کد خبر: ۳۹۹۰
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کتاب دوستی اهالی محله شهید معقول

این کتابخانه اینجا ۵‌هزار جلد کتاب دارد و ۱۵۰۰‌عضو فعال که روز‌به‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود؛ اعضایی که بیشتر از محله‌های اطراف مثل شهید‌معقول، شهید فولادی، شهید‌غلامی و... به اینجا می‌آیند. نرجس عابدزاده یکی از دلایل این استقبال خوب را نبود مکان‌های فرهنگی و تفریحی برای بچه‌های این منطقه می‌داند،‌ درنتیجه بچه‌ها با تمام وجود قدر این بستر را می‌دانند.

آن دوران گذشت که هر مکان، کاربری مخصوص خودش را داشت و با قوانین تخطی‌ناپذیر اداره می‌شد. مسجد فقط برای نماز‌خواندن بود، ورزشگاه برای ورزش‌ و کتابخانه هم فقط برای کتاب‌خواندن. حالا این چهارچوب‌ها کم‌رنگ‌تر شده‌اند و این مکان‌ها تعاریف متفاوتی پیدا کرده‌اند. 

این تعاریف در این سوی شهر، در محله شهید‌معقول، شاید تفاوت‌های بیشتری هم داشته باشد.کتابخانه عمومی زنده‌یاد فروغ‌السادات میر‌صدرایی یکی از این کتابخانه‌هاست که  کنار کتاب‌خوانی، کلی برنامه و کلاس‌های مختلف فرهنگی و مهارتی هم در آن برگزار می‌شود و آن را تبدیل به یک پایگاه مردمی کرده‌است. همه این‌ها دست‌به‌دست هم داده است تا این کتابخانه در سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در آبان  امسال، عنوان کتابخانه برتر را از نظر اعضا کسب کند. 


قدردان ظرفیت‌های موجود

درست وسط بوستان اردیبهشت و در محاصره چند‌مدرسه قرار گرفته است. زنگ این مدرسه‌ها که به صدا در‌می‌آید، کتابخانه هم از حضور بچه‌ها پر می‌شود. به گفته کارشناس این کتابخانه اینجا ۵‌هزار جلد کتاب دارد و ۱۵۰۰‌عضو فعال که روز‌به‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود؛ اعضایی که بیشتر از محله‌های اطراف مثل شهید‌معقول، شهید فولادی، شهید‌غلامی و... به اینجا می‌آیند. 

نرجس عابدزاده یکی از دلایل این استقبال خوب را نبود مکان‌های فرهنگی و تفریحی برای بچه‌های این منطقه می‌داند،‌ درنتیجه بچه‌ها با تمام وجود قدر این بستر را می‌دانند. تا پیش‌از راه‌اندازی این مکان، اینجا کتابخانه‌ای نداشت و بچه‌ها مجبور بودند برای رسیدن به نزدیک‌ترین کتابخانه تا بوستان رجا بروند.

باشگاه کتاب‌خوانی به رنگ رویش از دیگر جلسات پرطرفدار برای مادران محله است که کنار هم کتاب‌های روان‌شناسی، دینی و... می‌خوانند‌

بنا‌به درخواست اهالی و با همکاری شهرداری، این کتابخانه با کمک یک خیر به نام مرتضی کرباسی، روز هفده‌اسفند سال‌۱۴۰۰ افتتاح و پس‌از ساخت به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی واگذار شد. خیلی زود کتاب‌ها را وارد و ثبت کردند، قفسه‌ها را چیدند و کتابخانه راه‌اندازی شد.


به رنگ رویش

کتابخانه تشکیل شده است از مخزن اصلی، دو سالن مطالعه برای خانم‌ها و آقایان، بخش نوجوانان و بخش کودکان. برای هر گروهی و هر بخشی، کتاب‌های مخصوص دارند، اما کلاس‌ها و برنامه‌های جانبی کتابخانه بیشترین طرفدار را دارد.عابدزاده درباره این کلاس‌ها توضیح می‌دهد: هر سه‌شنبه جلسات «نشست کتاب‌خوان» برگزار می‌شود و طی آن، اعضا منابعی را که آن هفته خوانده‌اند، با دیگران به اشتراک می‌گذارند. 

باشگاه کتاب‌خوانی «به رنگ رویش» از دیگر جلسات پرطرفدار برای مادران محله است که کنار هم کتاب‌های روان‌شناسی، دینی و... می‌خوانند‌. برای مادران کارگاه‌های فرزندپروری هم برگزار کرده‌ایم. با مدارس اطراف هم ارتباط خوبی داریم و در مدارس، کارگاه‌های مهارت فردی و اجتماعی برگزار می‌کنیم. 

در مناسبت‌های مختلف هم با مدارس همکاری کرده و مسابقه نویسندگی، طراحی و... برگزار می‌کنیم.همه این‌ها دست به دست هم داده است تا این کتابخانه در سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی که به‌مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، عنوان کتابخانه برتر از نظر اعضا را کسب کند، کتابخانه‌ای که فقط یک کتابخانه نیست؛ مکانی است برای پیشرفت بچه‌های محله.

ارسال نظر