کد خبر: ۳۹۳۰
۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

قدردانی از زنان نمونه در جلسه قرآن نرجس خاتون

هرهفته دوشنبه‌ها که جلسه قرآن «نرجس‌خاتون» شروع می‌شود، بانوانی در آن شرکت می‌کنند که تا سال‌ها پیش، خودشان دختران نوجوانی بوده‌اند و همراه مادرانشان به این جلسه می‌آمده‌اند. آن‌ها نیز امروز دست دختران نوجوان و خردسال خود را می‌گیرند و با خود به این محفل می‌آورند. جلسه قرآن نرجس‌خاتون در محله احمدآباد از دهه70 برگزار می‌شود. این جلسه هرسال در دهه فاطمیه به‌صورت ویژه‌ برقرار است.

 هرهفته دوشنبه‌ها که جلسه قرآن «نرجس‌خاتون» شروع می‌شود، بانوانی در آن شرکت می‌کنند که تا سال‌ها پیش، خودشان دختران نوجوانی بوده‌اند و همراه مادرانشان به این جلسه می‌آمده‌اند. آن‌ها نیز امروز دست دختران نوجوان و خردسال خود را می‌گیرند و با خود به این محفل می‌آورند. جلسه قرآن نرجس‌خاتون در محله احمدآباد از دهه70 برگزار می‌شود. این جلسه هرسال در دهه فاطمیه به‌صورت ویژه‌ برقرار است.

 

طبخ آش نذری در دهه فاطمیه

شروع برگزاری جلسه قرآن نرجس‌خاتون محله احمدآباد به سال1375 برمی‌گردد. فروغ احمدی، مؤسس این جلسه، با مرور خاطرات گذشته می‌گوید: به‌همراه چندنفر دیگر از خانم‌های مسجدی و مذهبی محله، این جلسه قرآن را راه انداختیم. 10‌سال اول جلسه خانگی بود و در منزل بانیان دایر می‌شد. 

بعد‌از مدت‌ها در سال1384 «جلسه قرآن نرجس‌خاتون» نام‌گذاری شد. به‌مرور جمعیت بیشتر می‌شد و چون در خانه جای کافی و مناسب نبود، از همان سال، جلسات قرآن هر دوشنبه در مسجد قائم(عج) برگزار می‌شود. این دوره پنجاه‌عضو ثابت دارد که در مراسم و اعیاد مذهبی تعدادشان بیشتر هم می‌شود.

خانم‌ها نذری‌هایشان را به جلسه می‌آورند و آش نذری بین بانوان عزادار توزیع می‌شود.

احمدی هدف از برگزاری این جلسه را آموزش و روخوانی قرآن و برگزاری مراسم‌ مذهبی در طول سال بیان می‌کند و می‌گوید: از مهم‌ترین این برنامه‌ها بزرگداشت دهه فاطمیه و عزاداری ایام شهادت حضرت‌زهرا‌(س) است. هر سال در این دهه، علاوه‌بر قرائت قرآن، بانوان مداح ذکر مصیبت می‌خوانند. خانم‌ها نذری‌هایشان را به جلسه می‌آورند و آش نذری بین بانوان عزادار توزیع می‌شود.

این بانوی ساکن محله احمدآباد در ادامه می‌گوید: در این ایام از زنان نمونه محله قدردانی می‌شود. این مراسم هرسال با توجه‌به شرایط اجرا می‌شود؛ به عنوان نمونه ما در دو سال گذشته که کرونا شیوع داشت، از خانم‌های پرستار قدردانی کردیم. این افراد به بیماران کرونایی به‌صورت داوطلبانه رسیدگی می‌کردند.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته در این دهه همراه‌با خانم‌های جلسه قرآن به دیدن چند‌نفر از پرستاران ساکن محله که در بخش کرونای بیمارستان‌ها فعال بودند، رفتیم و از آن‌ها که با از‌خودگذشتگی، جان دیگران را نجات داده و حتی خودشان به این بیماری مبتلا شده بودند و جانشان به خطر افتاده بود، قدردانی کردیم.

 امسال نیز قرار است هم‌زمان با شب شهادت حضرت‌زهرا‌(س) مراسم ویژه قدردانی از مادران دو شهید محله را برگزار کنیم. در سال‌های گذشته از زنان کارآفرین و مادرانی که فرزندان نمونه و موفقی تربیت کرده‌اند، قدردانی کردیم.

او هدف از این اقدام را ترویج فرهنگ ایثار که در زندگی حضرت‌زهرا(س) شاخص است، می‌داند و  می‌گوید: می‌کوشیم در دهه فاطمیه با بزرگداشت بانوان، پیوند قوی‌تری بین بانوان محله ایجاد کنیم.   


کمک به خودکفایی زنان سرپرست خانوار


جلسه قرآن نرجس‌خاتون در طول این سال‌ها در زمینه فرهنگی نیز فعال بوده است. مخاطبان اصلی این فعالیت‌ها نیز بانوان و دختران ساکن محله هستند. 

مسئول فرهنگی این جلسه قرآنی می‌گوید: سعی کردیم جلساتمان فقط منحصر به خواندن قرآن نباشد و در حوزه‌های فرهنگی نیز فعالیت داشته باشیم. هر هفته ضمن قرائت آیات قرآن، کارشناس مذهبی حاضر در جلسه، آیات تلاوت‌شده را ترجمه و تفسیر می‌کند. در چند جلسه اخیر، آیاتی درباره حجاب، تلاوت و تفسیر شد و بانوان حاضر در‌این‌باره گفت‌وگو کردند.

سیده‌فرزانه عابدین ادامه می‌دهد: تربیت فرزند صالح، آیین همسرداری، قناعت و خوش‌رفتاری با مردم و‌... ازدیگر موضوعات مطرح‌شده ازسوی کارشناس مذهبی جلسه است.او در ادامه می‌گوید: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، سخنرانی فرهنگی در مدارس، آموزش مشاغل خانگی و فروش تولیدات خانم‌ها، از دیگر فعالیت‌های جلسات قرآن نرجس‌خاتون است.

 به گفته عابدین در تازه‌ترین اقدامی که با همکاری پایگاه بسیج خواهران شهید‌آیت و هیئت‌امنای مسجد قائم(عج) انجام شد، کارگاه خیاطی راه‌اندازی شده است و این هنر به زنان سرپرست خانوار محله آموزش داده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: درزمینه بازاریابی و فروش محصولات تولید‌شده نیز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. فروش تولیدات در محوطه مسجد قائم(عج) یکی از اقدامات ما در‌راستای کمک به خانم‌های سرپرست خانوار محله است. آخرین اقدام ما که هفته گذشته انجام شد، دیدار خانم‌های جلسه قرآن با رانندگان تاکسی و اتوبوس محله و قدردانی از آن‌ها به‌مناسبت 26آذر، روز حمل‌ونقل عمومی‌، بود.


تشکیل گروه سرود دختران ریحانه‌الحسین(ع)

بخش مهمی‌ از اعضای جلسه قرآن نرجس‌خاتون را دختران نوجوان محله تشکیل می‌دهند. بیشتر آن‌ها عضو گروه سرود ریحانه‌الحسین(ع) هستند. 

گروه سرود ریحانه‌الحسین(ع) درراستای جذب بیشتر نسل نوجوان محله و اجرای سرودهای مذهبی و مناسبتی دوسال‌ونیم قبل تشکیل شد

عابدین می‌گوید: گروه سرود ریحانه‌الحسین(ع) درراستای جذب بیشتر نسل نوجوان محله و اجرای سرودهای مذهبی و مناسبتی دوسال‌ونیم قبل تشکیل شد. تعداد افراد گروه سرود در ابتدا هشت‌نفر بود که امروز تعداد آن‌ها به 57نفر رسیده است. گروه سرود ریحانه‌الحسین(ع) تاکنون سه‌کلیپ مناسبتی با موضوعات ولادت حضرت‌علی‌(ع)، شهادت حضرت معصومه(س)، شهادت حضرت‌رقیه(س) برای صداوسیمای خراسان رضوی ساخته و اجرا کرده است.

به گفته او گروه سرود ریحانه الحسین(ع) سال گذشته با حضور در جشنواره یاس، ویژه شهادت حضرت زهرا‌(س)، رتبه برتر مسابقات ناحیه‌4 آموزش‌وپرورش و سومی ‌استان را به دست آورده است. در حال حاضر، گروه سرود ریحانه‌الحسین(ع) مشغول تمرین و ساخت کلیپی با موضوع حجاب و عفاف اسلامی‌ است. این کلیپ به‌زودی در روز مادر و تولد حضرت زهرا(س) اجرا خواهد شد.  


صندوق قرعه‌کشی نرجس‌خاتون

هم‌زمان با راه اندازی جلسه قرآن نرجس‌خاتون با همت خانم‌های جلسه قرآن، صندوق قرعه‌کشی نیز راه‌اندازی شد. این صندوق در برطرف‌کردن مشکلات مالی اعضای جلسه قرآن تأثیر بسیار داشته است. شمسی دندانی، مؤسس صندوق قرض‌الحسنه، می‌گوید: این صندوق را سال‌1384با مبلغ 5هزار تومان برای هریک از اعضای جلسه قرآن افتتاح کردیم و اکنون این مبلغ به یک‌میلیون‌تومان در ماه رسیده است. هر ماه قرعه‌کشی انجام و بعد از پایان دوره، مرحله دیگر شروع می‌شود.

او می‌افزاید: گاهی متوجه می‌شدیم یکی از اعضای صندوق دچار گرفتاری مالی است و به این پول نیاز دارد؛ با اعضا هماهنگ می‌کردیم و آن ماه پول جمع‌شده را به فرد مورد‌نظر می‌دادیم. این قرعه‌کشی برکات بسیاری داشته و گره از مشکلات بسیاری باز کرده است. اعضای صندوق، مبلغی از این پول قرعه‌کشی را برای کارهای خیر و کمک به افراد نیازمند در‌نظر می‌گیرند و هزینه می‌کنند.

ارسال نظر