کد خبر: ۶۳۱۳
۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

انسان سالم در تنها پایگاه سلامت اجتماعی محله امیرآباد

مرکز انسان سالم محله امیرآباد زیرنظر و با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند و مکان آن را شهرداری و امور مساجد تأمین کرده‌اند.

«اولین‌بار است که چنین مرکزی در منطقه ما راه‌اندازی شده است. روز‌ها بیکار در خانه بودیم و گاهی دم در با همسایه‌ها صحبت می‌کردیم تا ظهر شود. هیچ کار مفیدی بلد نبودیم که انجام دهیم، ولی از وقتی این مرکز راه افتاده است، آموزش غذا‌های مختلف را یاد گرفته‌ایم و هر روز غذایی متفاوت در خانه می‌پزیم».

این‌ها صحبت‌های زنی است که در کلاس سفره‌آرایی مؤسسه انسان سالم پایگاه سلامت اجتماعی محله امیرآباد (مرکز سلامت روان محلی عاشوری) شرکت کرده است. پایگاهی نقلی و جمع‌وجور که حدود ۲ ماه است در امیرآباد راه‌اندازی شده است.

اما باوجود کوچکی و تازه راه‌افتادن، بسیاری از خانم‌های محله از آن استقبال کرده‌اند. به بهانه این اتفاق خوب که پاتوق بانوان محله شده است با آن‌ها گفتگو کردیم.

 

هزینه کم و حتی بعضا رایگان

سیمین عاشوری به‌عنوان رئیس مؤسسه انسان سالم و مدیر پایگاه سلامت اجتماعی محله امیرآباد، می‌گوید: حدود ۸ سال است که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی مشغولم و کارم را از تدریس در طرح آموزش شهروندی شروع کردم.

بعد از آشنایی با این مناطق شهر متوجه شدم که جای کار زیادی وجود دارد و به ادامه کار فرهنگی در این منطقه علاقه‌مند شدم. حدود ۳ سال در مسجد قمربنی‌هاشم در موعود ۲۳ فعالیت داشتم که همکاری هیئت امنای این مسجد جای تجلیل زیادی دارد و بعد هم حدود یک‌سال در منطقه کشاورز حضور داشتم.

اکنون هم با مرکز انسان سالم به‌طور مستقل در خدمت اهالی امیرآباد هستم.

این مرکز زیرنظر و با مجوز سازمان بهزیستی است و مکان آن را شهرداری و مساجد تأمین کرده‌اند. این پایگاه‌ها با هدف ارتقای آگاهی، توانمندسازی و آموزش، با بودجه کم در حاشیه شهر راه‌اندازی می‌شود و بیشتر کلاس‌ها با هزینه کم و حتی بعضا رایگان هم هستند.

 

مشکلات خانوادگی، اعتیاد و بیکاری همسر

مدیر این مرکز که خود کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی است در ادامه می‌گوید: در ایام هفته کلاس‌های مختلفی در این مرکز برگزار می‌شود و همان‌طور که می‌بینید با استقبال زیاد اهالی هم روبه‌رو می‌شود.

کلاس آشپزی، سفره‌آرایی، میوه‌آرایی، شیرینی و کیک‌پزی، خیاطی، ورزش و مشاوره از جمله کلاس‌هایی است که در این مرکز برگزار می‌شود و مربی‌های آن‌ها نیز باتوجه به استعداد‌ها و توانایی‌های خانم‌های منطقه بیشتر از خود منطقه انتخاب می‌شوند، البته مربی بعضی کلاس‌های ما مانند سفره‌آرایی و میوه‌آرایی از جا‌های دیگری نیز هستند.

کلاس‌ها و کارگاه‌های مشاوره نیز در ۲ شکل گروهی و فردی برگزار می‌شود که بیشتر در حوزه مشکلات خانوادگی، اعتیاد و بیکاری همسر هستند. من خودم به‌عنوان مشاور سعی کردم بیشتر روی تاب‌آوری خانم‌ها و همسران افراد معتاد و بیکار تمرکز کنم.

 

 کلاس‌های تقویتی ریاضی، زبان و عربی

عاشوری در ادامه صحبت‌هایش به دیگر فعالیت‌های این مرکز اشاره می‌کند: در کنار کلاس‌هایی که برای خانم‌ها برگزار می‌شود، ۲ گروه دیگر را در اینجا پذیرش داریم.

این ها گروه اول کودکان هستند و کلاس‌های قرآن و نقاشی برای آن‌ها برگزار می‌کنیم که استعداد‌های بسیار خوبی در بین این کودکان نهفته است و نیاز به پرورش دارند.

گروه دیگر بچه‌ها پایه‌های تحصیلی مختلف هستند که کلاس‌های تقویتی ریاضی، زبان و عربی برگزار می‌کنیم.

ما آمادگی این را داریم که از پایه سوم تا دهم کلاس برگزار کنیم، ولی حداقل در هر کلاس ۴ نفر شرکت‌کننده باید حضور داشته باشد. اکنون کلاس‌های تقویتی برای پایه‌های پنجم و هفتم را یکی از خانم‌های محله برگزار می‌کند.

 

برای تولد پسرم خودم کیک پختم

امروز در این پایگاه کلاس آموزش میوه‌آرایی آن هم هندوانه در حال برگزاری است. مربی کلاس اصرار دارد که خانم‌ها با آموزش یادگیری تزیین هندوانه در ایام شب چله می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند و همین حرف او انگیزه خوبی برای خانم‌ها شده است تا سخت دست به کارد باشند و گوش تیز کنند برای یادگیری تزیین هندوانه شب چله.

در کنار یکی از خانم‌هایی که باشوق بسیار در حال گوش‌کردن است می‌نشینم و از کم و کیف کلاس‌ها می‌پرسم. نجمه حسن‌نیا که از اهالی همین منطقه است، می‌گوید: کلاس‌ها آن‌قدر خوب است که از سمت ساختمان هم خانم‌ها می‌آیند.

اوقات فراغت ما پر شده است و در روند زندگی‌مان هم اثر گذاشته است. من خودم قبلا کلاس‌های فرهنگ‌سرای اقدسیه را می‌رفتم که راه خیلی دور بود، ولی اینجا خب نزدیک است و تنها مرکزی است که در منطقه ما فعال است.

از وقتی به این کلاس‌ها آمده‌ام به جای کیک ساده کیک‌های متنوع درست می‌کنم و حتی برای تولد پسرم هم خودم کیک پختم. غذا‌هایی هم که اینجا یاد گرفته‌ام خیلی متنوع است و در خانه درست می‌کنم و از غذا‌های تکراری راحت شده‌ایم.

من در حد سفارش‌گرفتن نیستم، ولی بعضی خانم‌ها از همین طریق درآمد هم کسب  می‌کنند.


دوست ندارند از مرکز بروند

 فاطمه اسحاقی یکی دیگر از افراد حاضر در این مرکز که برگزاری کلاس‌های تقویتی مرکز را برعهده دارد، می‌گوید: من خودم از اهالی همین منطقه هستم و دیپلم تجربی دارم. برای اینکه با بچه‌هایم درس کار کنم تمام روش‌های جدید و نوین آموزشی را یاد گرفته‌ام و پسرم در المپیاد عربی اول هم شد.

کم‌کم این موضوع بین اهالی پیچید و خواستند با بچه‌هایشان خصوصی در خانه کار کنم. در کنار کلاس‌های خصوصی، این مرکز هم بعد از راه‌اندازی از من دعوت به همکاری کرد که اکنون در پایه پنجم و هفتم ریاضی و عربی درس می‌دهم.

جالب است که چند روز پیش یکی از بچه‌ها می‌گفت معلم با همان روش قدیمی به آن‌ها جدول‌ضرب یاد می‌دهد و اعتراض داشت به کلاس من که گفتم آن روش‌ها منسوخ و ممنوع شده است و حتی خواستم که مادرش به معلم تذکر بدهد.

نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم، ولی سعی می‌کنم با زبان شعر کلاس‌هایم را جذاب کنم که البته بچه‌ها هم جذب شده‌اند و بعد از یک‌ساعت و نیم کلاس درس، دوست ندارند از مرکز به خانه بروند.

 

آماده تعامل و همکاری با تمامی ارگان‌ها

مرکز انسان سالم با دغدغه آموزش و کاهش آسیب‌های اجتماعی که در زندگی روزمره هریک از ما وجود دارد با کمترین هزینه، متنوع‌ترین کلاس‌ها را برگزار می‌کند و حتی برای اهالی‌ای که توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند، به‌طور رایگان برگزار می‌شود.

کارگاه‌های مشاوره این مرکز کاملا رایگان هستند و برای دیگر آموزش‌ها هزینه‌ای حداقلی دریافت می‌شود.

مدیر این مرکز با دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه برای مناطق کم‌برخوردار در آخرین جمله خود می‌گوید: مرکز ما آمادگی تعامل و همکاری با تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و مردمی را دارد و دست تمام کسانی را که این چنین دغدغه‌هایی دارند به همکاری  می‌فشارد.



* این گزارش دوشنبه  ۷ آبان ۱۳۹۷ در شماره ۳۱۲ شهرآرامحله منطقه ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر