کد خبر: ۱۳۷۵
۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

رمز موفقیت ما همدلی است

مسجد 14معصوم(ع) مهرآباد از آن مسجدهایی است که پویاست و جوان‌ها در آن رفت و آمد زیادی دارند. این مسجد در موقعیت مناسب و در خیابان عبادت مهرآباد است. هیئت امنای این مسجد مدتی است که پایگاه بسیج آن راهم دائر کردند. حالا مسجد و پایگاه بیش از پیش فعال هستند.

مسجد 14معصوم(ع) مهرآباد از آن مسجدهایی است که پویاست و جوان‌ها در آن رفت و آمد زیادی دارند. این مسجد در موقعیت مناسب و در خیابان عبادت مهرآباد است. هیئت امنای این مسجد مدتی است که پایگاه بسیج آن راهم دائر کردند. حالا مسجد و پایگاه بیش از پیش فعال هستند. 

 

مهم‌ترین فعالیت مسجد کمک به نیازمندان است

اولین نفر امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) است. سید محمد موسوی قوچانی حدود 8سال است که به عنوان امام جماعت اقامه نماز را برعهده دارد و علاوه بر آن کارهای فرهنگی و خیریه مسجد را نیز انجام می‌دهد. می‌گوید: «کارهای فرهنگی زیادی در مسجد انجام می‌شود از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خواهران و برادران اشاره کرد. این کلاس‌ها درباره مهارت‌های زندگی، تربیت فرزند، آشپزی، احکام و آموزش قرآن بود که برای دختران نوجوان و جوان برگزار کردیم که با شیوع کرونا کم‌رنگ شد، اما مهم‌ترین فعالیت مسجد کمک به نیازمندان و فقرای محله است. پرداخت قبض نیازمندان یکی از کارهای خیری است که از سوی خیران مسجد انجام می‌شود.

بخشی از کمک‌های مردمی شب‌های جمعه در مسجد و با نیت کمک به نیازمندان تأمین می‌شود، اما بخش عمده کارهای خیریه ما به وسیله خیران است که بیرون از محله شناسایی کردیم. به تازگی نیز در فضای مجازی گروهی با نام خیریه مجازی مسجد 14معصوم(ع) راه‌اندازی کردیم که اعضای آن کمک‌های خود را به حساب امام جماعت مسجد واریز می‌کنند و مبالغ برای اهداف مشخص شده خرج می‌شود.»
موسوی مشکل عمده مسجد را نبود سرویس بهداشتی برای نمازگزاران می‌داند و همه حاضران آن را تأیید می‌کنند. گویا از همان ابتدا سرویس‌های بهداشتی خوبی ساخته نشده و زود فرسوده شده است.

نفر بعد خانم ابراهیمی است. اعظم ابراهیمی، فرمانده پایگاه بانوان شهید همدانی مسجد 14معصوم(ع)، می‌گوید: «قبل از تشکیل پایگاه نیز در مسجد حلقه صالحین را برای نوجوانان، جوانان و بانوان در مسجد برگزار می‌کردیم. فعالیت‌های بانوان پایگاه بسیج 14معصوم (ع) شامل فعالیت‌های ورزشی، آموزشی و مذهبی است. با اینکه فعالیت‌های پایگاه به علت کرونا کم شده است باز هم خانم‌هایی که عضو بسیج پایگاه‌های دیگر بودند در فعالیت‌های مسجد با ما همکاری دارند و آمار آن‌ها به بیش از 70 نفر می‌رسد. در گذشته کلاس‌های ورزشی با 10نفر شروع می‌‌شد، ولی با توجه به استقبال بالای بانوان 2روز در هفته کلاس برگزار که بعد از شیوع کرونا تعطیل شد. هدف از راه‌اندازی این دوره‌ها علاوه بر سلامتی، افزایش شور و نشاط نوجوانان است. از این طریق بچه‌ها با مسجد و مناسک مذهبی بیشتر آشنا می‌شوند و همچنین جذب فعالیت‌های معنوی آن می‌شدند. دوره‌های آموزشی دیگر پایگاه، احکام و خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی است.»

زهرا حقیر، جانشین فرمانده پایگاه بسیج شهید همدانی مسجد 14معصوم(ع)، است. او نظافت مسجد را با کمک اعضای بسیج برعهده دارد و با امور خیریه مسجد نیز همکاری می‌کند. می‌گوید: «با کمک اعضا به دیدار خانواده فقرا می‌رویم و از خانه آن‌ها بازدید می‌کنیم و اطلاعات را در اختیار امام جماعت قرار می‌دهیم. من بیشتر در اقدامات خیرانه پایگاه و برگزاری مراسم اعیاد و عزاداری مشارکت دارم. قبل از هر مراسم برای نظافت و آماده‌سازی پذیرایی به مسجد می‌آیم.»

خانم حقیر، از ساکنان قدیمی محله، است و به سبب شناخت کافی از هم محله‌ای‌ها، نیازمندان را به خوبی می‌شناسد. او می‌گوید: «وقتی بسته‌های خیرانه یا کمک‌های نقدی خیران به دست ما می‌رسد از قبل نیازمندان اولویت‌دار را شناسایی کرده‌ایم.»

مسجد 14معصوم، قدیمی‌ترین مسجد مهرآباد، بوده و بازسازی می‌شود و در سال 1384 به بهره‌برداری می‌رسد

 

اصل کار را خدمه مسجد انجام می‌دهد

حسن غیب علی، از اعضای هیئت امنای مسجد و پایگاه، می‌گوید: «موفقیت این مکان به علت مدیریت خوب آقای موسوی قوچانی و دبیر هیئت امناء آقای گلچین است. آقای موسوی فقط پیش‌نماز نیست و انصافا دغدغه محله و مسجد را دارد. ایشان حتی لباسش را کنار گذاشته و نظافت مسجد را انجام داده است؛ جدا از بحث برق کشی مسجد که به عهده خودشان است.»

مهدی صفری، مسئول بازرسی پایگاه بسیج شهید همدانی، است. او پنج سالی می‌شود که به محله مهرآباد آمده است. می‌گوید: «از طریق رفت و آمد به مسجد برای نماز با آقایان آشنا شدم و از اخلاق و رفتار اهالی این مسجد خوشم آمد. این مسجد محل دوستی بود و مثلا برای مشکل اجاره خانه آمدم و به امام جماعت و هیئت امنای مسجد گفتم که مشکلم حل شد.»

فرمانده پایگاه بسیج برادران، علیرضا گلچین است. او همچنین دبیر هیئت امنای مسجد نیز هست، می‌گوید: «هیئت امنا و امام جماعت سر جای خود، اصل کار را خدمه مسجد انجام می‌دهد، هر بار که بحث پخت و توزیع غذای نذری داشتیم حتی اگر نصف شب بود، آقای علی پناه آمدند و در مسجد را باز کردند، آقای رضایی و صفری و... همیشه پای کار بودند و نه نگفتند. از وقتی که پایگاه بسیج مسجد را راه انداختیم همتشان چند برابر شده چون کارها بیشتر شده است. پیگیری برنامه ها هم همین‌طور.»

آقای گلچین درباره مسجد می‌گوید: «مسجد 14معصوم، قدیمی‌ترین مسجد مهرآباد، بوده و بازسازی می‌شود و در سال 1384 به بهره‌برداری می‌رسد. حاج غلامحسین مرادی کسی است که بازسازی مسجد را بر عهده گرفت.»

درباره پایگاه بسیج می‌پرسم، می‌گوید: «پایگاه بسیج شهید همدانی و مسجد در اصل یکی هستند و تمام اقدامات در یک راستا است. ما برای تشکیل پایگاه بسیج از هیئت امنا شروع کردیم. اول با خود هیئت امنا شروع کردیم و نظرشان را خواستیم. خیریه و اقدامات فرهنگی قبل را حالا در قالب بسیج انجام می‌دهیم. پایگاه شهید همدانی در مسجد دیگر و محله دیگری بود، اما فعال نبود. وقتی مراجعه کردیم تا پایگاهی به ما بدهند، چند اسم خواندند و من گفتم همین پایگاه شهید همدانی را می‌خواهیم. گفتند این پایگاه وسیله‌ای و چیزی ندارد، اما من گفتم که همین خوب است چون شهید همدانی شهید مدافع حرم است و بسیار مظلوم شهید شد.» 

کلمات کلیدی
ارسال نظر