کد خبر: ۸۰۹۵
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

گشتی در تاجرآباد و شهرک عرب‌ها

تاجرآباد راسته‌بازاری است در قلعه‌خیابان (شهرک شهید باهنر) که مغازه‌هایش بیشتر مایحتاج مردم را به ارزان‌ترین قیمت ممکن فراهم می‌کند.

دومین برنامه از سلسله‌تور‌های فرهنگی هویتی مشهد قدیم، آخر هفته گذشته در محلات شهید باهنر و شهرک شهیدبهشتی منطقه ۶ برگزار شد. در این تور نیم‌روزه که برای آشنایی مردم و اصحاب رسانه با ظرفیت‌های محلات قدیمی، اما شناخته‌نشده شهر طراحی شده بود، جمعی از علاقه‌مندان هویت مشهد با همراهی شهردار منطقه ۶ از راسته‌بازار تاجرآباد در شهرک شهید باهنر و بازار روز شهرک شهیدبهشتی یا همان شهرک عرب‌های معروف، بازدید کردند.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری تاجرآباد و شهرک عرب‌ها

محدوده‌های تاجرآباد بیش از چهار دهه در مشهد قدمت دارند و درواقع پس از انقلاب اسلامی رونق گرفته‌اند. تاجرآباد راسته‌بازاری است در قلعه‌خیابان (شهرک شهید باهنر) که مغازه‌هایش بیشتر مایحتاج مردم را به ارزان‌ترین قیمت ممکن فراهم می‌کند.

از آنجا که بیشتر مردم تاجرآباد بلوچ هستند، اقلام مغازه‌های این راسته نیز بیشتر موردنیاز بلوچ‌هاست و معمولا نیز از زاهدان و پاکستان وارد می‌شود. اینجا می‌توانید پارچه و لباس‌های بلوچی، انواع کلاه افغانستانی و بلوچی، عطر و حنا را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت پیدا کنید.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری تاجرآباد و شهرک عرب‌ها

مهاجران عرب‌زبان خوزستانی درپی وقوع جنگ تحمیلی مجبور می‌شوند از سرزمین اجدادی‌شان مهاجرت کنند. آمار‌ها می‌گوید که استان خوزستان از ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ بیشترین مهاجر را به خراسان می‌فرستد؛ معادل۶۱درصد کل مهاجران استان که بیشترشان نیز در مشهد ساکن می‌شوند.

این گروه بزرگ همان ابتدای ورود با تدبیر «بنیاد امور جنگ‌زدگان» در مجتمع‌های مسکونی خالی و نسبتا نوساز بانک رفاه کارگران در حاشیه کمربندی و مجاور بولوار شهید رستمی فعلی مشهد مستقر می‌شوند؛ مجتمع‌هایی که با حضور جنگ‌زده‌های خوزستانی نام «شهرک شهید بهشتی» را به خود می‌گیرد و با تداوم حضور آن‌ها به «شهرک عرب‌ها» شهره می‌شود. اینجا خوزستان کوچک مشهد است.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری تاجرآباد و شهرک عرب‌ها

حسین بنایی‌منش، شهردار منطقه۶، می‌گوید: اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس رویکرد جدید مدیریت شهری است؛ پروژه‌هایی که بخشی از مطالبات اهالی است و باعث افزایش دل‌بستگی شهروندان به محلات خود می‌شود.

دو محله شهرک شهیدباهنر و شهرک شهیدبهشتی از محلات قدیمی و با ظرفیت اقتصادی و فرهنگی منطقه ۶ هستند که مدیریت شهری پروژه‌های مختلفی را برای آن‌ها طراحی و اجرا کرده است. در این تور نیم‌روزه ضمن بازدید از پروژه‌های زودبازده محله، ظرفیت‌های گردشگری آن‌ها نیز معرفی شد. امیدواریم با بهره‌گیری از همین ظرفیت‌ها به‌سمتی پیش برویم که در سال‌های آینده این مناطق متحول شوند.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری تاجرآباد و شهرک عرب‌ها

بازار شهرک عرب‌ها پر است از ماهی‌فروشی، خرمافروشی و اغذیه‌فروشی‌هایی که بیشتر فلافل و سمبوسه دارند. کنارش چند مغازه هم هستند که اجناس ته‌لنجی می‌فروشند. وجود همین بازار با اجناس ارزان و باکیفیتش طی سال‌های گذشته رونق زیادی به شهرک داده است، به‌حدی‌که خریداران و علاقه‌مندان زیادی از بیرون شهرک و نیز سایر شهر‌ها برای خرید به این شهرک می‌آیند و مردم خون‌گرم خوزستان هم با روی باز از آن‌ها میزبانی می‌کنند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر