کد خبر: ۳۹۱۸
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، کانون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محله

بااینکه بنای مسجد نیمه‌ساز حضرت ابوالفضل(ع) در خیابان شهیدهریری هنوز کامل نشده است، فعالیت‌های بسیاری در آن انجام می‌شود؛ برگزاری مراسم‌ مذهبی در مناسبت‌های مختلف و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، بخشی از این برنامه‌هاست. البته روحانی و هیئت‌امنای این مسجد برای جوانان، نوجوانان و بانوان محله، فعالیت‌های اقتصادی هم درنظر گرفته‌اند و با برگزاری کلاس‌های کارآفرینی و راه‌اندازی بازارچه محلی درصدد هستند آن‌ها را در این شرایط اقتصادی توانمند کنند.

 بااینکه بنای مسجد نیمه‌ساز حضرت ابوالفضل(ع) در خیابان شهیدهریری هنوز کامل نشده است، فعالیت‌های بسیاری در آن انجام می‌شود؛ برگزاری مراسم‌ مذهبی در مناسبت‌های مختلف و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، بخشی از این برنامه‌هاست.

 البته روحانی و هیئت‌امنای این مسجد برای جوانان، نوجوانان و بانوان محله، فعالیت‌های اقتصادی هم درنظر گرفته‌اند و با برگزاری کلاس‌های کارآفرینی و راه‌اندازی بازارچه محلی درصدد هستند آن‌ها را در این شرایط اقتصادی توانمند کنند تا درکنار تحصیل از لحاظ مالی مستقل شوند.


می‌خواهیم مجتمع علمی و فرهنگی و تربیتی داشته باشیم

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در سبز رنگ کوچکی دارد. وارد مسجد که می‌شوم، سمت چپ اتاقی هفتاد‌متری است که آن را برای بازارچه محلی و مهد قرآنی در نظر گرفته‌اند. زمین مسجد متعلق‌به شهرداری بوده و سال92 به مردم واگذار شده است؛ البته کارهای واگذاری و تغییر کاربری مسجد چندسالی طول کشید و ساخت بنای مسجد از سال گذشته آغاز شده است. تاکنون آهن‌کشی طبقات، ساخت زیرزمین و بخشی از تجاری‌های مسجد انجام شده و بقیه کار هم به‌همت خیران مسجدساز درحال انجام است فعلا اما ساکنان محله در بنای موقت مسجد نماز جماعت می‌خوانند و در زمین رها‌شده روبه‌رو هم مراسم مذهبی را برپا می‌کنند. 

زمین مسجد 1900متر است و می‌خواهیم آن را در سه‌طبقه با 2500متر زیربنا بسازیم و یک مجتمع علمی، فرهنگی، تربیتی راه‌اندازی کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین  مسعود قاسمی بیش از یک سال است که امام جماعت مسجد شده است. او درباره سازه بنای جدید به ما می‌گوید: سال گذشته بود که از شهردار منطقه خواستیم از زمین مسجد بازدید کنند. با دیدن بنای موقت مسجد با ما همکاری کردند و به سازمان راه و شهرسازی نامه زدند.

 کاربری زمین در گذشته فضای سبز بود و باید به کاربری مذهبی تغییر پیدا می‌کرد. خوشبختانه استانداری هم همکاری کرد و کارهای واگذاری زمین انجام شد. زمین مسجد 1900متر است و می‌خواهیم آن را در سه‌طبقه با 2500متر زیربنا بسازیم و یک مجتمع علمی، فرهنگی، تربیتی راه‌اندازی کنیم.

 او می‌افزاید: زیرزمین را برای بازارچه و راه‌اندازی کارهای تولیدی در نظر می‌گیریم. طبقه همکف به شبستان مسجد و فعالیت‌های فرهنگی مسجد اختصاص می‌یابد و طبقه دوم را در‌اختیار حوزه علمیه قرار می‌دهیم. بنای موقت مسجد را نیز برای دوره دوم متوسطه پسران در نظر خواهیم گرفت.


مسجد و کمک به چرخه اقتصادی

حاج‌آقا قاسمی می‌گوید: مهم‌ترین برنامه مسجد در زمان شیوع کرونا حمایت از خانواده مستضعفان بود. اعضای هیئت‌امنای مسجد تصمیم گرفتند چرخه اقتصادی را نیز در مسجد فعال کنند و به‌همین‌دلیل بازارچه خوداشتغالی در اتاق این سمت حیاط برپا کردند تا مأمنی برای درآمد مختصر جوانان محل باشد؛ البته مسجد نیز همچنان فعالیت‌های اقتصادی خود را انجام می‌دهد و هفته‌ای دوسه‌بار بانوان محل، اقلامی مانند خشکبار، مواد غذایی، لبنیات، مواد شوینده و... را به مسجد می‌آورند و بعد از نماز مغرب و عشاء می‌فروشند. 

او ادامه می‌دهد: اکنون برگزاری کلاس‌های قرآنی مانند قرائت و حفظ قرآن، تفسیر، روخوانی و احکام، تهیه جهیزیه برای زوجین در پایگاه خواهران مسجد انجام می‌شود و پایگاه برادران به برگزاری کلاس‌های قرآن و مهدویت، برپایی مراسم اعیاد و جشن‌های خیابانی و... می‌پردازد. 

ارسال نظر