کد خبر: ۳۳۲۱
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

از بچه‌خوانی تا علی‌اکبرخوانی

امیرمحمد پهلوان که همراه خانواده‌اش در محله الهیه سکونت دارد، از یک‌دهه پیش هر تاسوعا و عاشورا با لباس تعزیه‌خوانی وارد روستای آبا و اجدادی‌اش می‌شود تا ارادتش را به آستان حضرت دوست به‌جای آورد، رسمی که او را «علی‌اکبر خوان» و «قاسم‌خوان» گروه تعزیه روستای «حسین‌آباد» شیروان کرده‌ است.آن‌طور که خودش می‌گوید تعزیه‌خوانی در بین فامیلشان موروثی است و نقش‌ها و اشعار آن سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل از پدران به پسران رسیده‌ است.

این روزها که کوچه‌ها دیوار به دیوار می‌رود تا شهر یک محرم و صفر دیگر را عزادار نام حسین(ع) باشد، ما با جوانی همراه شدیم که از چهارسالگی تعزیه‌خوان داستان عاشوراست. نوجوان چهارده‌ساله‌ای به نام امیرمحمد پهلوان که همراه خانواده‌اش در محله الهیه سکونت دارد و از یک‌دهه پیش هر تاسوعا و عاشورا با لباس تعزیه‌خوانی وارد روستای آبا و اجدادی‌اش می‌شود تا ارادتش را به آستان حضرت دوست به‌جای آورد، رسمی که او را «علی‌اکبر خوان» و «قاسم‌خوان» گروه تعزیه روستای «حسین‌آباد» شیروان کرده‌ است.

آن‌طور که خودش می‌گوید تعزیه‌خوانی در بین فامیلشان موروثی است و نقش‌ها و اشعار آن سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل از پدران به پسران رسیده‌ است.


یادگیری تعزیه‌خوانی در کنار موسیقی سنتی

امیرمحمد از چهارسالگی با اجرای نقش حضرت رقیه(س) تعزیه‌خوانی را شروع کرده‌ است. پدر و پدربزرگ او تعزیه‌خوان بودند و امیرمحمد هم از کودکی به این هنر علاقه‌مند می‌شود.
او می‌گوید: «پدربزرگم صدای بسیار خوبی برای تعزیه‌خوانی داشت. من هم از کودکی به این‌کار گرایش پیدا کردم. اوایل بچه‌خوانی می‌کردم یعنی حضرت رقیه(س) و حضرت سکینه(س) را می‌خواندم، کم‌کم نقش دو طفلان حضرت مسلم را بازی کردم و الان هم قاسم‌خوانی و علی‌‌اکبرخوانی می‌کنم. »

مادر شهیدی آمد و از من خواست که برای او دعا کنم، من به او گفتم؛ شما مادرشهید هستید و باید برای ما دعا کنید

امیرمحمد در کنار تعزیه‌خوانی، کلاس‌های آواز را نیز می‌گذراند تا بتواند بر آواها و سبک‌های موسیقی سنتی مسلط باشد. او توضیح می‌دهد: «دو سالی می‌شود که برای یادگیری دستگاه‌های موسیقی سنتی تلاش می‌کنم چون موسیقی ایرانی به‌نوعی در تعزیه وجود دارد. در سال‌های اخیر تعزیه‌خوانی با نوای نی و ترومپت همراه شده که تعزیه را به سمت جوان‌پسندترشدن حرکت می‌دهد. »


مادر شهیدی که التماس دعا داشت

امیرمحمد هنگام اجرای تعزیه بازخوردهای متفاوتی را از مردم شاهد بوده است و می‌گوید: «ما هرسال روزهای تاسوعا، عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا(ع) و شهادت حضرت علی(ع) در روستای حسین‌آباد شیروان، برنامه تعزیه‌خوانی اجرا می‌کنیم. دو سه بار هم در میدان شهدا و مزار شهدای گمنام در کوهسنگی اجرا داشته‌ایم. در یکی از این تعزیه‌خوانی‌ها من نقش علی‌اکبر را بازی می‌کردم‌. مادر شهیدی آمد و از من خواست که برای او دعا کنم، من به او گفتم؛ شما مادرشهید هستید و باید برای ما دعا کنید. آن مادر بزرگوار حتی لباس تعزیه من را هم بوسید و من را بیشتر از گذشته مدیون خون شهدا کرد. »

نوجوان تعزیه‌خوان محله الهیه علاوه بر تعزیه به مداحی‌های سبک قدیم و مقتل‌خوانی علاقه بسیاری دارد و تلاش می‌کند پس از به پایان رساندن دوره‌های آواز، به سمت مداحی اصیل و سنتی برود.

امیرمحمد درباره هدفی که برای ادامه راه خود درنظر گرفته است، توضیح می‌دهد: «من در کنار کسب تجربه در حوزه تعزیه‌خوانی، درحال گذراندن کلاس‌های مداحی و آواز هستم، این راه را ادامه می‌دهم و از هر فرصتی که امام حسین(ع) به من عنایت کرده است، نهایت استفاده را می‌کنم. »

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44