کد خبر: ۸۶۷۲
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

خشت خشت مسجد مهرگان با مهر مردم بالا رفت

اهالی مهرگان خشت‌خشت این بنا را با دستان خود گذاشته‌اند. بنایی که مثل گوهر در شهرک می‌درخشد و نام زیبای «فاطمه‌الزهرا (س)» را به خود اختصاص داده است.

خشت‌خشت این بنا را با دستان خود گذاشته‌اند. بنایی که مثل گوهری در شهرکی به نام مهرگان می‌درخشد و نام زیبای «فاطمه‌الزهرا (س)» را به خود اختصاص داده است. بنایی که به‌همت اهالی محله و نیکوکاران بنا نهاده شده است و به برکت همین همدلی، اکنون بسیار پر‌رونق و به اعتقاد یکی از فعالان آن، باعث خیر و برکت محله شده است.

البته در راه آبادی و رونق این مسجد، مشکلاتی هم بوده است. یکی از این مسائل، نبود خادمی است که امور اولیه مسجد را سر‌و‌سامان دهد. اموری همچون پخش بموقع اذان و بسیاری از کار‌های ضروری دیگر.

البته بانیان و بنیان‌گذاران این نیایشگاه، خود به‌صورت نوبتی این مسئولیت را عهده‌دار می‌شدند. اما این مسئله موجب شد یکی از اعضای فعال مسجد که در حوزه فنی هم مشغول است، دستگاهی بسازد.

این دستگاه به‌صورت خودکار و در زمان معین، از بلندگو‌های مسجد اذان پخش می‌کند. با علی‌اکبر زیرکی مبتکر سی‌و‌هفت‌ساله محله مهرگان گفتگو کردیم؛ اگرچه در آغاز بیم آن داشت که این گفتگو اخلاص و نیت درونی‌اش برای انجام این کار را نشانه رود.

 

محله‌ای که مسجد نداشت

وقتی محله مهرگان را برای سکونت و زندگی انتخاب کردم، متوجه شدم محله‌ای با این وسعت و جمعیت یک مسجد ندارد. اهالی محله هم این خلأ را احساس کردند. خدا را شکر متوجه شدم با ورود ما زمینی را که کاربری مهدکودک داشته است، تغییر کاربری داده‌اند و کلنگ بنا به زمین خورده است.

هر‌یک از اهالی مهرگان، گوشه‌ای از کار ساخت این مسجد را برعهده گرفت. من هم که سر‌رشته‌ای در تاسیسات فنی داشتم، در این بخش کمک کردم. مسجد در بنایی به وسعت ۲۵۰‌متر زیر‌بنا ساخته شد. هر کس، کاری برای ساخت و آبادی این مسجد انجام می‌داد، از سر صدق و نیت خالص بود و بی‌چشمداشت.

 

خشت خشت مسجد مهرگان با مردم

 

نتیجه یک ماه کار مداوم

نماز‌های واجب به‌استثنای صبح در سال گذشته در مسجد به جماعت برگزار می‌شد که خوشبختانه از ابتدای امسال اقامه نماز صبح هم در جدول برنامه‌های عبادی این خانه خدا قرار گرفته است.

انصافا استقبال اهالی محله به‌ویژه جوانان از برنامه‌های مذهبی و نماز جماعت خوب است. دی‌ماه سال گذشته بود که به ذهنم خطور کرد چاره‌ای برای پخش اذان بیابم تا به حضور شخص برای پخش اذان در اوقات شرعی نیازی نباشد.

می‌دانستم نمونه‌هایی هم در این زمینه تولید شده است، اما فقط می‌دانستم و هیچ‌گاه دنبال نمونه ساخته‌شده نرفته بودم. با هیئت‌مدیره هم که درباره این طرح گفتگو کردم، از انجام این کار استقبال کردند.

به یاری یکی از دوستان به نام مهدی رنجبر، طرح اولیه را کشیدیم و فرایند ساخت آن آغاز شد. حدود یک ماه به‌صورت مداوم، فرایند ساخت آن به طول انجامید تا اینکه اواخر سال گذشته، دستگاه خودکار پخش اذان ما به بهره‌برداری رسید.

 

اذان، پشتِ درِ بسته

 پس‌از ساخت اولیه، ابتدا بدون آنکه به کسی اطلاع بدهم، دستگاه را به‌صورت آزمایشی، بهمن‌ماه در مسجد نصب کردم؛ دستگاهی که چند کلید روی آن تعبیه و زمان اوقات شرعی بر صفحه قسمت بالایی آن مشخص شده است. ایراد‌های جزئی آن، برطرف و دستگاه نهایی در اسفند سال گذشته نصب شد.

روز اولی که دستگاه نصب شد، چون بسیاری از نمازگزاران از قضیه باخبر نبودند، هنگام پخش اذان و درواقع همان دقایق اولیه خود را به مسجد می‌رسانند، اما در کمال ناباوری متوجه بسته‌بودن در شده و بسیار متعجب می‌شوند که این اذان چطور پشت درِ بسته پخش می‌شود.

 

فقط صد‌هزار تومان!

بهای تمام‌شده این دستگاه صد‌هزار‌تومان است در‌حالی‌که خبر دارم همین دستگاه با امکانات کمتر در بازار با رقمی سه‌برابر بهای تمام‌شده دستگاه مسجد ما به فروش می‌رسد.

چگونگی کار آن هم به این ترتیب است که اوقات شرعی را به‌صورت دقیق در قسمت تنظیمات دستگاه وارد می‌کنیم و یک‌دقیقه قبل‌از اذان صبح بدون حضور عامل انسانی به‌صورت خودکار، تلاوت قرآن از بلندگوی مسجد پخش، سپس اذان گفته می‌شود.

درباره اذان مغرب و عشا و ظهر و عصر نیز به‌همین ترتیب است؛ با این تفاوت که برای این دو پنج‌دقیقه تلاوت قرآن پیش از اذان در‌نظر گرفته شده است.

 

خشت خشت مسجد مهرگان با مردم

 

آرامش خانوادگی

با خدا بودن توفیق می‌خواهد. فکر می‌کنم به برکت لقمه حلالی که پدر کارگرم به ما داده ما هم به لطف الهی در مسیر او قرار گرفته‌ایم. جو با‌صفا و صمیمی نمازگزاران این مسجد هم خیلی خوب است و تاکید می‌کنم همین اخلاص سبب رونق مسجد شده است.

به برکت همین مسجد، وضعیت حمل‌و‌نقل شهری و تردد اتوبوس‌های شهری مهرگان در مقایسه با قبل بهبود یافت یا حتی نماینده‌های شورای شهر و مجلس شورای اسلامی برای ارتباط بیشتر با اهالی محله و شنیدن مشکلاتشان در این مسجد حضور پیدا کردند.

برکت مسجد شامل حال من هم شده است و در دانشکده فنی شهید‌منتظری مشهد در رشته برق پذیرفته شدم و آرامشی را که خود و خانواده‌ام داریم، مدیون همین عنایت الهی هستیم.
 

شرط و شروط

هنوز تا تکمیل و تجهیز و گسترش اساسی مسجد راه درازی در پیش داریم. شهرداری هم قول مساعد برای کمک به هزینه‌های عمران و آبادانی آن داده است. قول‌هایی که البته مشروط است و کار را اندکی سخت می‌کند و چه خوب است مسئولان خیرخواه شهرداری و به‌ویژه شهردار محترم منطقه ۳ در رویه پیش رو تجدید نظر کنند.

تاییدیه استحکام بنا از نظر سازمان نظام مهندسی یکی از شروط است. اگر ما پولی در‌اختیار داشتیم که بنای مسجد را مهندسی‌ساز و مستحکم کنیم، حتما این کار را انجام می‌دادیم. ازسویی خراب‌کردن و از‌نو‌ساختن آن هم از دید اهالی محله، کاری عبث و زمان‌بر است.  



* این گزارش یکشنبه ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در شماره ۱۹۹ شهرآرامحله منطقه ۳ چاپ شده است.

ارسال نظر