کد خبر: ۸۷۳۱
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

خودباوری دختران در کانون «حصان»

کانون «حصان» یکی از پایگاه‌های فعال فرهنگی در محله هدایت است که به‌خوبی توانسته است دختران این محدوده را به خود جذب کند.

کانون «حصان» یکی از پایگاه‌های فعال فرهنگی در محله هدایت است که به‌خوبی توانسته است دختران این محدوده را به خود جذب کند. این موضوع را می‌توان از آمد‌وشد دختران به این کانون که در دل یکی از مساجد نوساز محله هدایت قرار دارد، فهمید.

حدود یک‌و‌سال‌نیم است که از شروع فعالیت این کانون در خیابان لعل واقع‌در چراغچی‌۳۸ می‌گذرد و در همین مدت توانسته است بین دختران شناخته شود. ورودی کانون از درِ ورودی مسجد جداست. از درِ پشت مسجد بعد‌از گذر از چند ردیف پله، به طبقه سوم می‌رسیم که حسینیه و محل برگزاری نشست‌های کانون حصان است.

برنامه‌های آموزشی و تفریحی در کنار هم

زهرا نصیری به همراه چند نفر از بانوان بنیان‌گذار و فعال مرکز حصان، منتظر ما هستند. او درباره روایت تشکیل کانون در مسجد الغدیر می‌گوید: ما شش نفر دوست بودیم که دغدغه تربیت دینی و فرهنگی در حوزه دختران محله را داشتیم. برای همین بعد‌از چند جلسه گفتگو، تصمیم به راه‌اندازی کانونی با برنامه‌های آموزشی تربیتی و تفریحی با هدف تربیت دختران مؤمن و بااخلاق گرفتیم.

به گفته نصیری، تشکیل کارگروه ها‌ی آموزشی و تربیتی برای سه رده سنی شش تا هشت‌سال، نُه تا دوازده و سیزده تا هفده‌سال، برگزاری اردو‌های تفریحی نیم‌روزه، برگزاری مراسم اعتکاف، از‌جمله برنامه‌هایی است که در همین مدت کوتاه به‌همت اعضای کانون کلید خورده و اجرایی شده است.

 

۱۵۰ مخاطب فعال

حدیث کاظمی یکی دیگر از شش نفر بانی این کانون است که به همراه دوازده‌مربی، رده سنی نه تا دوازده‌سال را مدیریت می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت با بیست‌نفر شروع کردیم و الان به ۲۵۰‌دختر کودک و نوجوان رسیده‌ایم، می‌گوید: از آمار ۲۵۰ نفره حداقل ۱۵۰ نفر به‌صورت مستمر در برنامه‌های ما شرکت فعالانه دارند. برنامه‌ها هم به این ترتیب است که برای فصل مدارس، بعد‌از‌ظهر‌های پنجشنبه و برای ایام تعطیلی مدارس، دوشنبه‌ها برنامه‌ریزی شده است، اما در غیر این دو روز برنامه‌های مناسبتی نیز اجرا می‌کنیم.

گروه‌های سرود، افتخاری برای کانون

ریحانه روح‌آبادی دانشجوی رشته آموزش ابتدایی است. به گفته او محتوا‌های انتخاب‌شده برای رده نونهالان براساس بیانیه گام دوم انقلاب در سه عرصه خودسازی، تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی چیده شده است. برنامه‌های آموزشی حلقه‌محور است و در هر حلقه بین ده تا پانزده‌نوجوان حضور دارند.

روح‌آبادی به تشکیل سه گروه سرود اشاره می‌کند که اجرا‌های این گروه‌ها افتخاری برای کانون بانوان حصان شد؛ «در حال حاضر در این رده سنی سه گروه سرود پیشرفته تشکیل شده است که صفر‌تا‌صد کار‌ها از سرود، ملودی، آهنگ سازی و‌... با خود بچه‌ها و مربی آن‌ها خانم نرگس حقیقی است. تا الان دو سرود اختصاصی ویژه دختران حصان تولید شده است. این سرود‌ها بعد‌از اجرا در محیط استودیو بار‌ها از شبکه استانی و شبکه‌های سراسری یک، دو، پویا، افق و‌... پخش شده است.»


نمایشی آیینی که رتبه برتر استان شد

مسئولیت رده سنی حساس سیزده تا شانزده‌سال را که اوج گذر از نوجوانی و رسیدن به سن جوانی است، مائده فریبرزی و فاطمه الماسی عهده‌دار هستند. مائده تحصیلات دانشگاهی مشاوره دارد و او هم مثل دیگر دوستانش ساکن همین محله است. در این رده سنی حدود بیست‌نفر شرکت می‌کنند، اما در برنامه‌های مناسبتی، آمار حضور دختران در این سنین افزایش می‌یابد و حضور پررنگ‌تر می‌شود.

دعوت از استادان و مشاوران برای پاسخ به شبهاتی که برای دختران نوجوان ممکن است پیش بیاید، موضوع دیگری است که از‌سوی مسئول رده سنی سیزده تا شانزده‌سال مطرح می‌شود؛ «هنگام دعوت از استادان دقت می‌کنیم شخصیتی باشد که راه‌های برقراری ارتباط با نوجوانان را بداند و در پاسخ‌دادن به شبهات، تسلط کافی داشته باشد.»

تشکیل گروه تئاتر و اجرای نمایش آیینی، یکی از روش‌های میدان‌دادن به نوجوانان محله هدایت است. فریبرزی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: نمایش آیینی با موضوع شهادت حضرت‌رقیه (س) در ماه صفر گذشته، چهار شب پیاپی در صحن مسجد اجرای عمومی داشت. بیش از هزار نفر تماشاگر داشتیم.

این نمایش به‌عنوان یکی از نمایش آیینی‌های برتر استان شناخته شد و شبکه خراسان رضوی آن را تصویربرداری و پخش کرد. جالب است که همه تدارکات این نمایش از تهیه لباس تا اجرای گریم به‌شکل جهادی انجام شد و از بیرون از هیچ‌کسی کمک گرفته نشد.

از خواب و تفریحمان می‌زنیم

زهرا و فاطمه جمعه‌پورزاده دو خواهر از محله عبدالمطلب هستند که از زمان شروع‌به‌کار فعالیت‌ها و برنامه‌های این کانون در آن حضور دارند. فاطمه شانزده‌سال را گذرانده است. او دانش‌آموز رشته ریاضی‌وفیزیک است. نظم و انضباط در کار‌ها و آشنایی عمیق‌تر با ائمه اطهار (ع) از فرصت‌هایی بوده که کانون در‌اختیار او و خواهرش گذاشته است.

فاطمه و زهرا هر‌دو از اعضای گروه نمایش آیینی بودند که ماه صفر گذشته در مسجد اجرا کرد. فاطمه که نقش حضرت ابوالفضل (ع) را داشت، درباره این تجربه می‌گوید: اجرای بچه‌ها به‌قدری خوب بود که برنامه سه‌شب تمدید شد. گریه و احساسات تماشاگران، اشک ما را هم در‌می‌آورد، اما باید هر‌طور بود، خودمان را کنترل می‌کردیم، چون گریم سنگینی داشتیم که با گریه همه‌چیز به هم می‌ریخت.

شوق بودن در‌کنار دوستانمان در کانون و حضور در نشست‌ها سبب شد از خواب و تفریحاتمان بزنیم 

زهرا که پانزده‌سال دارد، می‌گوید: در خانه ما پنجشنبه‌ها مختص نظافت و رسیدن به کار‌های درسی بود. اما شوق بودن در‌کنار دوستانمان در کانون و حضور در نشست‌ها سبب شد از خواب و تفریحاتمان بزنیم تا بتوانیم به همه کار‌ها برسیم.

زهرا ادامه می‌دهد: عزت‌نفس، خودباوری، تقویت اعتقادات و باور‌های دینی از مزایای بودن در این جمع است. در‌کنارش تفریح و اردو‌های نیم‌روزه هم هست که بسیار خاطره‌ساز و دل‌چسب است؛ به‌ویژه اردو‌های خانوادگی مثل گشت‌و‌گذار خانوادگی در اردوگاه امام‌رضا (ع) بسیار خاطره‌انگیز بود.


برنامه‌های ماه رمضان کانون حصان

نخستین شب ماه مبارک: چهل‌نفر از روزه‌اولی‌های دبستان فریده عطایی به کانون دعوت شدند و بعد از اجرای برنامه‌های شاد به آن‌ها هدایایی از طرف کانون داده شد. اجرای سرود، تلاوت قرآن و تفسیر آن به زبان کودکانه از برنامه‌های این شب بود.

سوم ماه مبارک: دختران سیزده تا شانزده‌ساله کانون به گلزار شهدای میدان شهدا رفتند و راوی جنگ برایشان صحبت کرد. بعد‌از آن هم مراسم افطاری ساده‌ای در‌کنار مزار شهدای گمنام برگزار شد.

روز شانزدهم ماه مبارک: دورهمی خانوادگی برای مادران ۲۵۰ مخاطب ثابت کانون برگزار خواهد شد. بدون حضور دختران، مادر‌ها به کانون دعوت می‌شوند و در کلاس مشاوره شرکت می‌کنند.

روز بیستم ماه مبارک: سیصد دانش‌آموز دختر دبیرستان حسین مولایی که در همسایگی مسجد قرار دارد، به کانون دعوت می‌شوند. کلاس آموزشی مهارت‌های زندگی برای دختران برگزار می‌شود و آن‌ها در ادامه پای سفره افطاری می‌نشینند.

برگزاری جشن برای دویست‌دانش‌آموز روزه‌اولی دبستان‌های شهید‌عبدی و عطایی، یکی دیگر از برنامه‌های ماه رمضانی کانون برای دخترهاست. برگزاری این نوع برنامه‌ها باعث آشنایی دختران با کانون و جذب آن‌ها به آن خواهد شد.

کمک مؤمنانه، طرح دیگری است که با هدف آموزش همدلی تا پیش از نوروز، ازسوی کانون اجرا می‌شود. به ۲۵۰ دختر کیسه خالی نذری داده می‌شود و هر‌کدام از آن‌ها برای کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت، یک نوع ماده غذایی در کیسه می‌گذارند. از خیران محله هم کمک گرفته می‌شود و همه این مواد غذایی تا پیش از نوروز به دست خانواده‌ها می‌رسد.

* این گزارش شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۰ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر