کد خبر: ۸۹۸۶
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

وعده‌های برزمین‌مانده پارکینگی که قرار بود عمومی باشد

مطالبات و گلایه‌های کسبه و ساکنان احمدآباد از پارکینگ بیمارستان مهر که متصدی آن می‌گوید: طبق دستور مدیر بیمارستان، اولویت پارک خودرو با پزشکان است؛ حتی کارمندان خود بیمارستان در اولویت قرار نمی‌گیرند.

ترافیک و معضلاتش، چون غده سرطانی سال‌هاست که در محله احمدآباد ریشه دوانده و روز‌به‌روز رشد می‌کند و دامنه سرایتش از خیابان‌های اصلی به کوچه پس‌کوچه‌های فرعی رسیده است. حضور پر‌رنگ مأموران راهنمایی‌و‌رانندگی هم پاسخ‌گوی این میزان بلبشوی ترافیکی و تبعات ناشی از آن نیست.

خیابان عارف از شریان‌های مهم برای تردد افرادی است که به مراکز درمانی و مجتمع‌های پزشکی واقع‌در این کوچه رفت‌و‌آمد می‌کنند. نبود جای پارک موجب راه‌بندان‌های متعدد در این معبر می‌شود. از این‌رو بهترین راه برای کاهش بار ترافیکی، ساخت و جانمایی پارکینگ‌های مکانیزه و چند‌طبقه است تا کمی از بار ترافیکی کم کند.

این راهکار در اوایل دهه‌۹۰ منجر به توافقی بین مسئولان وقت شهرداری، سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و متولیان بیمارستان مهر حضرت عباس (ع) شد و این توافقات نیز صدور مجوز ساخت پارکینگ مکانیزه پانزده‌طبقه بیمارستان مهر را در پی داشت، البته با این شرط که عموم مردم بتوانند از آن پارکینگ بهره‌مند شوند.

این شرط، اما روی کاغذ ماند و طبق شواهد و مدارک، نه‌تن‌ها مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند، که حتی همه کارکنان و کادر درمانی بیمارستان امکان استفاده از پارکینگ را ندارند.

اما و اگر‌های بعد از ساخت پارکینگ

رئیس هیئت‌مدیره مسجد‌النبی (ص) به‌عنوان نماینده اهالی و کسبه محله احمدآباد که سال‌هاست پیگیر موضوع این پارکینگ است، به ما می‌گوید: بنا بود پارکینگی طبقاتی احداث شود که حداقل پنجاه‌درصد ظرفیت آن در‌اختیار عموم قرار گیرد، اما متأسفانه بیمارستان بعد‌از گرفتن امتیازاتی از شهرداری و سازمان ترافیک برای احداث این پارکینگ، به‌مرور بر سر استفاده عموم، اما و اگر‌هایی مطرح کرد و در‌نهایت بعد از بهره‌برداری، اجازه ورود خودرو‌های متفرقه به داخل پارکینگ داده نشد.

اصغر عباسی به بازدید میدانی چند‌نفر از نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، شهرداران منطقه و‌... از معضلات ترافیکی ناشی از فعالیت مجتمع‌های پزشکی و خدمات درمانی در محله احمدآباد و پارکینگ بیمارستان مهر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از زمان افتتاح تا الان چند شهردار در منطقه یک، تودیع و معارفه شده‌اند. به همه آنها هم موضوع پارکینگ بیمارستان مهر منتقل شده، اما متأسفانه تا الان کسی نتوانسته است راهکاری قانونی برای این موضوع ارائه کند. او به‌عنوان یکی از اعضای شورای اجتماعی محله احمدآباد پیگیر این موضوع است.

عباسی با اشاره به مکاتبات صورت‌گرفته از‌سوی مدیر‌عامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد با شهردار منطقه یک در سال‌۱۳۹۴ می‌گوید: در یکی از نامه‌ها خطاب به شهردار وقت منطقه به‌صراحت آمده است که ارائه مجوز احداث پارکینگ طبقاتی به بیمارستان، منوط‌به استفاده عموم از فضای مازاد پارکینگ بوده است.


پارکینگ یا انبار خصوصی؟

رئیس هیئت‌مدیره مسجد‌النبی (ص) در ادامه می‌گوید: از ابتدا قرار بود بخشی از پارکینگ به مردم اختصاص داده شود، اما بعد‌از ساخت، مسئولان بیمارستان گفتند پارکینگ خصوصی و متعلق‌به بیمارستان است و با همین بهانه از ورود مردم جلوگیری کردند.

او ادامه می‌دهد: دو سؤال از مسئولان شهرداری دارم؛ اگر این ملک خصوصی است، چطور مجوز احداث پانزده‌طبقه به مالک داده شده است؛ د‌رحالی‌که تراکم در این محدوده در آن بازه زمانی سه‌طبقه بیشتر نبود؟ سؤال دومم این است اگر ملک خصوصی است، باید یک دهانه درِ خروجی برای خودرو‌ها داشته باشد؛ چرا باید حدود بیست‌متر از معبر پیاده‌رو با چهار‌دهانه درِ پارکینگی بزرگ به این ملک اختصاص داده شود؟

عباسی با تأکید بر پیگیری مجدانه کسبه و ساکنان خیابان عارف می‌گوید: در زمان احداث بنا، تابلو‌های پارکینگ عمومی در ورودی خیابان‌های عارف، محتشمی و عارف‌۱۰ نصب و بعد‌از بهره‌برداری پارکینگ یکی‌یکی حذف شد. الان فقط نبش عارف‌۱۰ تابلو و فلشی به سمت پارکینگ مکانیزه وجود دارد که خود همان تابلو موجب سردرگمی بیشتر مردم می‌شود.

او به تجمع چند‌سال قبل نمازگزاران مسجد به‌خاطر خلف وعده مدیران بیمارستان اشاره می‌کند و می‌گوید: چند‌وقت بعد از این تجمع، نامه‌ای از‌سوی مدیریت بیمارستان به هیئت‌امنای مسجدالنبی (ص) ارسال شد که در بند اول نامه پذیرفته بودند مردم هم باید از ظرفیت پارکینگ استفاده کنند، اما باز هم این اتفاق نیفتاد.

عباسی ادامه می‌دهد: دوربین‌های مسجد، سمت ورودی پارکینگ قرار دارد. بر‌اساس فیلم دوربین‌های مداربسته، خودرو‌های حمل دارو به آنجا رفت‌و‌آمد می‌کنند. مدتی است متوجه شده‌ایم طبقات بالای پارکینگ به انبار دارو اختصاص داده شده است.

وعده‌های برزمین‌مانده درباره پارکینگی که قرار بود عمومی باشد

 

جراحان مهمان، در اولویت داشتن جای پارک

علی مقدم، یکی دیگر از ساکنان قدیمی این خیابان، می‌گوید: طوری که از صحبت‌های کارکنان بیمارستان دستگیرمان شده است، خیر پارکینگ بیشتر به پزشکان متخصص که از بیمارستان‌های دیگر برای انجام عمل جراحی به این بیمارستان می‌آیند، می‌رسد و همه کارمندان و کادر درمانی بیمارستان هم امکان استفاده از فضای پارکینگ بیمارستان را ندارند و خودرو‌ها را در حاشیه خیابان عارف پارک می‌کنند.

او با اشاره‌به پارک سرتاسری خودرو در دو طرف این خیابان ادامه می‌دهد: کارمندان و کارکنان این بیمارستان، چون اول وقت می‌آیند، ماشین‌هایشان را در این خیابان پارک می‌کنند؛ به همین دلیل جای پارکی برای کسبه این کوچه که ساعت‌۸-۹ می‌آیند، نمی‌ماند.

مقدم در ادامه می‌گوید:، چون پارکینگ دیوار‌به‌دیوار مسجد است، بار‌ها دیده‌ایم تا یکی از کارکنان بیمارستان خودرویش را از حاشیه خیابان برمی‌دارد، نگهبان پارکینگ، بلافاصله خودرو دیگری را جایگزین می‌کند. آنها در فاصله صبح تا ظهر چند بار اقدام به جا‌به‌جایی خودرو‌ها می‌کنند.

او دلیل این حرکت را معطل‌نشدن پزشکان به‌خاطر پارک خودرو در طبقات پارکینگ مکانیزه عنوان می‌کند و می‌گوید: بعد از جلساتی که سال گذشته با یکی از شهرداران وقت منطقه یک، در همین خصوص داشتیم، ایشان به‌صورت ناشناس قصد ورود به پارکینگ را داشت که نگهبان پارکینگ، مانع‌از ورودش شد.

ماده قانونی دردسرساز

مصطفی کاشانی، یکی از کسبه راسته خیابان عارف، با گلایه از مسئولان و پاسخ‌گو‌نبودنشان می‌گوید: آن‌قدر آمدند و رفتند و ما گفتیم و آنها شنیدند که دیگر خسته شده‌ایم. نشست‌ها، نامه‌نگاری‌ها و مطالبات، همه و همه، بر زمین ماند.

او می‌گوید: دی‌ماه سال گذشته ساکنان و کسبه خیابان احمدآباد با فرماندار جلسه داشتند. در این نشست، مشکلاتی را که فعالیت مجتمع‌های پزشکان برای محله ایجاد کرده‌است، مطرح کردیم. از پارکینگ بیمارستان مهر هم گفتیم، اما بی‌فایده بود.

کاشانی می‌گوید: ماده‌واحده قانون محل مطب پزشکان مصوب ۲۰/ ۱۰ /۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی، فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان حرفه‌های وابسته در ساختمان‌های مسکونی و تجاری ملکی و اجاری را بلامانع اعلام کرده است و دردسر هم از همین‌جا شروع می‌شود. نمی‌دانم چطور بعد‌از گذشت سالیان متمادی این قانون دست‌و‌پاگیر تغییر نکرده است. تعداد خودرو‌های آن زمان کجا و الان کجا! مگر هر مجتمع مسکونی چندجای پارک در پارکینگش دارد که آن همه دکتر و مراجعانش را به این مجتمع‌ها می‌کشاند؟

به گفته کاشانی، سود‌جو‌ها با گرفتن مجوز مجتمع مسکونی اقدام به ساخت بنا‌های چند‌طبقه می‌کنند و از‌آنجا‌که طبق قانون، پزشکان و خدمات درمانی مرتبط با آن می‌توانند در بنا‌های مسکونی فعالیت داشته باشند و موضوع تجاری‌بودن این بنا‌ها منتفی است، در مجتمع‌های مسکونی پزشکان مشغول‌به‌کار می‌شوند. نفع این کار به اطبا می‌رسد و دردسرش به مردم.

او در ادامه می‌افزاید: تغییر کاربری پارکینگ مجتمع‌های مسکونی به داروخانه، آزمایشگاه، سونوگرافی و... باعث تشدید ترافیک و هرج‌و‌مرج ناشی از نبود جای پارک خودرو می‌شود. این موضوع در نشست فرماندار مطرح و مطالبه شد و مهلت ۱۰ روزه برای بررسی به شهردار وقت منطقه یک داده شد، اما باز هم اوضاع تغییری نکرد.

 

وعده‌های برزمین‌مانده درباره پارکینگی که قرار بود عمومی باشد

 

سردرگمی مسافران

محمد‌کاظم ابراهیمی که میوه‌فروشی‌اش نبش عارف‌۱۰ است، در ادامه حرف‌های همسایه‌اش می‌گوید: ظاهرا نصب تابلو‌های نمادین در خیابان که نشان می‌داد پارکینگ عمومی کجاست، برای گرفتن مجوز بود.

او با اشاره‌به فلش تابلو پارکینگ می‌گوید: وجود این تابلو خودش دردسر‌ساز است؛ چون بیمارانی که از شهرستان به این محله می‌آیند با دیدن تابلو به طرف پارکینگ می‌روند، اما اجازه ورود به آنها نمی‌دهند و به خاطر یک‌طرفه‌بودن کوچه‌ها در کلاف سر درگم ترافیک خیابان احمدآباد گیر می‌کنند.

انبار سرم در طبقات فوقانی

در ادامه گزارش میدانی معضلات ترافیکی خیابان عارف و ادعا‌های مطرح‌شده در‌خصوص پارکینگ بیمارستان مهر به پارکینگ این بیمارستان سر زدیم. نگهبان پارکینگ مدعی می‌شود این پارکینگ خصوصی و مختص پزشکان بیمارستان مهر است.

یکی دیگر از نگهبان‌ها می‌گوید: این پارکینگ پذیرش عمومی دارد، اما فقط سی‌درصد. در حال حاضر، چون طبقات بالایی دچار نقص فنی است، امکان پذیرش برای عموم نیست.

او می‌گوید: چند‌وقت قبل دستگاه دچار نقص فنی شد و به مدت سه روز خودرو‌ها در پارکینگ محبوس شدند.

از یکی از متصدیان پارکینگ درباره علت اینکه به خودرو‌های متفرقه اجازه ورود داده نمی‌شود، می‌پرسیم که می‌گوید: طبق دستور مدیر بیمارستان، اولویت پارک خودرو در این پارکینگ با پزشکان است؛ حتی کادر درمانی و کارمندان خود بیمارستان در اولویت قرار نمی‌گیرند.

از او می‌پرسم: پس چرا خودرو پزشکان را با‌وجود همین اولویت در حاشیه خیابان پارک می‌کنید؟ یکی از آنها منکر می‌شود و دیگری می‌گوید: پزشکی که عمل دارد، نمی‌تواند نیم‌ساعت معطل پایین و بالا‌رفتن خودرو و پارک آن در طبقات شود.

شاهد از غیب می‌رسد. آقای دکتری در ورودی منتظر تحویل‌گرفتن سوئیچ است. خودم را به او می‌رسانم تا درباره علت پارک خودرویش در حاشیه خیابان بپرسم؛ آن هم با وجود داشتن جای پارک در پارکینگ مکانیزه! آقای دکتر در‌حالی‌که به‌سرعت به سمت خودرویی که درست روی پل و مقابل درِ ورودی منزلی پارک کرده است می‌رود، می‌گوید: ویزیت داشتم. نمی‌توانم یک‌ساعت در طبقات معطل بمانم. 

ناگفته نماند بنا به صحبت یکی از افراد مطلع از این موضوع، طبقات بالا برای استفاده عموم است، اما در حال حاضر به‌دلیل نقص فنی و قابل استفاده نبودن به محل دپوی انبار سرم بیمارستان تبدیل شده است.

وعده‌های برزمین‌مانده درباره پارکینگی که قرار بود عمومی باشد

 

منتظر پاسخ مسئولان بیمارستان هستیم!

تنها دو ماه از معارفه شهردار منطقه یک می‌گذرد. درباره موضوع ذکر‌شده با او گفتگو کردیم و بنا شد حسین عبدا... زاده با مدیران بیمارستان و مردم جلسه‌ای ترتیب دهد که نتیجه این جلسه را در شهرآرامحله اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

در ادامه پیگیری موضوع پارکینگ بیمارستان مهر حضرت‌عباس (ع) به‌سراغ رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد رفتیم. مجید نژاد‌حسین که مدتی نیز در سمت شهردار منطقه یک خدمت کرده است، در‌این‌باره گفت: نوع تفاهم نامه بین شهرداری و بیمارستان مهر بررسی و نتیجه اعلام خواهد.

تلاش‌های تلفنی و حضوری ما برای گفتگو با مدیریت بیمارستان مهر میسر نشد، اما بر‌اساس متن بخشی از خبر خبرگزاری تسنیم که در مراسم افتتاحیه پارکینگ مهر در تاریخ ۲۶‌اردیبهشت‌۱۳۹۶ به نقل از غلامرضا فرودی، رئیس بیمارستان مهر حضرت عباس (ع)، منتشر شده است، «پارکینگ بزرگ و مدرن طبقاتی بیمارستان مهر حضرت عباس (ع) مشهد با هدف کمک و روان‌سازی بار ترافیکی در پانزده‌طبقه ساخته شده است.»

او در این گفتگو، هدف از ساخت این پارکینگ را سهولت در امر پارک همه خودرو‌ها به‌ویژه مراجعه‌کنندگان به بیمارستان مهر حضرت‌عباس (ع) و همراهان بیماران بستری‌شده در این بیمارستان بیان کرده است. در این گزارش، مستندات ارائه دادیم و با مردم گفتگو کردیم. هر‌چند بخش زیادی از مصاحبه‌شونده‌ها امیدی به حل مشکل نداشتند، شهرآرامحله تا رفع مشکل مذکور، پیگیری را ادامه خواهد داد.

مهدی امامی‌میبدی، مدیر‌عامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد در نامه‌ای به ساسان نورین‌مقدم، شهردار منطقه، در مورخ  ۱۵/ ۵/ ۱۳۹۴ پیشنهاد مدیریت بیمارستان مهر را در‌خصوص احداث پارکینگ عمومی مثبت ارزیابی و موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده است. در بخشی از این نامه آمده است: «تأییدیه فوق در‌صورتی اعتبار خواهد داشت که پارکینگ مذکور به عنوان پارکینگ عمومی و مازاد نیاز ملک مورد‌بهره‌برداری قرار گیرد.»

***

مدیریت بیمارستان  بعد‌از تجمع مقابل بیمارستان در مورخ ۲۸ /۹ / ۹۸ نامه‌‌ای خطاب به هیئت‌امنای مسجد نوشته است که در بند اول این نامه مدیریت دستور مجدد و مؤکد به پرسنل پارکینگ بیمارستان داده است که با اولویت پذیرش کادر پزشکی و پرستاری، نسبت‌به پذیرش خودرو‌های مراجعان غیر‌مسئول اقدام کنند.

***

هیئت‌امنای مسجد خطاب به نماینده ولی فقیه در مشهد در مورخ  ۱۸ /۴/ ۱۳۹۶ امضای جمعی از کسبه و اهالی محله و هیئت‌امنای مسجد در‌خصوص معضلات ترافیک ناشی از فعالیت مطب پزشکان و مجتمع‌های درمانی، از‌جمله پارکینگ بیمارستان مهر را ارسال کرده است. رونوشت این نامه به ریاست مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس بحرینی وپژمان‌فر و فرماندهی نیروی انتظامی خراسان‌رضوی، شهردار منطقه یک و ... ارسال شده است.



* این گزارش شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۴۲۰۳ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر