کد خبر: ۵۶۹۶
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

محله هنرور؛ چهارراه نانوایی مشهد

تقاطع خیابان مطهری شمالی و بولوار عبدالمطلب در میان مردم به «چهارراه نانوایی» معروف است. به جز این نیز نانوایی‌های این محله نزد مردم مشهد معروف است.

نام باغات «کنار کال» از قرن دوازدهم در میان وقف‌نامه «میرزا محمد مومن» هنگام نام بردن از حدود اراضی «مزرعه علی‌آباد» به چشم می‌خورد. همچنین آمنه جواهری (مادربزرگ سیدمحمد خزانه‌دار) نیز در وقف‌نامه خود یک قطعه باغ میم واقع در «کنار کال» را وقف کرده است.

بنا به کتاب جغرافیای تاریخی شهر مشهد، روستای معروف به «کنار کال» در نیمه اول سده چهارده خورشیدی بیشتر شامل باغ و دارای حدود ۵۰ هکتار اراضی و دو قلعه کهنه و نو بوده، که یکی از آن‌ها به «حسین‏‌آباد کنار کال» شهرت داشته است. این روستا پس از انقلاب اسلامی ضمیمه شهر شده و اکنون بر اساس تقسیم‌بندی محلات در محدوده محله شهید هنرور قرار دارد.

علت نامگذاری محله به نام شهید هنرور سکونت «سردار شهیدمهدی هنرور» در همین محدوده است. این شهید دفاع مقدس جزو اولین مشهدی‌هایی بود که به کردستان اعزام شد و در نهایت هفت تیر ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی جزیره مجنون به شهادت رسید.

هنرور؛ مزرعه کنار کال

 

بافت

با اینکه محله هنرور با ۱۳۵ هکتار وسعت، در میان محلات مشهد در رتبه نودم قرار دارد، جمعیت این محله بسیار متراکم است و محله هنرور رتبه هشتم جمعیتی شهر را به خود اختصاص داده است. در هر هکتار این محله ۲۹۱ نفر سکونت دارند. بیشترین مساحت محله شهید هنرور را پهنه مسکونی به خود اختصاص داده و پس از آن زمین بایر قرار دارد.

مغازه‌های تجاری دورتادور محدوده محله شهید هنرور را دربر گرفته‌اند. بیشتر ساکنان محله هنرور جوان هستند و در این میان تعداد ۳۰ تا ۳۵ ساله‌ها بیشتر از بقیه است. بعد از باز شدن مسیر هدایت به هنرور حجم ساخت و ساز‌ها در این محله رونق گرفت. گرچه هنوز ساختمان‌های ویلایی یک و دو طبقه هم در این محله به چشم می‌خورد، اما چشم‌انداز محله به سمت مرتفع‌سازی است. اکنون تعداد زیادی ساختمان ۵ و ۶ طبقه در محله هنرور وجود دارد.

 

هنرور؛ مزرعه کنار کال

 

دسترسی

محله شهید هنرور به خطوط مترو دسترسی ندارد، اما در بافت مرکزی شهر قرار گرفته و تردد از این محله به سایر نقاط شهر آسان است. پراکندگی خطوط اتوبوس در محله قابل قبول است و به طور میانگین از هر نقطه محله تا ایستگاه اتوبوس ۱۶۱ متر راه است.

 

محله هنرور؛ چهارراه نانوایی مشهد

 

امکانات رفاهی، فرهنگی و تفریحی

  • محله شهید هنرور یکی از محلات مذهبی شهر است و ۱۰ مسجد در این محله وجود دارد.
  • مغازه‌های تجاری بسیاری در دورتا دور محله شهیدهنرور قرار دارد، اما راسته بولوار عبدالمطلب و بولوار شهید هنرور یکی از پاتوق‌های خرید مردم محله است.
  • یک نانوایی معروف در محله هنرور قرار دارد، چنانکه تقاطع خیابان مطهری شمالی و بولوار عبدالمطلب در میان مردم به «چهارراه نانوایی» معروف است. به جز این نیز نانوایی‌های این محله نزد مردم مشهد معروف است.
  • محله شهید هنرور ۴ درمانگاه و ۳ دبستان دارد.
  • سرانه فضای سبز در این محله چندان مطلوب نیست.

 

هنرور؛ مزرعه کنار کال

 

حدود جغرافیایی

محله شهید هنرور شکلی مستطیلی دارد و از شرق به بولوار مطهری شمالی، از شمال به بولوار هدایت، از غرب به بولوار ابوطالب و از جنوب به بولوار عبدالمطلب می‌رسد. این محله با محلات سمزقند، شفا، ایثارگران، ابوطالب و شهید مطهری همسایه است.

ارسال نظر