کد خبر: ۱۰
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجدی‌های فوتبالی

هیئت امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج) با ورزش و بازی، بچه‌ها را به حضور در مسجد تشویق می‌کنند.

هیئت جنت‌الحسین(ع) از جمله هیئت‌های فعال و پویا در منطقه ماست که علی رجب‌پور مؤسس آن است. این هیئت تا قبل از آمدن کرونا در دارالقرآنی متعلق به آموزش و پرورش فعالیت‌ داشت، اما کرونا سبب بسته‌شدن دارالقرآنِ خیابان هفت تیر، شد. اعضای هیئت به دنبال مکان جدیدی بودند تا بتوانند فعالیت‌هایشان را ادامه بدهند.

رجب‌پور به واسطه یکی از اعضای هیئت که پسر نوجوانی است با حجت‌الاسلام سید حجت سبحان‌لو، امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج)، آشنا می‌شود. آن‌ها به دعوت امام جماعت مسجد فعالیت‌های خود را به این مسجد که در شهید صیاد شیرازی45 قرار دارد منتقل می‌کنند. 

اکنون این هیئت در مکان جدیدشان، مرکز آموزش مداحی«انواروالثقلین» را که اولین آموزشگاه دارای مجوز رسمی از سازمان تبلیغات در مشهد و سومین آموزشگاه رسمی کشور است تأسیس کرده‌اند. فعالیت این انجمن منحصر به آموزش مداحی نبوده و تلاش کرده تا در کنار آموزش زمینه ورزش را نیز برای این عزیزان فراهم کند. فعالیت‌های آن‌ها در جذب نوجوانان و جوانان بهانه‌ای شد تا به این مسجد برویم و گزارشی از فعالیت‌هایش تهیه کنیم.

 

از کارهای فرهنگی حمایت می‌کنیم

حجت‌الاسلام سبحان‌لو از آن امام‌های جماعت جوان و باانگیزه است. این امام جماعت 30ساله، 8سال در مساجد مختلف امام جماعت بوده و حدود یک سال قبل هم به مسجد صاحب‌الزمان(عج) آمده است. او به واسطه یکی از نوجوانان مسجدی که عضو هیئت جنت‌الحسین(ع) بوده، متوجه می‌شود که این هیئت به دنبال مکان جدیدی می‌گردد. می‌گوید: هنگامی که این نوجوان موضوع را مطرح کرد، به او گفتم شماره مسئولتان را به من بده تا با او تماس بگیرم. با آقای رجب‌پور صحبت کردم و دیدم کارشان در راستای جذب جوانان به مسجد است. آن‌ها یکی از هیئت‌های با ظرفیت در منطقه ما هستند و حیف است که کارشان بخواهد به دلیل نداشتن جا و مکان تعطیل شود. از این‌رو از آن‌ها خواستم که به مسجد صاحب‌الزمان(عج) بیایند.
حجت‌الاسلام سبحان‌لو بعد از آمدن هیئت و راه اندازی کلاس‌های مداحی برای خردسالان و نوجوانان به رجب‌پور پیشنهاد می‌دهد برای شور و نشاط بیشتر کارآموزان، تیم فوتبال را هم در مسجد راه‌اندازی کند. آن‌ها ابتدا نماز را به همراه سایر نمازگزاران می‌خوانند و بعد فوتبال بازی می‌کنند. امام جماعت مسجد توضیح می‌دهد: توپی تهیه کرده‌ایم که صدمه‌ای به محیط نزند. گاهی من و رجب‌پور با بچه‌ها بازی می‌کنیم، داور هم یکی از نمازگزاران می‌شود. بازی فوتبال سبب شده تا کارآموزان هر شب دوستان خودشان را همراه بیاورند. به نظرم آموزش همراه با بازی سبب برقرار ارتباط بهتری با نوجوانان شده است.

 

با حضور کودکان مساجد پویا و بانشاط می‌شوند

سبحانلو که رئیس هیئت امنای مسجد صاحب‌الزمان(عج) هم هست با اشاره به اینکه بعضی از نمازگزاران در مسجد کمتر تحمل حضور کودکان و نوجوانان را دارند، توضیح می‌دهد: برخی از سالمندان تصور می‌کنند باید در مسجد فقط نماز جماعت برگزار شود. اگر بچه‌ها سروصدایی کنند آن‌ها را به سکوت دعوت می‌کنند، اما مسجدی پویاست که کودکان و نوجوانان در آن حضور فعال داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: ما تلاش می‌کنیم با طرح‌ها و برنامه‌های جذاب کودکان و نوجوانان را به مسجد جذب کنیم. تشکیل کلاس‌های مداحی هم در همین راستا بوده است. همچنین به مناسبت روز مادر جشنی را به طور انحصاری برای کودکان اجرا کردیم. این کار سبب شده تا کارآموزان تمایل بیشتری برای مشارکت در موذنی و مکبری داشته باشند. همچنین در کارهای مسجد به خادم هم کمک می‌کنند. از هنگامی که کلاس‌های آموزشی را شروع و بازی را هم چاشنی آن کردیم، می‌توانم به جرئت بگویم 40درصد از نمازگزاران را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. 

 

کرونا دارالقران و هیئت را تعطیل کرد

علی رجب‌پور پایه‌گذار هیئت جنت‌الحسین که این هیئت را برای کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل داده تا قبل از کرونا هفته‌ای یکبار این هیئت را گردهم جمع می‌کرد تا مراسم مداحی، سخنرانی، خواندن دعا و... را برگزار کنند. کرونا از ابتدای سال تا چند ماه قبل فعالیت آن‌ها را تعطیل کرده بود، اما اکنون دوباره بچه‌ها را دور هم جمع کرده‌اند.

او در زمینه فعالیت‌شان می‌گوید: دارالقرآن متعلق به آموزش و پرورش ناحیه 6است و فعالیت آن با دستور آموزش و پرورش و بر طبق مقررات آن‌هاست. از این‌رو با تعطیل شدن مدارس این دارالقرآن هم تعطیل شد. نمی‌خواستم کرونا به آموزش‌هایی که این نوجوانان و جوانان دیده‌اند خللی وارد کند. به همین دلیل به دنبال مکانی جدید بودم تا بتوانم فعالیت‌های هیئت را ادامه بدهم. هنگامی که حجت‌الاسلام سبحان‌لو دعوت کردند تا درباره فعالیت‌مان در مسجد صحبت کنیم استقبال کردم.

 

اولین آموزشگاه رسمی مداحی مشهد

او در باره ثبت آموزشگاه«انوار الثقلین» می‌افزاید: از زمان ورودمان به مسجد به دنبال ثبت آموزشگاه مداحی افتادم. بدین ترتیب اولین آموزشگاه دارای مجوز رسمی از سازمان تبلیغات و سومین آموزشگاه در کشور،‌ که به طور تخصصی مداحی را آموزش می‌دهد ثبت کردیم. کارآموزان بعد از گذراندن دوره‌های مورد نظر مدرک معتبر از سازمان تبلیغات دریافت می‌کنند.

این کلاس‌ها با رعایت تمام دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود تا خطری متوجه سلامتی‌ این عزیزان نشود. یکی از کارهایی که در این آموزشگاه انجام می‌دهم این است که نوجوانان و جوانانی که آموزش می‌بینند را در زمینه مداحی، دکلمه، سرود و دعاخوانی برای ارائه کار به حرم مطهر رضوی معرفی می‌کنم.

 

آموزش باید در کنار ورزش و بازی باشد

رجب‌پور در خصوص تاثیر آموزش در کنار ورزش می‌گوید: ورزش سبب شده ارتباط دوستانه‌ای بین ما ایجاد شود. در کنار ورزش کردن نکته‌های مهم اخلاقی و دینی هم گفته می‌شود. ورزش سبب تخلیه هیجان‌های نوجوانان می‌شود. بسیاری از این کودکان فضایی را ندارند که بتوانند ورزش کنند به ویژه در این مدت که کرونا سبب بسته شدن مکان‌های ورزشی شده است. بازی کردن بچه‌ها در فضای مسجد ارتباط آن‌ها را با محیط مسجد بیشتر کرده است. لازم است به این نکته هم اشاره کنم که مشارکت آن‌ها در کارهای مسجد نیز بالا رفته است.

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر