کد خبر: ۴۷۱۳
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰

محله فرامرز عباسی؛ ترکیبی از آرامش و هیجان

محله شهید فرامرز عباسی در ابتدا بیشتر بافت مسکونی ویلایی داشته است، اما به‌مرور زمان تعداد آپارتمان‌ها از خانه‌های ویلایی پیشی گرفته است.

تاریخچه

بنا بر کتاب «جغرافیای تاریخی مشهد»، نوشته مهدی سیدی، بخشی از محله فرامرز عباسی همراه با محله‌های سجاد و زیباشهر، در گذشته بخشی از مزرعه «زرگران» بوده است؛ مزرعه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا، متعلق به آستان قدس رضوی که در گذشته محلی برای فرار مردم مشهد از گرمای تابستان بوده است.

محله فرامرز عباسی از حدود سال ۱۳۶۰ وارد بافت شهری مشهد شده است. سکونت خانواده شهید عباسی در این محله و راهی‌شدن شهید از همین محله به جبهه، دلیل نام‌گذاری این محله به‌نام شهید فرامرز عباسی است.

 

شهید فرامرز عباسی؛ ترکیب آرامش و هیجان در یک محله


بافت

محله فرامرز عباسی در ابتدا بیشتر بافت مسکونی ویلایی داشته است، اما به‌مرور به‌دلیل افزایش جمعیت و گرانی زمین در این محدوده، تعداد آپارتمان‌ها به‌مراتب از خانه‌های ویلایی پیشی گرفته است و کمتر می‌توان ردی از خانه‌های ویلایی در آن یافت. ۳۷ هزار نفر در محله فرامرز عباسی سکونت دارند و این محله از پرجمعیت‌ترین محلات منطقه ۲ است. تراکم جمعیت در این محله ۱۷۵ نفر در هکتار است که تقریبا سه‌برابر بیشتر از میانگین شهری است.

گرچه محله فرامرز عباسی بیشتر بافت مسکونی و محلی دارد، به‌دلیل وجود مراکز آموزشی و مجتمع‌های ورزشی و تجاری در آن، روزانه افراد زیادی از سایر نقاط شهر به این محله می‌آیند. ساکنان این محله بیشتر قشر متوسط به بالا هستند.

 

دسترسی

این محله به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد، اما سهولت دسترسی به بزرگراه آزادی و بولوار‌های جانباز و آزادی از ویژگی‌های ارتباطی مطلوب این محله است. میانگین فاصله زمانی از هر نقطه محله شهید فرامرز عباسی تا ایستگاه اتوبوس ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه است.

شهید فرامرز عباسی؛ ترکیب آرامش و هیجان در یک محله

 

امکانات رفاهی و فرهنگی

  • مجموعه ورزشی و آبی ارمغان در ابتدای بولوار فرامرز عباسی، مخاطبانی از سراسر شهر مشهد دارد.
  • مجتمع‌های تجاری بهارستان، ماهان و بازارگاه در ابتدای خیابان فرامرزعباسی، هم مخاطبان محلی دارند، هم شهری. 
  • وجود پهنه‌های فضای سبز، از ویژگی‌های مثبت محله فرامرز عباسی است. دراین‌میان، بوستان رسالت به‌دلیل هم‌جواری با مدرسه، مجتمع تجاری و مجموعه ورزشی از حالت بوستان محلی خارج شده است.
  • عبور کال چهل‌بازه از وسط این محله پیش‌تر‌ها همراه با بوی نامطبوع بود، ولی امروز به فضای سبز و ظرفیت تبدیل شده است.
  • مسجد عماریاسر از ظرفیت‌های محله فرامرز عباسی است. هر سال در این مسجد با کمک خیران چند سری جهیزیه برای نیازمندان تهیه می‌شود.
  • مجموعه آموزشی دخترانه شهید حاتمی که شامل دبستان، دبیرستان، سالن آمفی‌تئاتر، مجموعه آبی و ورزشی است، از مدارس شناخته‌شده مشهد است.

 

شهید فرامرز عباسی؛ ترکیب آرامش و هیجان در یک محله


حدود جغرافیایی

محله فرامرز عباسی از غرب به بزرگراه آزادی، از جنوب به بولوار فردوسی و از شرق به بولوار جانباز می‌رسد و با محله‌های بهاران، زیباشهر، سجاد و جانبازان همسایه است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر