سمزقند مانند بسیاری از روستاهای همجوارش، باید باستانی و متعلق به دوره قبل از اسلام باشد که تا زمانی که مشهد بارو داشت، در بیرون دیوار به حیات روستایی خود ادامه میداد.
محله جانبازان، پیشتر بهواسطه کارخانه قندش، نزد اهالی به محله «کارخانه قند» معروف بود، اما حالا مجتمعهای تجاری خوشقدوبالایش محله را بهنام «جانبازان» معروف کردهاند.
شمال منطقه ۳ تقریبا بعد از بولوار مجلسی در حدود ۴۰-۵۰ سال قبل سبقه روستایی داشتهاست. نامگذاری برخی از محلات مثل سیسآباد، خواجه ربیع و... هم برگرفته از نام روستاهای قدیم است.