کد خبر: ۴۷۴۵
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

محله ایثارگران؛ یادگار نخودکی، شیخ مشهور مشهد

با اینکه محله ایثارگران یادگار یک روستای قدیمی با زمین‌های مزروعی است، امروز کمبود فضای سبز یکی از مشکلات بزرگ این محله است.

تاریخچه

محله ایثارگران که امروز در میان عامه مردم به «شهرک امام» نیز شناخته می‌شود، در گذشته‌ای نه‌چندان دور محل قرارگیری روستای نخودک بوده است.

در کتاب «جغرافیای تاریخی شهر مشهد»، نوشته مهدی سیدی، آمده است: «روستای نخودک که به خانواده‏‌های شهیدی (دکتر حسن) و حبیب‏‌اللهی تعلق داشت، تا اوایل دهه هشتاد قرن چهارده خورشیدی همچنان با حدود سیصد هکتار زمین زراعی و هفتاد خانوار رعیتِ عمدتا بیرجندی و نهبندانی به‌صورت روستایی حاصلخیز و سرسبز، با باغی دلگشا در حاشیه شمالی شهر مشهد وجود داشت.

اما با کشیده‌شدن کمربندی صدمتری عملا به شهر مشهد پیوست و اینک جزو شهرداری منطقه ۲ است.»

حسنعلی مقدادی اصفهانی، یکی از عرفای معروف مشهدی، نیز به‌دلیل اینکه در سال‌های پایانی عمرش (سال ۱۳۲۱ خورشیدی)، در روستای نخودک سکونت داشت، به «حاج شیخ حسنعلی نخودکی» مشهور شد.

او از مفاخر نخودک محسوب می‏‌شود. محل قلعه نخودک قدیم در گوشه شرقی تقاطع بولوار ابوطالب با بولوار شهید استکی (میدان حمزه)، داخل ابوطالب ۵۷ در جنوب صدمتری است.

 

ایثارگران؛ یادگار روستای نخودک و شیخ مشهور مشهد

بافت

با اینکه محله ایثارگران یادگار یک روستای قدیمی با زمین‌های مزروعی است، امروز کمبود فضای سبز یکی از مشکلات بزرگ این محله است. همچنین اکنون بخش بزرگ این محله را آپارتمان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

به همین دلیل، محله ایثارگران با تراکم جمعیت ۳۱۱ نفر در هکتار، به‌نسبت وسعت صدهکتاری‌اش، از محلات پرجمعیت مشهد است.

گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله و صفر تا چهارساله بیشترین جمعیت این محله را به خود اختصاص می‌دهند که نشان‌دهنده جوان و مولدبودن این محله است.

این محله از دو خیابان پرترافیک به صدمتری متصل می‌شود. فراوانی زمین‌های رهاشده انتهای محله ایثارگران یکی‌دیگر از مشکلات این محله است که آن را به مکانی برای تجمع کارتن‌خواب‌ها تبدیل کرده است.


ایثارگران؛ یادگار روستای نخودک و شیخ مشهور مشهد

 

دسترسی

محله ایثارگران به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد، اما فراوانی خطوط اتوبوس‌رانی، ارتباط این محله با سایر محدوده‌های شهری را آسان کرده است. میانگین فاصله زمانی از هر نقطه محله ایثارگران تا ایستگاه اتوبوس یک‌دقیقه و ۴۵ ثانیه است.


ایثارگران؛ یادگار روستای نخودک و شیخ مشهور مشهد

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

مسجد ابوالفضلی نخودکی در کنار بوستان رامیا و راسته تجاری همان حوالی یک مرکز محله پررفت‌وآمد را شکل داده که محل تجمع بسیاری از خانواده‌هاست.

ایثارگران؛ یادگار روستای نخودک و شیخ مشهور مشهد

 

حدود جغرافیایی

محله ایثارگران در جنوب صدمتری قرار دارد و از سمت شمال به بزرگراه شهید چراغچی، از غرب به بولوار ابوطالب، از جنوب به بولوار شفا و از شرق به بولوار آیت‌الله عبادی محدود می‌شود.

همچنین محله‌های بهمن، هدایت، شفا، گاز و بلال در مجاورت این محله قرار دارند.

ارسال نظر