کد خبر: ۴۷۰۱
۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

بهاران؛ محله‌ای با کوچه‌های هم‌وزن

بهاران یکی از محله‌های به‌نسبت جدید مشهد است که از حدود سال ۱۳۷۰ وارد بافت شهری شد.

تاریخچه

بهاران یکی از محله‌های به‌نسبت جدید مشهد است که از حدود سال ۱۳۷۰ وارد بافت شهری شد. در گذشته این محله به‌واسطه جوی آبی که در آن جریان داشت، به «بند دال» معروف بود. اکنون خیابان اصلی این محله بهاران نام دارد.

 

بهاران؛ محله‌ای با کوچه‌های هم‌وزن

بافت

مانند بسیاری از محلات مشهد، بیشترین عرصه محله بهاران را نیز خانه‌های مسکونی تشکیل می‌دهند. بااین‌حال، مراکز آموزشی، اداری، تجاری و باغات کشاورزی نیز در آن به چشم می‌خورد. خانه‌های محله بهاران را می‌توان به دو بخش ویلایی و آپارتمانی تقسیم کرد. در حاشیه بولوار‌های توس، ساجدی و بزرگراه آزادی، تعداد آپارتمان‌ها بیشتر است. آپارتمان‌های این محله کمتر از چهارطبقه هستند.

تراکم جمعیت در محله بهاران ۱۷۰ نفر در هکتار است که بسیار بیشتر از میانگین شهر مشهد، یعنی ۵۹ نفر در هر هکتار است. محله بهاران کارمندنشین است. انتقال دادگستری کل استان به این محله یکی از دلایلی است که موجب افزایش ترافیک شده است.

خیابان‌های محله بهاران کم‌عرض‌اند و رفت‌وآمد اتوبوس‌های شرکت واحد در این محله با مشکلات متعددی روبه‌روست. نزدیک و هم‌وزن‌بودن اسامی کوچه‌های فرعی این محله به‌نام‌های نصر، فخر، فجر، فتح و... به‌نوعی هم مزیت است و هم مشکل. برخی اهالی شبیه‌بودن اسامی را مشکلی در آدرس‌دهی می‌دانند و برخی نیز معتقدند این اسامی هم‌وزن، نوعی هویت این محله است.

 

بهاران؛ محله‌ای با کوچه‌های هم‌وزن

 

دسترسی

این محله به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد، اما نزدیکی به بزرگراه‌های شهید چراغچی و آزادی و بولوار‌های توس، جانباز و شهید ساجدی از ویژگی‌های مثبت ارتباط با شریان‌های درون‌شهری در این محله است. میانگین فاصله زمانی از هر نقطه محله بهاران تا ایستگاه اتوبوس یک‌دقیقه و ۳۷ ثانیه است.

 

بهاران؛ محله‌ای با کوچه‌های هم‌وزن

 

امکانات رفاهی و فرهنگی

  • مجتمع فرهنگی و مسجد جوادالائمه مجهز به کتابخانه و کانون فرهنگی
  • بوستان آلاله: فضای سبز و وسایل بدن‌سازی
  • مجتمع تجاری کیان‌سنتر ۲: خرید روزانه، لوازم خانگی و پوشاک و شهربازی
  • دادگستری کل استان خراسان رضوی

 

بهاران؛ محله‌ای با کوچه‌های هم‌وزن

 

حدود جغرافیایی

محله بهاران از شمال به بزرگراه شهید چراغچی، از جنوب به بولوار ساجدی و جانباز، از شرق به بولوار توس و از غرب به بزرگراه آزادی می‌رسد. این محله با محله‌های فرامرز عباسی، جانبازان، فدک، امام‌هادی (ع) و زیباشهر همسایه است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر