیجیتال می‌رود و جرقه دوباره‌ای در ذهن او زده می‌شود.

ایمان تعریف می‌کند: کرونا تحولی اجباری در نظام آموزشی ایجاد کرد. وقتی موضوع کتاب دیجیتال را با ناشران مطرح کردم، حق تألیف کتاب‌ها را به خودم دادند و توانستم در سایت کتاب‌خوانی «کتابراه» سه‌جلد از کتاب‌هایم را بارگذاری کنم. بعد‌از چند ماه دیدم استقبال خیلی خوب است و فروش کتاب‌هایم زیاد شده است. از یکی‌دو نفر پرسیدم و متوجه شدم که چند نفر از استادان دانشگاه‌های تهران و چند شهر دیگر بدون اینکه شناختی از من داشته باشند، کتاب‌هایم را به‌عنوان منبع تدریس خود معرفی کرده‌اند.

معتقد است بازتاب‌های خوبی که از مردم می‌گیرد، انگیزه او را افزایش می‌دهد تا برای افرادی که دسترسی اندکی به آموزش دارند، بیشتر تلاش کند

آن استادان هم ازطریق سایت کتابراه، کتاب‌های من را دیده بودند. در این سه‌سال، کتاب‌هایم مخاطب بسیار پیدا کرده است، به‌اندازه‌ای‌که کتاب آموزش سطح گسترده اکسل، دومین کتاب پرفروش حوزه کامپیوتر در کتابراه و بقیه هم جزو پرمخاطب‌ترین‌های این حوزه است. حالا همه کتاب‌هایم هم چاپ فیزیکی شده است و هم نرم‌افزاری. سایت آکادمی خودم را هم راه انداخته و ویدئوهای آموزشی آماده کرده‌ام.


نذر آموزشی ایمان

مدرس دانشگاه مشهدی برای همه مردم با هر نوع سبک یادگیری، شیوه‌ای را در نظر گرفته است تا همه در هر سن‌وسال و شغل و مکانی بتوانند با نرم‌افزارهای موردنیازشان آشنا شوند. یکی از کارهایی که در وب‌سایت آکادمی خودش انجام داده، آموزش رایگان است و این را نذر آموزشی می‌داند. او معتقد است بازتاب‌های خوبی که از مردم می‌گیرد، انگیزه او را افزایش می‌دهد تا برای افرادی که دسترسی اندکی به آموزش دارند، بیشتر تلاش کند، تلاش درزمینه تهیه ویدئوهای آموزشی، برگزاری کلاس و نوشتن کتاب.

ارسال نظر