کد خبر: ۶۵۳۲
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

مسجد شبانه‌روزی امام‌رضا (ع)؛ پایگاه حل اختلافات مردمی

راه‌اندازی شورای حل اختلاف شعبه ۵۲۲ در مسجد امام‌رضا (ع)، موجب شده پرونده‌های محله و اهالی ساکن در این محدوده در همین‌جا با ریش‌سفیدی حل و فصل شود.

۵۰ سال پیش، یکی از اهالی قلعه خیابان زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع را برای اقامه نماز جماعت و گردهمایی‌های اهالی محله وقف کرد. ساختمان مسجد با مردم‌یاری و کمک خیران و خود واقف بالا رفت.

در ابتدا این مسجد همچون سایر مساجد شهر، برنامه‌های روزانه از اقامه نماز‌جماعت صبح، ظهر و مغرب تا خواندن زیارت عاشورا، دعای توسل، ندبه، کمیل، قرآن و... را آغاز کرد، اما آنچه مسجد امام‌رضا (ع) را محوری و نسبت به بسیاری از مساجد مشهد متمایز کرده است، تنوع فعالیت‌های آن است.

از همان ابتدا اساس شکل‌گیری مسجد امام‌رضا (ع) بر این مبنا بود که تمام نیاز‌های مردم و اهالی در همین فضای ۲ هزار متری برطرف شود. دو اصل یکپارچکی و امام‌محوری مبنای کار این مسجد قرار گرفت و موجب شد فعالیت‌های آن بر سر زبان‌ها بیفتد. به‌طوری‌که نه تنها از سایر محله‌های مشهد بلکه از شهر‌های بسیاری برای بازدید از عملکرد مسجد امام‌رضا (ع) به مشهد سفر کرده‌اند.

بچه‌مسجدی‌ها در مسجد امام‌رضا (ع) به‌خوبی درک کرده‌اند که ریشه درجا زدن و پیشرفت نکردن در فضای مسجد، بروز برخی چنددستگی‌هاست به همین خاطر حاضر نیستند وحدتشان را فدای چیزی کنند. اکنون بیش از ۷ سال از زمانی‌که حاج‌آقا صداقت به‌عنوان امام‌جماعت مسجد امام‌رضا (ع) به قلعه خیابان یا همان شهرک شهیدباهنر آمده است، می‌گذرد.

اولین گامی که با آمدن حاج‌آقا صداقت در مسجد کلید خورد، شبانه‌روزی شدن آن بود. با شبانه‌روزی شدن مسجد، زائرانی که از ورودی سرخس وارد مشهد می‌شدند، درصورت پیدا نکردن محل استقرار، خستگی ناشی از رانندگی و ... به مسجد امام‌رضا (ع) که ظرفیتی ۳۰۰ نفره دارد، مراجعه می‌کردند و محل استراحت در اختیارشان قرار داده می‌شد، اما از چندی پیش به‌دلیل بروز برخی مسائل، ساعت فعالیت مسجد از یکساعت پیش از اذان صبح تا ۲۱ شب محدود شده است.

گام مهم دیگری که در مسجد امام‌رضا (ع) برداشته شده، راه‌اندازی شورای حل اختلاف شعبه ۵۲۲ بوده است که موجب شده پرونده‌های محله و اهالی ساکن در این محدوده در همین‌جا حل و فصل شود. تا جایی‌که برخی پرونده‌ها از دستگاه قضایی به این شورا داده شده تا از مسیر ریش‌سفیدی ختم به خیر شود.

حوزه اشتغال و توانمندسازی نیز یکی از اقدامات قابل‌توجه مسجد امام‌رضا (ع) بوده است، به‌طوری‌که فروشگاه محصولات سالم و ارگانیک، کارگاه‌های خیاطی، خیاط مردانه و زنانه و آرایشگاه مردانه و زنانه با قیمت‌های مناسب‌تر از بیرون و کیفیتی قابل رقابت در فضای مسجد دایر است.

در کنار این خدمات برای تأمین نیاز اهالی، کافه مسجد نیز فعال است که فرصتی را برای دورهمی‌های جوانان و افرادی که به‌دنبال محلی امن برای سرو نوشیدنی و انواع دمنوش هستند، فراهم کرده است. یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر مسجد امام‌رضا (ع) اجرایی کرده است، راه‌اندازی آسایشگاه برای معتادان بهبود یافته هست که از خانواده طرد شده‌اند و در جست‌وجوی فرصتی برای اشتغال هستند.

به این ترتیب برای بزرگترین معضل این افراد که نبود جا و مکان برای سکونت و کار است، چاره‌اندیشی شده است و پس از توانمندسازی راهی بازار کار و جریان زندگی عادی جامعه می‌شوند. تا کنون ۲۰۰ بهبودیافته از خدمات مسجد امام‌رضا (ع) بهره‌مند شده‌اند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44