کد خبر: ۹۰۷۲
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

شاهد؛ محله ورزشکاران قاسم‌آباد

بولوار شاهد یکی از طولانی‌ترین بولوار‌های قاسم‌آباد است که دو بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و امام‌علی (ع) را به هم متصل می‌کند.یکی از چهارراه‌های معروف محله شاهد، چهارراه ورزش است.

تاریخچه

محله شاهد از حدود سال ۱۳۵۵ جزو محدوده شهری شده است. این محله نامش را از بولوار شاهد، یکی از بولوار‌های محوری محله، گرفته است. بولوار شاهد یکی از طولانی‌ترین بولوار‌های قاسم‌آباد است که دو بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و امام‌علی (ع) را به هم متصل می‌کند.

یکی از چهارراه‌های معروف محله شاهد، چهارراه ورزش است. هنوز خبری از آبادانی در شاهد نبود که تقاطع بولوار‌های شاهد و شریعتی در میان ساکنان و اهالی محله به چهارراه ورزش معروف شد. علت این نام‌گذاری این بود که علاقه‌مندان به ورزش در این نقطه مشغول نرمش و ورزش صبحگاهی می‌شدند.

از جمله محور‌های مهم و طبیعی محله شاهد، مسیل چهل‌بازه است که از جهت جنوب وارد محله شده و از جهت شرقی از محله خارج می‌شود.

 

شاهد؛ محله ورزشکاران قاسم‌آباد

 

بافت

محله شاهد نزدیک به ۱۶۱‌هکتار وسعت و بیش از ۱۷ هزار نفر جمعیت ساکن دارد. به‌طور متوسط در هر هکتار محله شاهد ۱۰۷ نفر سکونت دارند که تقریبا دو‌برابر میانگین شهری است. ۴۲ درصد مساحت محله شاهد به خانه‌های مسکونی اختصاص دارد و بعد از آن، فضای سبز و واحد‌های آموزشی و تجاری بیشترین کاربری را به خود اختصاص داده‌اند. به‌جز جنوب محله شاهد که با محله‌های شریعتی و شهیدرضوی هم‌جوار است و زمین‌های بایر به چشم می‌خورد، سایر نقاط این محله خیابان‌کشی شده است.

گرچه شاهد جزو محلات جدید شهری محسوب می‌شود، هنوز می‌توان در این محله خانه‌های ویلایی یک و دو‌طبقه بسیاری را دید. البته که آینده محله به‌سمت مرتفع‌سازی پیش می‌رود و اکنون نیز تعداد آپارتمان‌های چهار تا شش‌طبقه در حال افزایش است. 

 

شاهد؛ محله ورزشکاران قاسم‌آباد

 

دسترسی

محله شاهد به خطوط مترو دسترسی ندارد. این محله در غرب مشهد از طریق بولوار‌های محوری ادیب نیشابوری، فلاحی، شریعتی و شاهد به بزرگراه امام‌علی (ع) دسترسی دارد.

پراکندگی ایستگاه‌های اتوبوس در محله شاهد قابل قبول است و تقریبا در نقاط مختلف محله وجود دارد. میانگین فاصله مکانی برای رسیدن به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس، ۱۴۰ متر است که برای پیمودن آن دست‌کم یک دقیقه و ۴۵ ثانیه زمان را باید پیش‌بینی کرد.

 

شاهد؛ محله ورزشکاران قاسم‌آباد

 

امکانات رفاهی و فرهنگی

  • وجود فرهنگ‌سرای خانواده و کتابخانه شهید حسین حریری که برنامه‌های فرهنگی متنوعی در طول سال دارند، از ظرفیت‌های محله شاهد است.
  • مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در این محله نیز امکاناتی مانند کتابخانه، بسیج، کانون فرهنگی و هیئت مذهبی دارد و بسیاری از نیاز‌های اهالی را برطرف می‌کند. مسجد حضرت ابوالفضل (ع) نیز از دیگر مساجد این محله است.
  • مجتمع ورزشی کارگران در بولوار فلاحی توانسته است اوقات فراغت بسیاری از کودکان و نوجوانان محله را پر کند.
  • چهارراه ورزش در تقاطع بولوار‌های شاهد و شریعتی یکی از مکان‌های محوری و پرتردد منطقه قاسم‌آباد محسوب می‌شود که در این محله قرار گرفته است.
  • بیشتر مغازه‌های تجاری محله شاهد در محدوده بولوار‌های شاهد و شریعتی قرار دارند و با تنوع محصولاتشان بسیاری از نیاز‌های اهالی را برطرف می‌کنند.
  • محله شاهد با برخورداری از پنج بوستان فضای سبز خوبی دارد، اما پراکندگی آنها به‌گونه‌ای است که میانگین فاصله مکانی تا نزدیک‌ترین دسترسی به پارک را به ۴۸۰ متر افزایش داده است. برای پیمودن این مسافت باید دست‌کم ۶ دقیقه زمان را در نظر بگیرید. دو بوستان نیلوفر و مروارید با ۱۰ هزار مترمربع وسعت جزو بوستان‌های شاخص قاسم‌آباد هستند.
  • درمانگاه «عطایی» تنها مکان بهداشتی درمانی محله شاهد است.

 

شاهد؛ محله ورزشکاران قاسم‌آباد

 

حدود جغرافیایی

محله شاهد از شرق به بولوار ادیب نیشابوری، از شمال و غرب به بولوار شاهد و از جنوب به بزرگراه امام‌علی (ع) محدود می‌شود. شاهد در همسایگی پنج محله استادیوسفی، شریعتی، امامیه، فرهنگیان و شهیدرضوی قرار دارد.

ارسال نظر