کد خبر: ۸۷۰۹
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

کوچه میرداماد

نام کوهسنگی‌۴۰، «نجفی» بوده است؛ کوچه‌ای که در دهه ۵۰ به نام «میرداماد»، از فیلسوف‌های دوران صفویه، تغییر می‌کند. در زیرتابلوی این کوچه همچنان نام میرداماد دیده می‌شود.

طبق آنچه در نقشه‌های قدیم شهر مشهد به چشم می‌خورد، خیابان کوهسنگی تا سال‌۱۳۲۵ فاقد معبر و محلی برای کاشت و فروش نهال درختان بوده است، اما در نقشه سال‌۱۳۳۳ کوچه‌ها دیده می‌شوند. کوهسنگی‌۴۰ آخرین کوچه این خیابان است که ابتدای آن درست مقابل بوستان کوهسنگی قرار دارد.

آن‌طور‌که نقشه سال‌۱۳۴۸ نشان می‌دهد، نام این کوچه «نجفی» بوده است؛ کوچه‌ای که در دهه ۵۰ به نام «میرداماد»، از فیلسوف‌های دوران صفویه، تغییر می‌کند. در زیرتابلوی این کوچه همچنان نام میرداماد دیده می‌شود.

 

کوچه میرداماد

یکی از سوغاتی‌های مشهد که قدمت ساخت آن به بیش از چهارده‌قرن پیش می‌رسد، دیگ‌های سنگی یا هرکاره است. مغازه‌های صنایع دستی که به فروش هرکاره معروف هستند، به گفته کسبه از ابتدای دهه‌۵۰ در این معبر فعالیت می‌کنند.

کوچه میرداماد

مسجد امام‌المنتظر، سال‌۱۳۵۱ ساخته و سال‌۱۳۹۱ تجدید بنا شد. این مسجد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، پاتوقی برای جمع‌شدن جوانان ساکن خیابان احمدآباد بوده است.

کوچه میرداماد

دکه مطبوعاتی در ابتدای کوچه قرار دارد که سابقه فعالیت آن به سال‌۱۳۶۳ می‌رسد.

کوچه میرداماد

یکی از ورودی‌های ایستگاه خط ۲ قطار شهری در ابتدای کوچه قرار دارد. این ورودی، محل آسانسور خط قطار شهری است که به‌دلیل توقف تاکسی‌ها در روز‌های زائرپذیر مشهد، کمتر کسی از آن مطلع است.



* این گزارش سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۶۰ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر