کد خبر: ۵۶۱۰
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

دیروز و امروز قلعه خیابان

بیش از ۳۰ سال است که نام این شهرک به شهیدباهنر تغییر یافته است، اما هنوز هم مردم به‌خصوص قدیمی‌های خود شهرک، این محل را با نام قلعه خیابان می‌شناسند.

با اینکه بیش از سه دهه از نام‌گذاری شهرک شهیدباهنر در منطقه ۶ می‌گذرد، بین مردم به «قلعه خیابان» معروف است؛ محله‌ای که ویژگی منحصربه‌فرد آن، زندگی کردن شیعه و سنی در کنار هم است.

این محله از سال ۹۰ به محدوده شهری مشهد پیوست و حال با داشتن جمعیتی بالغ‌بر ۲۹ هزارنفر یکی از محلات بزرگ  منطقه ۶ محسوب می‌شود؛ محله‌ای که در عین محروم بودن، افراد موفقی را همچون دکتر حسن بسکابادی پرورش داده که متخصص کودکان است.

همچنین حسن وزیری بازپرس دادگاه تربت‌جام، سرکوهی خواننده مقامی آزاد، وکیل معروف مشهدی و نمونه‌های بسیار دیگر. در سلسله‌گزارش‌های معرفی محلات، شهرآرامحله این شماره به‌سراغ محله شهیدباهنر رفته و با نشستن پای سخنان محمد حقدادی، از اهالی قدیمی و شناخته‌شده شهرک، ویژگی‌های آن را با تمرکز بیشتری بررسی کرده است.

 

شهرک شهید باهنر براساس آمار

محله شهیدباهنر یکی از محلات ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۶ است که از نظر آماری، ۲۹ هزارو ۸۸۲ نفر جمعیت دارد. این محله از نظر مراکز دینی، فرهنگی و اجتماعی با توجه به جمعیت بسیاری که دارد، از وضعیت چندان خوبی برخوردار نیست که دلیل آن در تعداد کم این مراکز خلاصه می‌شود.

درمجموع در این محله ۱۱ مسجد برای شیعیان، سه مسجد برای اهل تسنن، سه مرکز فرهنگی وابسته به مسجد و سه مرکز فرهنگی مستقل و یک مرکز اجتماعی وجود دارد.

همچنین این محله که مردمش از کمبود فضای سبز رنج می‌برند، بیشتر از دو بوستان ندارد که یکی از آن‌ها خطی است و دیگری در آرامستان خود شهرک احداث شده است.

آمار فضا‌های ورزشی محله هم همچون مراکز فرهنگی و اجتماعی آن، تعریفی ندارد و شامل یک سالن بحران- که کاربری سالن ورزشی دارد- و همچنین یک زمین ورزشی درکنار آرامستان و بوستان شهرک شهیدباهنر می‌شود.

اهالی شهرک درحال‌حاضر از بیمارستان و درمانگاه شبانه‌روزی محروم هستند و تنها مراکزی که به مشکلات بهداشتی و بیماری آن‌ها رسیدگی می‌کند، دو مرکز بهداشت با عنوان‌های شهیدباهنر یک و دو و همچنین یک درمانگاه است.

البته از زمانی که این محدوده به شهر مشهد پیوسته است، خدمات‌رسانی در آن رو به افزایش است که درکنار یک مرکز کلانتری و مخابرات، به‌زودی ایستگاه آتش‌نشانی آن نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

«قلعه‌خیابانی» که نام «شهیدباهنر» را گرفت

بیش از ۳۰ سال است که نام این شهرک به شهیدباهنر تغییر یافته است، اما هنوز هم مردم به‌خصوص قدیمی‌های خود شهرک، این محل را با نام قلعه خیابان می‌شناسند.


۱۱ مسجد فعال

در حال‌حاضر در این محله، ۱۱ مسجد فعال با عنوان‌های مسجدالرضا (ع)، موسی‌بن‌جعفر (ع)، مسجد حضرت زهرا (س)، موسی‌بن‌جعفر (ع)، جوادالائمه (ع)، مسجد مهدیه، جامع ابوالفضلی (ع)، طفلان مسلم، چهارده معصوم (ع)، قمربنی‌هاشم (ع) و ابوالفضلی (ع) وجود دارد که از بین آن‌ها مسجد‌الرضا (ع) یکی از هفت مسجد شبانه‌روزی و فعال مشهد شناخته می‌شود.

این مسجد که در خیابان حر ۴۷ قرار دارد، خدمات مختلفی از رسیدگی و پذیرایی از زائران گرفته تا رفع نیاز نیازمندان، آموزش‌های علمی و تربیتی، توانمندسازی، ازدواج آسان و موارد مشابه را ارائه می‌کند و در شبانه‌روز درش بسته نمی‌شود.

علاوه بر این، حدود پنج مسجد این شهرک مجهز به وسایل ورزشی است که اهالی هر روزه در ساعت‌های تعیین‌شده از آن‌ها بهره می‌برند.

همچنین کانون‌های مساجدالرضا (ع)، مهدیه و ابوالفضلی درکنار کانون‌های فرهنگی به نام‌های «عاشورا» و «علی‌اصغر محمدی» خدمات مختلف فرهنگی و هنری به مردم می‌دهند. یک مرکز اجتماعی این محله هم به نام خیریه آبشار عاطفه‌ها در خیابان حر ۶۶ قرار دارد.


از نبود امنیت تا محل‌های توزیع موادمخدر

شهرک شهیدباهنر با مشکلات زیادی روبه‌روست. مردم این محدوده در کنار نبود امنیت، درگیر معضل فروشندگان موادمخدر نیز هستند.

علاوه بر این، در این محله بهداشت عمومی بسیار ضعیف است که ناشی از اجرا نشدن طرح اگو و همچنین بهسازی نشدن کال و کانال‌هاست؛ به‌عنوان نمونه کال انتهایی این شهرک با وجود وعده‌های مسئولان برای بهسازی هنوز هم خاکی است و همین امر باعث شده تا این مکان، محلی برای تجمع زباله و انواع حشرات و مامن معتادان کارتن‌خواب باشد.

مشکل دیگری که در این محدوده صدای مردم را درآورده است، زمین‌های رهاشده فراوان و رسیدگی و تعیین‌تکلیف نکردن آن‌هاست؛ زمین‌هایی که طبق گفته اهالی، بیشتر آن‌ها دراختیار آستان‌ قدس است و تعداد کمی از آن‌ها در نزدیکی کال، مالک شخصی دارد، از همین‌رو مردم از آستان قدس تقاضا دارند که اجازه بدهد شهرداری در تعدادی از این اراضی برایشان بوستان درست‌ کند.


خوشحالی مردم از تردد اتوبوس‌های بی‌آر‌تی

یکی از ظرفیت‌های خوب این شهرک را می‌توان دسترسی آسان آن با وجود دوری از مرکز شهر خواند. درحال‌حاضر در خیابان شهیدبسکابادی شهرک شهیدباهنر، پایانه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی قرار دارد که مسافران را از این شهرک تا قاسم‌آباد جابه‌جا می‌کند؛ اتوبوس‌هایی که مردم از تردد آن‌ها خوشحال هستند.

علاوه‌بر این از چند سال قبل روند بهسازی پیاده‌روهای شهرک شهیدباهنر آغاز شده که تاکنون بهسازی بخش بزرگی از حاشیه خیابان حر به اتمام رسیده‌ و درکنار آن، پیاده‌روهای خیابان شهیدبسکابادی هم بهسازی شده‌ است.



نیاز به درمانگاه شبانه‌روزی

شهرک شهیدباهنر با جمعیت بیش از ۲۹ هزار نفری‌اش تنها یک درمانگاه دارد که از صبح تا آخر شب فعال است و اگر نصف شب مشکلی برای یکی از اهالی این محدوده به‌وجود آید، باید به مرکز شهر مراجعه کند.

مشکلی که باتوجه‌به فراوانی زمین، مردم را به این فکر انداخته است که نامه‌ای به متولیان بنویسند و درخواست احداث یک درمانگاه شبانه‌روزی را مطرح کنند.

 


* این گزارش د‌وشنبه ۱۴ فروردین ۹۶ در شماره ۲۳۹ شهرآرامحله منطقه ۶ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
0
0
مهمترین چیزی که شما بهش اشاره نکردین داروخانه‌ ی شبانه روزی میباشد که نبودش واقعا مشکل ساز شده یعنی اگه از ساعت 21 به بعد برای هر دارویی باید به شهرک شهید رجایی مراجعه کنند که این واقعا سخته و برای حودم چندین بار پیش اومده که بچم توی تب میسوخت و چون شهرک شهید باهنر داروخانه نداشت مجبور بودم به شهید رجایی مراجعه کنم که هم در وقت و هم بابت کرایه اضافه باعث ضرر می‌رساند.
با تشکر