کد خبر: ۷۱۶۰
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

دیگر نشانی از «درویش‌ها» نیست

خیابان وحدت ۷ در نقشه‌های قدیم مشهد درست کنار دیوار شهر قرار دارد که زمین‌هایش بیشتر کشاورزی‌اند. این فرعی خیابان وحدت امروز به‌دلیل اجرای طرح نوسازی از یک طرف به تسخیر ساختمان‌های بلند هتل‌ها درآمده است.

خیابان وحدت ۷ در نقشه‌های قدیم مشهد درست کنار دیوار شهر قرار دارد که زمین‌هایش بیشتر کشاورزی‌اند. این فرعی خیابان وحدت که امروز به‌دلیل اجرای طرح نوسازی از یک طرف به تسخیر ساختمان‌های بلند هتل‌ها درآمده است، در سمت دیگرش هنوز ساکنان زیادی دارد.

محبوبه‌سیرجانی از قدیمی‌های محل که از خرابی‌های طرح نوسازی گله‌مند است، می‌گوید قبلا در این محدوده مسجدی تاریخ‌دار به‌نام درویش‌ها بود که کوچه با نام آن شناخته می‌شد. با شهادت محمد آفتابی، از جوان‌های محله، در اواخر سال ۱۳۶۰ این معبر به‌نام او تابلو می‌خورد.

دیگر نشانی از «درویش‌ها» نیست

با وجود همه کمبودی که در فضای سبز اطراف حرم‌مطهر وجود دارد، این کوچه با داشتن دو فضای سبز که در طرح نوسازی ساخته شده‌اند، اوضاع بهتری دارد.


دیگر نشانی از «درویش‌ها» نیست

محبوبه برادران پنجاه سال قبل در این کوچه به دنیا آمده است. او در تعریف این کوچه به آقای حکیمی که به‌دلیل کارش به تسبیح‌ساز معروف بود، اشاره می‌کند: مجبور شد خانه‌اش را برای ساخت هتل واگذار کند. خانه آن‌ها محل دوره قرآن زنان و برپایی نماز‌های جماعت بود.

دیگر نشانی از «درویش‌ها» نیست

این کوچه با دبیرستان امام‌حسین (ع) شروع می‌شود. رضا ایروانی، مدیر دبیرستان، که سابقه ۲۵ سال فعالیت در آن را دارد، می‌گوید: اولین نمونه‌دولتی که در استان خراسان بزرگ ایجاد شد، این دبیرستان در سال ۱۳۶۵ بود. ساختمان جدید آن سال ۱۳۹۲ با کمک‌های آقای مصلی‌نژاد ساخته و مدرسه از چهارراه وحدت به این محل جابه‌جا شد.

ارسال نظر