کد خبر: ۹۰۸۹
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

سه‌سال خیرخواهی «مثبت زندگی» در مهر مادر

خدیجه پریوش، مسیری که برای عمل به انگیزه‌های خیرخواهانه‌اش انتخاب کرده، ایجاد مرکز مثبت زندگی خدیجه بوده است. او درباره خدمت به ۴۹۵‌خانوار تحت پوشش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از میان بی‌نهایت راه برای خدمت به هم‌نوع، هر‌کسی راهی را برمی‌گزیند. مسیری که خدیجه پریوش، بانوی چهل‌ساله و عضو شورای اجتماعی محله مهر مادر برای عمل به انگیزه‌های خیرخواهانه اش انتخاب کرده، ایجاد مرکز مثبت زندگی خدیجه بوده است.

او که روان‌شناسی بالینی را تا مقطع کارشناسی‌ارشد خوانده است، از آنچه در این مرکز می‌گذرد و خدماتی که به ۴۹۵‌خانوار تحت پوشش ارائه می‌شود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 


شناخت کافی از زندگی مددجویان

صحبتش را از افتتاح مرکز در نیمه دوم سال‌۱۳۹۹ شروع می‌کند و مجوزی که برای قانونمند‌شدن فعالیت‌هایش از سازمان بهزیستی گرفت تا خدمات این سازمان را به‌صورت محله‌محور به جامعه مخاطبانش ارائه کند. نمونه‌هایی که از عملکرد این مرکز بیان می‌کند در خور توجه است، مثل ۱۰‌مددجویی که برای تکمیل جهیزیه و آغاز زندگی مشترک خود، نیاز مبرم به کمک داشتند و از‌طریق این مرکز به خواسته‌شان رسیدند.

آن‌طور‌که پریوش می‌گوید مددکار، سالی دو‌بار از محل زندگی مددجویان بازدید می‌کند تا از شرایط آنها به شناخت برسد و نیازهایشان در‌زمینه اشتغال، درمان، نیاز به وسایل توان‌بخشی، کمک‌هزینه تعمیر منزل، جهیزیه، تحصیل، وسایل بهداشتی، معافیت سربازی و مواردی از این دست را احصا کند. او این را هم اضافه می‌کند که بیشتر نیاز‌های یادشده از‌طریق سازمان بهزیستی تأمین می‌شود و برای ارائه برخی خدمات دیگر نیز خیران همراهی می‌کنند. 


برنامه‌های مادر دختری

توضیحات مدیر مرکز مثبت زندگی خدیجه، حکایت از این دارد که اقدامات مرکز صرفا محدود به کار‌های خیری از جنس کمک به نیازمندان نیست و دامنه وسیع‌تری دارد. برگزاری دوره‌های پیشگیری از معلولیت‌های سالمندی در مساجد محله را مثال می‌زند و ادامه می‌دهد: اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان و برپایی بیش‌از ۱۰ جشن برای کودکان تحت‌پوشش واحد توان‌بخشی، کار‌های دیگری بود که پارسال توفیق انجام آنها را داشتیم.

او که به‌واسطه رشته تحصیلی‌اش درک مناسبی از نیاز‌های روانی افراد به‌ویژه کودکان دارد، ادامه می‌دهد: بررسی‌های من نشان می‌داد که بسیاری از مادر‌های محله، از آخرین‌باری که بازی کرده بودند، خاطره‌ای کم‌رنگ داشتند، در‌حالی‌که این مهم، از نیاز‌های آنها و فرزندانی است که به همراهی والدینشان نیاز دارند.

با همین رویکرد، برنامه‌هایی مثل مسابقه بین مادر‌ها و دخترهایشان برگزار کردیم. همچنین برای تأمین نیاز کودکان به شادی، برپایی جشن در مهدکودک‌های محله را در دستور کار قرار دادیم. در مناسبت‌هایی مثل اعیاد مذهبی نیز با همراهی مردم محله در بوستان بهار، فضای جشن و شادمانی را مهیا کردیم.


«بخشنده‌بودن»، صفت مهر مادری‌ها

او بعد‌از سال‌ها زندگی و خدمت به اهالی محله مهر مادر، دریافتش از مردم این محله را این‌طور بیان می‌کند: مهربان و همدل هستند. خیران بسیاری در این محدوده ساکن‌اند؛ آن‌قدر که می‌توان بخشنده‌بودن را صفت بارز این محله دانست. تا دلتان بخواهد مدال‌آفرین ورزشی در این محله داریم، چه در بین مددجویان این مرکز و چه بین سایر اقشار، همچنین حافظان قرآن که افتخار محله‌اند.

عضو شورای اجتماعی محله مهر مادر می‌گوید: متأسفانه رویه این است که به کاستی‌های محله بیش از نقاط مثبت آن پرداخته می‌شود. شاید برای همین است که برخی اهالی دلشان می‌خواهد نام محله تغییر کند، بلکه تصاویر منفی نقش‌بسته در حافظه‌جمعی درباره این محله هم از ذهن‌ها پاک شود. 

* این گزارش یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۶ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00