کد خبر: ۱۳۵۱
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

افزایش پرونده‌ها در بحران کرونا و اقتصاد

حسین اسکندری 20سال است که در این حرفه فعالیت دارد. او درباره این 2سال اخیر و تأثیرش بر کار وکالت می‌گوید: «از سال98و با شیوع کرونا اختلاف‌ها و درگیری‌های خانوادگی و مالک و مستأجری بیشتر از قبل شده است. بسیاری از شهروندان در این مدت کارشان را از دست داده‌اند. این امر بر روی زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی‌شان اثر گذاشته و صبر و تحملشان کمتر شده است.»

«این روزها پرونده‌ها و شکایت‌ها بیشتر شده، کرونا توان اقتصادی مردم را به شدت پایین آورده، اما سبب نشده که ما کارمان را تعطیل کنیم.» این جملات را حسین اسکندری، وکیل پایه یک دادگستری که دفتر وکالتش در محله جنت است، می‌گوید. آن‌طور که در طول گفت‌وگویمان اشاره می‌کند کرونا در این 2سال نه‌تنها کار گروه وکلا را کم نکرده که سبب افزایش پرونده‌هایشان شده است.

اسکندری 20سال است که در این حرفه فعالیت دارد. او درباره این 2سال اخیر و تأثیرش بر کار وکالت می‌گوید: «از سال98و با شیوع کرونا اختلاف‌ها و درگیری‌های خانوادگی و مالک و مستأجری بیشتر از قبل شده است. بسیاری از شهروندان در این مدت کارشان را از دست داده‌اند. این امر بر روی زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی‌شان اثر گذاشته و صبر و تحملشان کمتر شده است.»

 

هزینه‌های دادرسی کم نشده است

این وکیل پایه یک دادگستری می‌افزاید: «با آنکه حجم پرونده‌ها بیشتر شده است، اما از نظر مالی مراجعه‌کنندگان قدرت پرداخت کمتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند. آنچه در کار برایم مهم بوده، به‌ویژه از زمان کرونا، گرفتن حق موکلم بوده، نه پول. قبل از کرونا به طور مثال پرداخت 5میلیون تومان برای موکل کار چندان دشواری نبود، اما در حال حاضر پرداخت 2میلیون تومان هم سخت است. این را هم باید در نظر گرفت با آنکه مردم توان مالی‌شان به شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفته، اما هزینه‌های دادرسی کم نشده است.»

 

وکالت؛ مجازی نمی‌شود

اسکندری ادامه می‌دهد: «کار ما به گونه‌ای نیست که بتوان آن را به‌طور مجازی و تصویری برگزار کرد. باید متهم در دادگاه حاضر باشد، زیرا گاهی حالت‌های صورت، لحن صحبت، پرسش‌هایی که قاضی از متهم می‌پرسد و سایر جزئیات سبب حل گره‌های پرونده می‌شود. البته در برخی پرونده‌ها می‌توان از طریق مجازی کار را پیش برد. اما هنوز این زیرساخت‌ها وجود ندارد. به همین دلیل ما به ناچار باید در محاکم قضایی حضور داشته باشیم.»

این وکیل پایه یک بیان می‌کند: «توجه کنید هنگامی که فردی ضرر می‌بیند نمی‌تواند در خانه بماند و از حقش بگذرد. به ما مراجعه می‌کند، وکلا هم مجبور هستند که برای گرفتن حق موکلشان به محاکم قضایی مراجعه کنند. بی‌شک بودن در مکان‌های شلوغ مانند دفاتر قضایی، دادگاه‌ها، مسافرت‌های کاری و... سبب می‌شود تا وکلا به این بیماری مبتلا شوند. همان‌طور که خودم 2بار به کرونا مبتلا شده‌ام. من ناقل بودم و سبب آلوده شدن خانواده‌ام هم شدم. البته در بین همکارانم به طور تقریبی همه درگیر کرونا شده‌اند. با شدت و ضعف کم و زیاد؛ متأسفانه برخی از آن‌ها فوت کرده‌اند.»

اسکندری با اشاره به اینکه حجم کار سیستم قضایی در روزهای کرونایی بیشتر از قبل شده است، ادامه می‌دهد: «شلوغی محاکم قاضی فقط سبب آلوده شدن وکلا یا مراجعان نشده؛ در این میان بسیاری از قاضی‌ها و کادر اداری سیستم قضایی و سربازانی که در این فضا کار می‌کنند هم درگیر این بیماری شده‌اند. بیماری هر یک از این افراد خواسته و ناخواسته خللی در این چرخه ایجاد می‌کند و گاهی موجب تأخیر در روند رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44