کد خبر: ۴۷۸۴
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹

شفا؛ محله جوان و پرجمعیت

محله شفا که فقط بخش کوچکی از انتهای بولوار شفا را در برمی‌گیرد، در گذشته به «سمزقند» معروف بوده است.

تاریخچه

محله شفا که فقط بخش کوچکی از انتهای بولوار شفا را در برمی‌گیرد، در گذشته به اراضی «نخودک» و «سمزقند» معروف بوده است. خیابان شهید‌صفدری‌نژاد در محله شفا، محله هدایت را به محله ایثارگران متصل می‌کند. اراضی این خیابان پیش‌از ساخت، کشاورزی بود و به «زمین‌های نخودک» شهرت داشت.

بعد‌از انقلاب، زمین‌های این محله به مردم داده شد تا آنجا خانه بسازند. نزدیک ۱۰ سال پیش، این خیابان و معابر اطرافش، به «شهرک امام» شهرت داشت. شهیدان سلامی و صفدری‌نژاد در این محله زندگی می‌کردند و از مسجد محل به جبهه عازم شدند.

محله شفا از سال ۱۳۴۵ خورشیدی جزو محدوده شهری شده است.

شفا؛ محله جوان و پرجمعیت


بافت

وسعت این محله ۶۴ هکتار و تراکم جمعیت آن ۳۱۵ نفر در هر هکتار است که به‌نسبت پرجمعیت محسوب می‌شود. بخش زیادی از مساحت این محله را آپارتمان‌های پنج و شش‌طبقه به خود اختصاص می‌دهند. گروه‌های سنی ۲۵ تا ۳۴ سال و کودکان کمتر از ۴ سال بیشترین جمعیت این محله را به خود اختصاص می‌دهند که بیانگر جوانی جمعیت در محله شفاست.

 

شفا؛ محله جوان و پرجمعیت


دسترسی

محله شفا به مترو دسترسی ندارد. بولوار‌های آیت‌الله عبادی، شفا و هدایت راه ارتباط این محله به مرکز شهر است. میانگین زمانی از هر نقطه محله شفا تا ایستگاه اتوبوس یک‌دقیقه و ۴۶ ثانیه است.

 

امکانات رفاهی و فرهنگی

  • باتوجه‌به فراوانی جمعیت کودکان کمتر از ۱۴ سال، سه دبستان در این محله قرار دارد که مطلوب نیست، اما به‌نسبت برخی محلات دیگر مناسب است.
  • پارک خطی هدایت یکی از فضا‌های سبز مطلوب در این محله است.
  • درمانگاه اباعبدالله حسین (ع) در عبادی ۸۶ قرار دارد.
  • سالن ورزشی چندمنظوره شهید تهرانی‌مقدم در ایثارگران ۸ قرار دارد.
  • مسجد امام‌خمینی (ره) در خیابان هدایت‌یک، صفدری‌نژاد ۱۸، از مساجد فعال این محله است.
  • کارگاه‌های مبل‌سازی و نجاری بخشی از بافت محله شفا را به خود اختصاص می‌دهند.

 

شفا؛ محله جوان و پرجمعیت

 

حدود جغرافیایی

محله شفا شکلی مثلثی دارد و از سمت شرق به بولوار آیت‌الله عبادی، از جنوب به بولوار هدایت و از سمت شمال و شمال غرب به خیابان‌های ایثارگران و شفا محدود می‌شود.

محله‌های گاز، سمزقند، شهید هنرور و ایثارگران با محله شفا همسایه هستند.

ارسال نظر