کد خبر: ۸۶۴۲
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

این استارت‌آپ به شما می‌گوید چه‌کاره می‌شوید!

استارت‌آپ «شتاب دهنده انسان» به نوجوانان کمک می‌کند با انجام‌دادن تست‌های آنلاین در زمینه‌ای که استعداد دارند، مشغول به تحصیل یا کار شوند.

شاید بار‌ها از مقابل مسجد ارشادالرضا (ع) در بولوار ارشادالرضا (ع) عبور کرده باشید، اما ندانید که پس از عبور از پله‌های ورودی و گذرکردن از مقابل خانه خادم مسجد و بالارفتن از پله‌های کنار آن خانه، به اتاقی می‌رسید که «شتاب دهنده انسان» در آنجا درحال ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و شغلی به نوجوانان است.

ایده اولیه این طرح در مسجد شکل گرفته و سبب شده است نوجوانان و جوانان حضور فعال‌تری در مسجد داشته باشند. روحیه بسیجی افرادی که هدایت این طرح را برعهده دارند، سبب شده است نوجوانان زیادی با استفاده از راهنمایی‌های آن‌ها تصویر بهتری از استعداد‌های خودشان داشته باشند و بتوانند در مسیر شکوفایی حرکت کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ابراهیم‌زاده امام‌جماعت مسجد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرحسین صدری که از بسیجیان و فعالان فرهنگی هستند، طرح اولیه را شروع کرده‌اند و سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجاد خیرآبادی و امیررضا معینی به این گروه اضافه شده‌اند. این استارت‌آپ به نوجوانان کمک می‌کند با انجام‌دادن تست‌های آنلاین در زمینه‌ای که استعداد دارند، مشغول به تحصیل یا کار شوند.


برنامه‌ای برای خود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرحسین صدری متولد سال ۱۳۷۴ و اکنون طلبه حوزه علمیه خراسان است. در مقطع خارج فقه درس می‌خواند و مدیرعامل «شتاب‌دهنده انسان» است. فعالیتش در مسجد ارشادالرضا (ع) به چهارده سال قبل برمی‌گردد. او در سفر راهیان نور با یکی از مسجدی‌ها آشنا شد و همین آشنایی پای او را به این مسجد باز کرد.

صدری در مسجد علاوه بر کار‌های فرهنگی به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و راهنمایی‌کردن برای پیداکردن شغل می‌پرداخت. درنهایت به این فکر افتاد که چرا فعالیت‌هایی را که در این زمینه انجام می‌دهند، منسجم نکنند. این موضوع را با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم‌زاده در میان می‌گذارد و گروه شکل می‌گیرد.

آن‌ها بعد از تحقیق به این نتیجه می‌رسند که استارت‌آپی در زمینه استعدادیابی نوجوانان راه‌اندازی کنند. او و دوستانش به این ایده می‌رسند که خود فرد را شتاب بدهند. به این معنا که مسیری را که ۱۰ یا ۱۵ سال برای فرد طول می‌کشد تا هویت و شغلش را پیدا کند، تسریع کنند تا قبل از کنکور، نوجوان بتواند راه آینده‌اش را پیدا کنند.

صدری می‌گوید: این شتاب‌دهنده تفاوت اساسی با سایر استارت‌آپ‌ها دارد و آن این است که سایر استارت‌آپ‌ها شغل و کسب‌وکار را شتاب می‌دهند. به‌عبارتی انسان‌ها خادم آن شتاب‌دهنده هستند. درحالی‌که شتاب‌دهنده ما حول انسان و شتاب‌دادن آن است.

بدین شکل بعد از یک سال که روی ایده‌شان کار کردند، در سال ۱۳۹۹ کار عملی اجرایی می‌شود. صدری و گروهش برای جامعه هدف اولیه‌شان بچه‌های مسجد را انتخاب می‌کنند. البته از حدود شصت پسر که برای این طرح ثبت‌نام می‌کنند، در نهایت دوازده نفر به مرحله مصاحبه می‌رسند.

در یک‌سال‌ونیمی که گروه انتخاب‌شده با شتاب‌دهنده انسان همراه می‌شوند، کلاس مهارت‌یابی و استعدادیابی برگزار می‌شود. بعد از سه ماه فعالیت، بیماری کرونا آن‌ها را با مشکل جدیدی روبه‌رو می‌کند.

حجت‌الاسلام صدری می‌گوید: دوران بسیار سختی بود، زیرا هنوز زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های آنلاین وجود نداشت. در آن زمان محتوایی برای ارائه آنلاین به‌خوبی شکل نگرفته بود. به هر شکل در این دوران توانستیم به گروهی که انتخاب کرده بودیم، خدمات لازم را ارائه بدهیم و به آنچه که مدنظرمان بود، رسیدیم.

با آنکه توانسته بودند در مرحله اول موفق شوند، به‌دلیل اینکه هزینه‌هایشان زیاد شده بود، به این نتیجه می‌رسند که روش کارشان را تغییر دهند و کار را به‌سمت فضای‌مجازی ببرند. بدین شکل، گروه بار دیگر برای اینکه بتواند به‌صورت مجازی مشاوره و خدمات به نوجوانان بدهد، تحقیق و بررسی می‌کند. در نهایت پلتفرم شتاب‌دهنده انسان روی اینترنت قرار می‌گیرد و محتوای آن برای ارائه آماده می‌شود.

 

شوروشوق بین نوجوانان مسجدی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم‌زاده سال‌هاست که در کنار فعالیت‌های دیگرش، امام‌جماعت مسجد ارشادالرضا (ع) است. او و صدری در مشاوره‌هایی که داده‌اند، به این نتیجه می‌رسند که بسیاری از جوانان از رشته تحصیلی‌شان راضی نیستند. هنگامی که وارد بازار کار می‌شوند هم از شغلشان راضی نیستند. آن‌ها حتی اگر درآمد خوبی داشته باشند، احساس خوش‌حالی نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم‌زاده می‌گوید: کارمان را در سه گام تعریف کردیم؛ گام اول استعدادیابی شغلی، گام دوم آموزش در جهت رسیدن به شغل مدنظر و گام سوم اتصال به بازار کار. با مشورت‌هایی که انجام شد، تصمیم گرفتیم در مرحله اول روی گام اول تمرکز کنند و ازاین‌رو، پلتفرم روی سایت قرار بگیرد.

این امام‌جماعت تأثیری را که شتاب‌دهنده روی نوجوانان مسجدی داشته است، این‌گونه بیان می‌کند: از آنجایی که کار توسط بسیجیان مسجد و افرادی شناخته‌شده شکل گرفته بود، حس اعتماد خوبی بین بچه‌ها و گروه به وجود آمد و حتی صمیمیت از قبل بیشتر شد. سایر نوجوانان محله که فضای پویا و جوان مسجد را دیدند، جذب شدند و از این موقعیت استفاده کردند.

 

دغدغه آموزش دانش‌آموزان را دارم

امیررضا معینی فردی است که در زمینه تولید محتوای شتاب‌دهنده انسان فعالیت می‌کند. او متولد سال ۱۳۸۱ و دانشجوی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان مشهد است. قبل از اینکه با مسجد ارشادالرضا (ع) آشنا شود، در مسجد محله خودشان فعالیت‌های بسیجی داشته و کار‌های فرهنگی انجام می‌داده است.

معینی دغدغه آموزش دانش‌آموزان را داشته است و به همین دلیل رشته راهنمایی و مشاوره را انتخاب می‌کند و اکنون در مدارس مشاوره تحصیلی می‌دهد. او که به‌دنبال فضایی بوده است تا بتواند ایده‌هایش را عملی کند، با پیشنهادی که برای شتاب‌دهنده انسان به او می‌شود، کار را قبول می‌کند.

این بسته آموزشی بیست‌ساعته شامل ویدئوی آموزشی، مشاور همراه، استعدادیابی و تست‌زدن است

معینی می‌گوید: اولین‌بار که موضوع طرح را شنیدم، با خودم گفتم این همان فضایی است که سال‌هاست دنبال آن هستم.

بدین شکل او تولید محتوا، برگزاری وبینارها، آزمون‌ها و سنجش مشاوره‌ها را به‌دست می‌گیرد.

معینی با اشاره به اینکه در این مدت به حدود ۵۰ هزار نوجوان مشاوره داده‌اند، توضیح می‌دهد: به آن‌ها از یک ساعت مشاوره تا بسته‌های آموزشی داده شده است. از این تعداد شرکت‌کننده، دویست نوجوان بسته آموزشی دریافت کرده‌اند. این بسته آموزشی بیست‌ساعته شامل ویدئوی آموزشی، مشاور همراه، استعدادیابی و تست‌زدن است.

 

شتاب برای رسیدن به آینده بهتر

 

خوراک فکری گروه را تأمین می‌کنم

حجت‌الاسلام سجاد خیرآبادی متولد سال ۱۳۷۶ است. آشنایی‌اش با گروه به دوستی‌اش با حجت‌الاسلام صدری برمی‌گردد. هنگامی که او در جریان ایده صدری قرار می‌گیرد، از آن استقبال می‌کند. خیرآبادی در گروه شتاب‌دهنده انسان در حوزه تحقیق و پژوهش کارش را شروع می‌کند.

او می‌گوید: رویکرد ما فقط گرفتن آزمون و در نهایت صدور کارنامه استعدادیابی نیست. هنگامی که نوجوان بسته را می‌گیرد، متوجه می‌شود چطور می‌تواند علایقش را پیدا کند و شخصیتش را بشناسد؛ اما هنگامی که نوجوان از سوی شتاب‌دهنده انسان استعدادیابی می‌شود، متوجه سایر مشاغل می‌شود و استعداد و علاقه‌اش را پیدا می‌کند.

کار خیرآبادی تأمین خوراک فکری برای سایت است. او برای اینکه بتواند بهترین راه مشاوره را به نوجوانان نشان بدهد، مقاله‌های بسیاری خوانده و در دوره‌های تخصصی شرکت کرده است. می‌گوید: هنگامی که کار را شروع کردم، علاوه بر اینکه تست‌ها را بررسی می‌کردم، درباره نویسنده‌ها و طرز فکرشان هم مطالعه می‌کردم. نقص‌هایی را که در زمینه مشاوره وجود داشت، شناسایی و تلاش می‌کردم آن‌ها را رفع کنم تا آزمون‌ها با کمترین میزان خطا روبه‌رو باشند.

خیرآبادی در تحقیق‌هایی که انجام داده است، متوجه می‌شود گاهی فرد تست‌ها را به هر دلیلی اشتباه می‌زند. برای اینکه بتوانند این مشکل را رفع کنند، دو جلسه مشاوره برخط با نوجوان برگزار می‌کنند تا خطا‌ها رفع شود.

او معتقد است چالش‌های زیادی برای رسیدن به موفقیت را پشت‌سر گذاشته‌اند، اما این مهم فقط در سایه همکاری و همدلی گروه اتفاق افتاده است.

* این گزارش سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۹ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر