کد خبر: ۲۸۹۷
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه بازار رضا(ع)، خیابان پرماجرا

اگر اختلاف نظر مردم عیدگاه با ولیان، استاندار وقت خراسان، برای عقب‌نشینی خانه‌هایشان نبود، امروز به‌جای بازار رضا(ع) خیابان عریض و طویلی به نام شیخ‌طوسی وجود داشت. به روایت محمدرضا تقدمی، از قدیمی‌های عیدگاه، پس از خرابی چندین خانه، خیابان شیخ‌طوسی که 17شهریور را به فلکه آب وصل می‌کرد، در سال1351 ساخته شد. ولیان آن زمان برای عریض‌شدن این خیابان از اهالی محله درخواست کرد تا از هرطرف یک‌ونیم متر دیگر عقب نشینی‌کنند، اما کسی موافقت نکرد

 اگر اختلاف نظر مردم عیدگاه با ولیان، استاندار وقت خراسان، برای عقب‌نشینی خانه‌هایشان نبود، امروز به‌جای بازار رضا(ع) خیابان عریض و طویلی به نام شیخ‌طوسی وجود داشت. به روایت محمدرضا تقدمی، از قدیمی‌های عیدگاه، پس از خرابی چندین خانه، خیابان شیخ‌طوسی که 17شهریور را به فلکه آب وصل می‌کرد، در سال1351 ساخته شد. ولیان آن زمان برای عریض‌شدن این خیابان از اهالی محله درخواست کرد تا از هرطرف یک‌ونیم متر دیگر عقب نشینی‌کنند، اما کسی موافقت نکرد. به‌دنبال این ماجرا، او که قصد داشت بازار رضا(ع) را در محدوده خیابان نوغان بسازد، آن را درست وسط این بولوار، در18ماه بنا کرد.

خیابان مجاور بازار رضا(ع) که این روزها تابلو ندارد و بین مردم به نام همین بازار شناخته می‌شود، بیشتر مرکز پخش عطر و ادکلن است.
مسجد طباطبایی که به نام پیش‌نماز پنجاه سال قبل آن، یعنی مرحوم حجت‌الاسلام مرتضی طباطبایی، شناخته می‌شود، فعال‌ترین مسجد این خیابان است. مسجد دیگر آن با نام خردو، از وقفیات مرحوم غلامحسین آقاسی‌زاده است که فقط سی متر مساحت دارد.
مصطفی آقاسی‌زاده و محمدرضا تقدمی 63سال پیش در عیدگاه به دنیا آمده‌اند و همچنان کاسب این محل هستند. آن‌ها شکل‌گیری مغازه‌های روبه‌روی بازار رضا(ع) را نتیجه دادن حق مرغوبیت در مقابل عقب‌نشینی خانه‌ها برای ساخت این خیابان می‌دانند.

 

 

 

ارسال نظر