کد خبر: ۳۹۵۷
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

نقش لبخند سردار سلیمانی بر دیوار مفتح

اواخر آذر سال 1400 بود که مدیریت هنری شهرداری مشهد، سفارش نقاشی تمثال سردار شهید‌سلیمانی در خیابان شهید‌مفتح را به ولی شفیع، هنرمند مشهدی، داد. رضایت و اشتیاقی که مالکان ساختمان نوساز این خیابان به کار داشتند، درکنار ارادتی که ولی شفیع به شهدا و به‌ویژه سردار دارد، در یک زمان بیست‌وپنج‌روزه، کار را به پایان رساند و حالا یک سال است حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس به عابران این خیابان لبخند می‌زنند، در‌حالی‌که دست سردار روی شانه رفیق شهیدش است.

اواخر آذر سال 1400 بود که مدیریت هنری شهرداری مشهد، سفارش نقاشی تمثال سردار شهید‌سلیمانی در خیابان شهید‌مفتح را به ولی شفیع، هنرمند مشهدی، داد. رضایت و اشتیاقی که مالکان ساختمان نوساز این خیابان به کار داشتند، درکنار ارادتی که ولی شفیع به شهدا و به‌ویژه سردار دارد، در یک زمان بیست‌وپنج‌روزه، کار را به پایان رساند و حالا یک سال است حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس به عابران این خیابان لبخند می‌زنند، در‌حالی‌که دست سردار روی شانه رفیق شهیدش است.در روزهای سالگرد شهادت سردار به همین بهانه با شفیع صحبت کردیم.


دستانی که نشان از اتحاد دارد

این نقاشی دیواری، ولی شفیع را یاد روزهایی می‌اندازد که کار به او سفارش شد و دلش می‌خواست یکی از بهترین طرح‌ها را روی دیوار خیابان به یادگار نقش بزند. تعریف می‌کند: به‌اتفاق سه‌نقاش کار را آغاز کردیم؛ طراحی چهره و ژست با خودم بود و باقی کارها را به شاگردانم سپردم. 

او ادامه می‌دهد: قرار شد طرح در متراژ 430مترمربع و در ارتفاع نقاشی شود. به‌طور معمول دیوار‌نگاری با این ابعاد، 25‌روز زمان می‌برد. از‌طرفی طرح باید روی دیوار ساختمانی چند‌طبقه اجرا می‌شد و شرایط جوی و سرمای هوای دی‌ماه که با آن روبه‌رو بودیم، کار را سخت می‌کرد، اما به لطف خدا و کمک شهدا، طراحی و نقاشی روز 12دی به پایان رسید. من از نتیجه کار راضی بودم. هرچند فرصتی برای بازکردن داربست‌ها نماند و رونمایی از آن با داربست‌ انجام شد، به‌پایان‌رساندن این نقاشی دیواری که ابعادش درمیان نقاشی‌های دیواری‌ خاص بود، آن‌هم در زمانی کوتاه، با یاری خود شهدا انجام شد.

شفیعی درباره انتخاب موضوع نقاشی روی دیوار خیابان شهیدمفتح می‌گوید: این طراحی ‌به تصویر معروفی مربوط است که دو شهید را هنگام بازدید میدانی از عملیاتی نظامی در کشور عراق نشان می‌دهد؛ دلیل انتخاب این تصویر، ارتباط صمیمانه و اتحادی است که در آن نهفته است. البته چهره طراحی‌شده شهید سلیمانی مربوط‌به این تصویر نیست.

اگر در چهره شهدای ما دقیق شوید، می‌بینید لبخند و نشاط را با هم دارند

او ادامه می‌دهد: قرارگرفتن دستان دو شهید درکنار هم و لبخند پراز طمأنینه و آرامش آن‌ها، نشان از دوستی و اتحاد دارد و آن را القا می‌کند و این موضوع بر مخاطب تأثیر بسیار دارد. با اینکه هرکدام از یک کشور هستند، مذهب و باور و اعتقادشان، آن‌ها را کنار یکدیگر قرار داده و این باور آن‌ها را جاودانه کرده است و با هم شهید شده‌اند.


تأثیر لبخند شهدا

ولی شفیعی هفده‌سال است نقاشی را به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌دهد. بیشتر پرتره می‌کشد اما عشق به شهدا او را به وادی نقاشی دیواری نیز کشانده است. از هفت سال گذشته، تصویرگری چهره شهدا را به‌طور ویژه انجام می‌دهد. می‌گوید: نوروز امسال سفارش طراحی داخلی یک منزل را داشتم و هم‌زمان پیشنهاد دیوارنگاری دیگری از  شهید‌سلیمانی نیز مطرح شد. من ارادت خاصی به شهید سردار سلیمانی دارم؛ به همین دلیل سفارش اولی را رد کردم تا به این دیوار‌نگاری برسم. 

او در تصویرگری‌اش از شهدا، فضایی متفاوتی طراحی می‌کند و به عنصر لبخند خیلی اعتقاد دارد و برای انتقال این حس به مخاطب خیلی وقت می‌گذارد. می‌گوید: اگر در چهره شهدای ما دقیق شوید، می‌بینید لبخند و نشاط را با هم دارند. معمولا این بخش را خودم طراحی می‌کنم و می‌کشم. 

ارسال نظر