کد خبر: ۹۱۱۰
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

کوچه خمسه دیروز در سرشور امروز

برخی کوچه‌های قدیمی اطراف حرم با‌وجود ساخت‌وسازی که در آنها صورت گرفته است، هویت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند؛ درست مانند سرشور ۱۵ که روزگاری نام «خمسه» را یدک می‌کشید.

برخی کوچه‌های قدیمی اطراف حرم با‌وجود ساخت‌وسازی که در آنها صورت گرفته است، هویت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند؛ درست مانند سرشور ۱۵ که روزگاری نام «خمسه» را یدک می‌کشید و این روز‌ها این نام را روی سرشور ۱۳ گذاشته‌اند، اما هنوز هم مردم محله، سرشور ۱۵ را با نام «خمسه» می‌شناسند و این نام را خودشان ابتدای کوچه نوشته‌اند.

این معبر که از سوی دیگر به کوچه آیت‌الله خامنه‌ای ۱۲ می‌رسد، با وجود حضور نه‌چندان طولانی شهید‌اندرزگو در آن، خاطرات بسیاری از روز‌های انقلاب دارد.

کوچه خمسه دیروز در سرشور امروز

مؤسسه فرهنگی «بیت‌النور» یکی از ظرفیت‌های این کوچه است که حدود یک‌سال از افتتاح آن می‌گذرد. مکان این مؤسسه توسط تعدادی از بانوان شهر‌های ایران خریداری شده است تا کانونی برای یادگیری قرآن و برگزاری مراسم مذهبی باشد.

کوچه خمسه دیروز در سرشور امروز

این ملک روزگاری خانه شهیداندرزگو بود که در زمان سکونتش در مشهد از آن استفاده می‌کرد. بعد‌از شهادتش هم خانواده‌اش هر‌بار برای زیارت به مشهد می‌آمدند، در این خانه ساکن می‌شدند.

 

کوچه خمسه دیروز در سرشور امروز

مریم فاتحی، عضو شورای اجتماعی محله سرشور و فعال فرهنگی ساکن این کوچه، بیش‌از چهارده‌سال است در سرشور ۱۵ سکونت دارد. یکی از فعالیت‌های او، سرزدن هفتگی به سالمندان محله و خانواده شهداست.

کوچه خمسه دیروز در سرشور امروز

یکی از خانه‌های آخر این کوچه را همسایگان «خانه علما» می‌نامند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌شیخ‌علی نوروزی نه‌تن‌ها خودش یکی از علمای دینی است، بلکه پنج پسرش هم استادان حوزه و دانشگاه هستند.

* این گزارش سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۶ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44