کد خبر: ۸۶۸۳
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

جامعه قاریان قرآن مشهد زمستان ۶۸ تأسیس شد

موسسه فرهنگی «جامعه قاریان قرآن مشهد»، که در محله ولیعصر (عج) قرارگرفته، در زمستان‌۶۸ با تلاش جمعی از قاریان جوان تاسیس شده و در همان آغاز راه، مورد توجه و تایید مقام رهبری قرار گرفته است.

«هر‌کس که خداوند (از معارف) قرآن به او عطا کند و چنان پندارد که به مردی بهتر از آن، چیزی داده‏، چیز بزرگی را کوچک شمرده و چیز کوچکی را بزرگ دانسته است.» این روایتی از رسول خداست که اهمیت خواندن قرآن و بهره‌مندی از آن را نشان‌می‌دهد.

همین روایت است که ما آن را در میان صحبت‌های مدیرعامل موسسه فرهنگی «جامعه قاریان قرآن» می‌شنویم؛ زمانی که او از انگیزه تشکیل این مرکز می‌گوید و ادامه می‌دهد: «هرگز ارزش سرمایه‌گذاری  روی تربیت مربی و مدرس قرآن، قابل‌مقایسه با هیچ کاری نیست؛ به‌خصوص اگر این سرمایه‌گذاری را  روی کودکانمان انجام‌دهیم؛ چراکه امیرالمومنین فرموده یادگیری در کودکی، مانند نقاشی و اثرگذاشتن  روی سنگ است.»

موسسه فرهنگی «جامعه قاریان قرآن مشهد»، که در محله شریعتی قرارگرفته، در زمستان‌۶۸ با تلاش جمعی از قاریان جوان تاسیس شده و در همان آغاز راه، مورد توجه و تایید مقام رهبری قرار گرفته است که پاسخ ایشان در ذیل نامه هیئت موسس، مهر تاییدی بر اهداف این موسسه است.

هم‌اکنون این مرکز فرهنگی، بعد از گذشت دو دهه، با داشتن هیئت‌مدیره‌ای ۹‌نفره که از چهره‌های ممتاز قرآنی استانی و کشوری هستند و نیز با عضوگیری افتخاری بیش از ۲۰۰‌نفر، توانسته قدم‌های موثری را در زمینه تربیت مربی و مدرس قرآنی و مهارت‌آموزی به علاقه‌مندان در رشته‌های قرآنی بردارد.

گفتگوی شهرآرامحله با محمدمهدی آقامحمدیان، مدیرعامل موسسه، درباره فعالیت‌های این مرکز و تلاش‌های انجام‌شده در راستای شناسایی و پرورش استعداد‌های قرآنی به‌ویژه در رشته حفظ و قرائت قرآن کریم شکل گرفت.

 

تربیت مربی و مدرس

«جامعه قاریان قرآن مشهد که سال‌۶۸ توسط جمعی از قاریان قرآن مشهد تاسیس شد، در ابتدا فعالیت خود را در مساجد و جلسات خانگی با هدف آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان در حوزه تجوید، قرائت، صوت و لحن و سپس روخوانی و تفسیر آغاز کرد.»

مدیرعامل موسسه که خود از پیش‌کسوتان قرآنی شهر مشهد است، با بیان این جملات ادامه می‌دهد: «تا اینکه نیاز جامعه به تربیت مربی و مدرس و استاد قرآن، باعث شد تا اعضای موسس، به‌فکر تاسیس مرکزی مشابه با دانشگاه تربیت‌معلم بیفتند. این‌طور شد که سال‌۱۳۷۳ مرکز عالی تربیت‌مدرس و استاد قرآن‌کریم با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جامعه قاریان قرآن مشهد تاسیس شد.»

بعداز تشکیل، نامه‌ای از طرف هیئت موسس به رهبری نوشته و از ایشان خواسته می‌شود تا برای ادامه کار، اعضای هیئت موسس را راهنمایی کنند. مقام معظم رهبری نیز در ذیل این نامه، با دستخط خودشان، رهنمو‌هایی را ارائه می‌دهند.

این‌طور می‌شود که جامعه قاریان قرآن کار خود را با عضوگیری از قاریان برجسته مشهد شروع می‌کند و در‌حال‌حاضر، ۱۲‌شعبه مختلف در مکان‌های مختلف ایران از جمله استان کرمان، خراسان جنوبی و گلستان دارد.

جامعه قاریان قرآن مشهد که به مدت دو سال است در خیابان ادیب جنوبی‌۷ قرار گرفته، از زمان تاسیسش تا سال ۹۲، در چند نقطه دیگر از شهر فعالیت داشته است. آقامحمدیان دراین‌باره می‌گوید: «زمین این ساختمان را ۱۵‌سال پیش از طریق زمین شهری در اختیار ما قرار دادند و به کمک افراد خیر آن را ساختیم.

البته، چون در ادامه با بحران‌های اقتصادی جامعه مواجه شدیم، پیش‌بینی‌های ما درست پیش نرفت و به خاطر چندبرابرشدن هزینه‌های ساخت‌وساز، نتوانستیم ساختمان را کامل کنیم. در‌حال‌حاضر نیاز به نصب سیستم سرمایشی، تجهیزات سالن اجتماعات، آماده‌سازی آسانسور و تهیه سیستم‌های رایانه‌ای داریم که کمک خیران را می‌طلبد و هرکس که تمایل به کمک داشته باشد، می‌تواند حضوری به موسسه بیاید و امکانات و کمبود‌های اینجا را از نزدیک ببیند.

 

موسسه فرهنگی «جامعه قاریان قرآن مشهد» در همان آغاز راه، مورد توجه و تایید مقام رهبری قرار گرفته است

 

۶‌رشته قرآنی در زمینه تربیت‌مربی

«تربیت‌مربی روخوانی و حفظ»، «تربیت‌مربی پیش‌دبستانی»، «تربیت‌مربی تجوید و وقف و ابتدا»، «تربیت‌مربی صوت و لحن»، «تربیت‌مربی مفاهیم قرآن کریم»، «تربیت‌حافظ کل قرآن»، نام ۶ رشته‌ای است که در حال حاضر در موسسه قاریان قرآن آموزش داده می‌شود.

مدیرعامل موسسه درباره نحوه انتخاب رشته توضیح می‌دهد: «در همان ابتدای ثبت‌نام، آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان گرفته می‌شود و با توجه به نمره‌ای که آنان کسب می‌کنند، برای ورود به یکی از رشته‌ها مجاز می‌شوند. شروع ترم‌ها در سه ترم مهر، بهمن و تیر خواهد بود و بعد از اینکه هر دانشجو، دروس عمومی را گذراند، از ترم سه وارد دروس تخصصی می‌شود.»

 

۷۰‌درصد مخاطبان را بانوان تشکیل می‌دهند

استقبال بانوان از برنامه‌های موسسه، تاکنون بسیار بیشتر از آقایان بوده؛ به‌طوری‌که ۷۰‌درصد دانشجویان را بانوان تشکیل می‌دهند. روخوانی و حفظ و تربیت‌مربی پیش‌دبستانی، رشته‌هایی هستند که مورد توجه خانم‌ها قرارگرفته و آقایان نیز از رشته‌های صوت، لحن و تجوید استقبال کرده‌اند.

موسسه جامعه قاریان قرآن، پیشگام راه‌اندازی مهدهای قرآنی در شهر مشهد بوده است

راه‌اندازی مهد‌های کودک قرآنی که از سال‌۷۸ شروع شده است، یکی از اقدامات موثر و مفید این موسسه بوده که با هدف ترویج فرهنگ انس با قرآن از سنین کودکی انجام شده است. به گفته مدیرعامل؛ «موسسه جامعه قاریان قرآن، پیشگام راه‌اندازی مهد‌های قرآنی در شهر مشهد بوده که بعد از شکل‌گیری آن توسط سازمان‌های مختلف، به عنوان یک الگو برای بسیاری از مهد‌های کودک، قرار گرفته است.»

این مرکز فرهنگی، در‌حال‌حاضر ۴‌مهد‌کودک در سطح شهر مشهد دارد. مهد عدل در بولوار سیدرضی، مهد فاطمه‌الزهرا (س) در چهارراه زرینه، مهد حضرت رقیه (س) در خیابان مفتح و مهد مهدی در پنج‌راه سناباد، چهار مکانی هستند که کودکان در آنجا شعر، قصه، کاردستی، نقاشی و بازی را با محوریت آشنایی با قرآن، آموزش می‌بینند.

آقامحمدیان اضافه می‌کند: «البته برای بهر‌ه‌برداری بیشتر، بعدازظهر‌ها به‌ویژه در فصل تابستان، در فضای همین مهد‌های کودک، کلاس‌هایی برای نوجوانان، جوانان و بانوان برگزار می‌شود.»

 

۷۰‌درصد فارغ‌التحصیلان، مشغول به کار شده‌اند

کلاس‌های موسسه در حال حاضر علاوه بر اینکه در ساختمان اصلی آن واقع در بولوار ادیب قاسم‌آباد برگزار می‌شود، در دو شعبه دیگر آن یکی در مجتمع فرهنگی‌امام‌رضا (ع) واقع در بوستان ملت و دیگری در ساختمانی واقع در خیابان مسلم‌شمالی نیز برپا می‌شود.

طبق آمار‌های ارائه‌شده از سوی مدیرعامل، در مجموع از سال‌۷۳ تاکنون، ۱۲‌هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پذیرفته شده‌اند که در این میان ۲‌هزار نفر آنان تا مرحله گرفتن گواهی‌نامه تحصیلی، پیش رفته‌اند. ۷۰‌درصد این ۲ هزارنفر، در جا‌های مختلفی مشغول به کار شده‌اند که به گفته آقامحمدیان، آمار درخور توجهی از اشتغال فارغ‌التحصیلان این مرکز را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه، هدف و رویکرد ما به‌دست‌آوردن مهارت برای دانشجویان است و نه گرفتن مدرک، ادامه می‌دهد: «یکی از برنامه‌هایی که ما از مهرماه سال‌۹۳ آن را شروع کردیم، برگزاری کلاس‌های فشرده همچون سبک‌زندگی‌اسلامی، خوش‌نویسی، نقاشی، زبان‌انگلیسی و برگزاری کلاس‌های ورزشی است. در یک سال اخیر نیز، به خاطر اطلاع‌رسانی که به مساجد و روزنامه‌ها داشته‌ایم، کلاس‌های ما از‌سوی شهروندان بیشتر مورد استقبال قرارگرفته است.»

 

تولیدات سمعی‌بصری

با توجه به حضور بسیاری از اساتید، حافظان و قاریان ممتاز کشور در مشهد و نبود امکانات برای ضبط و نگهداری صدا و همچنین تولید انواع محصولات با رویکرد آموزشی، جامعه قاریان قرآن مشهد، اقدام به ایجاد استودیوی صوتی و تصویری و تهیه امکانات مربوط و آموزش نیروی انسانی کارآمد در این بخش کرده است.

ضبط ۵‌دوره ترتیل و تحقیق کل قرآن، تهیه و تنظیم آلبوم آموزشی صوت و لحن، آلبوم تجوید، آلبوم روخوانی، تولید ۶۲‌قسمت مجله تصویری در ماه‌رمضان به سفارش صداوسیمای‌خراسان‌رضوی، ارائه خدمات صدابرداری و تصویربرداری در تمام برنامه‌های فرهنگی، قرآنی، تهیه لوح‌های فشرده صوتی از اساتید مصری و ایرانی، تهیه تیزر‌های تبلیغاتی جهت مراکز وابسته به موسسه و نیز قبول سفارش از مراکز مختلف فرهنگی، قرآنی، بخش دیگری از فعالیت‌های این موسسه بوده است.

 

موسسه فرهنگی «جامعه قاریان قرآن مشهد» در همان آغاز راه، مورد توجه و تایید مقام رهبری قرار گرفته است

 

انتشار کتاب‌های آموزشی علوم‌قرآنی

جامعه قاریان قرآن مشهد، همچنین با هدف نشر فرهنگ قرآنی و توسعه آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ، مفاهیم و هنر تلاوت قرآن، در سال‌۱۳۷۴ اقدام به سفارش تالیف و نیز انتشار کتاب آموزش علوم قرآنی کرده است.

انتشارات جامعه قاریان قرآن مشهد از سال‌۱۳۸۰ با گرفتن مجوز پروانه نشر از وزارت ارشاد اسلامی، تاسیس شده و تاکنون موفق به چاپ بیش از ۳۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف شده است.

 

نامه‌ای به رهبری

نامه سیدمحمدجواد سادات‌فاطمی که به نمایندگی از هیئت‌موسس جامعه‌قاریان قرآن مشهد در ابتدای تاسیس موسسه در سال‌۶۸، خطاب به مقام‌معظم‌رهبری نوشته شده است: «محضر مبارک مقام‌معظم ولایت‌فقیه و رهبری، استاد بزرگوار حضرت‌آیت‌ا... خامنه‌ای دام‌ظله‌العالی.

پس از اهدای سلام و تحیات، احتراما به استحضار می‌رساند در راستای اجرای رهنمود‌های حضرتعالی درمورد تعمیم و گسترش قرائت قرآن‌کریم در سطح جامعه‌اسلامی و با عنایت به این نکته که تحقق این مهم، مستلزم ایجاد تشکل‌های منسجم و هماهنگ با حرکت بالنده فرهنگی کشور است، لذا به یاری خداوند متعال و مساعدت تعدادی از قاریان جوان و اساتید قرائت قرآن، با تهیه و تدوین اساسنامه‌ای که به پیوست تقدیم می‌شود، مقدمات تشکیل «جامعه قاریان مشهد»، فراهم آمده است.

نظر به اینکه قاریان قرآن‌کریم، همواره مشمول الطاف خاصه حضرتعالی بوده‌اند، پس از طلب اجازه خواهشمند است از برکت راهنمایی‌های ارزنده خویش در این ابتدای کار و در ادامه آن، ما را بهره‌مند کنید.»

نظر رهبری درباره تاسیس مجمع قاریان قرآن مشهد: از این اقدام خوشحالم و آن را به فال نیک می‌گیرم

 

پاسخ مقام‌معظم‌رهبری به نامه هیئت موسس:

از این اقدام خوشحالم و آن را به فال نیک می‌گیرم. درباره قرآن هرچه تلاش کنید، زیادی نیست. سعی‌کنید از اساتید استفاده شود، همکاری بین قراء باسابقه مشهد، بیشتر از پیش شود، به آموزش و تفهیم قرآن و تحفیظ آن نسبت به نوجوانان اهتمام ورزیده شود. خداوند به شما و همکارانتان توفیق عنایت فرماید.

 

ارسال نظر