کد خبر: ۱۹۲۱
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تفریح در بهار زردپوش پارک ملت

هیچ‌سالی پارک ملت در چنین زمانی خلوت نیست. بیشتر مشهدی‌ها پاییز را با منظره‌های برگ‌ریزان و پررنگ‌ولعاب این بوستان قدیمی می‌شناسند. در یک‌سو برگ‌های درختان بلند چنار که آفتاب بیشتری خورده‌اند، زردتر هستند. در سمتی دیگر برگ‌های درختان توت مقاومت بیشتری دربرابر تغییر رنگ نشان داده‌اند. هرچه بیشتر نگاه می‌کنیم، این تنوع رنگ بر تن درختان گوناگون بیشتر به چشم می‌خورد.

کمی از صبح و طلوع خورشید گذشته است. البته پیداکردن خورشید زیر ابرهایی که در دل یکدیگر کلاف شده‌اند تا هوای شهر ابری و بارانی به نظر بیاید، سخت است و تقریبا ناممکن! 

درحالی‌که هوای سرد پاییزی لرزه بر تن آدم می‌اندازد، مسیری که ما برای تهیه گزارش انتخاب کرده‌ایم، خلوت نیست. البته هیچ‌سالی پارک ملت در چنین زمانی خلوت نیست. بیشتر مشهدی‌ها پاییز را با منظره‌های برگ‌ریزان و پررنگ‌ولعاب این بوستان قدیمی می‌شناسند. ما هم همراه مردم در این پاتوق‌های پاییزی حاضر شدیم تا حال‌وهوای آن را روایت کرده باشیم.

 

سقف رنگی

هرچه از ساعت9 می‌گذرد، از افرادی که برای ورزش صبحگاهی به بوستان ملت آمده‌اند، کم می‌شود و بر نفراتی که برای قدم‌زدن و نشستن در فضای زیبای معابر آن حاضر شده‌اند، اضافه می‌شود. به هر گوشه که نگاه می‌کنیم، یک رنگ دیگر دیده می‌شود. در یک‌سو برگ‌های درختان بلند چنار که آفتاب بیشتری خورده‌اند، زردتر هستند. در سمتی دیگر برگ‌های درختان توت مقاومت بیشتری دربرابر تغییر رنگ نشان داده‌اند. 

هرچه بیشتر نگاه می‌کنیم، این تنوع رنگ بر تن درختان گوناگون بیشتر به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه هنوز درختان بسیاری برگ‌ها را بر تن خود دارند، وقتی به بالای سرمان نگاه می‌کنیم، سقفی رنگی می‌بینیم که گوشه‌ای از آن سبز است و در سمتی دیگر نارنجی و زرد به چشم می‌خورد. با این همه زیبایی، بی‌دلیل نیست شهروندان مشهد این بوستان را برای قدم‌‌زدن‌های پاییزی خود انتخاب می‌کنند.

 

یادآور کوچه‌باغ‌های قدیمی

در چند نقطه از پارک ملت مسیرهایی به‌عنوان معبر پاییزی انتخاب شده‌اند که برگ‌های آن‌ها جمع‌آوری نمی‌شود تا شهروندان بتوانند از بودن و قدم‌زدن در این مسیرها لذت ببرند. وارد یکی از این مسیرها می‌شویم. خش‌خش برگ درختان زیر پا و در مواردی که سکوت بیشتری حاکم است، صدای خردشدن این برگ‌ها به گوش می‌رسد. سهم برگ‌های پنج‌پر درختان چنار در این مسیر بیش از بقیه است. 

سارا جمالی شهروندی است که در این مسیر مشغول قدم‌زدن است و خلوت او را در این منظره زیبای پاییزی به هم می‌ریزیم. جمالی درباره فضای پارک ملت و زیبایی‌های آن در فصل پاییز می‌گوید: بیشتر از 10سال است که پاییزهای پارک ملت را می‌بینم. هرسال هم به‌دلیل رشد بیشتر درختان و برگ‌های زیادتر، زیبایی بیشتری دیده می‌شود. بعضی از مسیرهای پارک که برگ‌های پاییزی آن جمع نشده‌اند، آدم را به یاد کوچه‌باغ‌های قدیمی پردرخت می‌اندازند که بیشتر در روستاها یا شهرهای کوچک دیده می‌شوند. این حس خیلی خوبی است.

 

ایستگاه عکس‌های یادگاری

با شکستن پیوند ابرها در آسمان شهر، کم‌کم خورشید در حوالی ظهر قصد خودنمایی دارد که البته از سرمای پاییزی چیزی کم نمی‌کند. تابش نور خورشید بر برگ‌های باقی‌مانده بر شاخه‌های درختان، زیبایی دوچندانی به فضای پارک می‌دهد و در این لحظات رنگ‌هایی بر تن درختان دیده می‌شود که می‌توان آن‌ها را هنرنمایی طبیعت نامید. این برگ‌ریزان خوش‌رنگ پاییزی و تابش نور خورشید منظره فوق‌العاده‌ای برای عکاسی است. 

اینجا باید کلی عکس قشنگ گرفت. این منظره هرجایی پیدا نمی‌شود. از این فضا عکس‌های خوبی برای حفظ خاطرات درمی‌آید!

افراد بسیاری در فضای پارک و معابر پاییزی آن مشغول ثبت تصاویر پاییزی می‌شوند. افشین ساعدی و دوستانش جزو شهروندانی هستند که در این فضا مشغول عکاسی هستند. او درباره زیبایی فضا می‌گوید: من و دوستانم علاقه زیادی داریم که وقتی با هم هستیم، عکسی بگیریم که خاطره شود، اما امروز که برای قدم‌زدن به پارک ملت آمدیم، دیدیم اینجا جای یک عکس خاطره‌انگیز نیست، اینجا باید کلی عکس قشنگ گرفت. این منظره هرجایی پیدا نمی‌شود. از این فضا عکس‌های خوبی برای حفظ خاطرات درمی‌آید!

 

قاب محبوب عکاسان

کمی دیگر در این فضای زیبای پاییزی قدم می‌زنیم. شیلا منصوری با دوربین حرفه‌ای مدام مشغول عکاسی از فضاهای بوستان ملت است. او درباره کارش در این فضا می‌گوید: من عکاسی از طبیعت و در مواردی عکاسی آتلیه‌ای انجام می‌دهم. فضای پاییزی اینجا محبوب عکاسانی از شهر مشهد و حتی کشور است و در اینجا قاب‌های فوق‌العاده‌ای برای هنرنمایی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از افراد که برای عکاسی شخصی به من مراجعه می‌کنند، این پارک را برای ثبت تصاویر زیبای پاییزی انتخاب می‌کنند؛ مناظری که در هر جایی از طبیعت نمی‌توان پیدا کرد.

 

نشاط سالم و پاییزه کودکان

در میان قدم‌‌زدن‌ها و عکس‌گرفتن‌های بزرگ‌سالان از زیبایی‌های بوستان ملت در فصل پاییز، نفراتی هستند که در لحظه زندگی می‌کنند و سعی دارند همه لذت و نشاط حضور در این فضای زیبا را تجربه کنند. کودکان با بازی در میان برگ‌های فراوان مسیرهای پاییزی با صدای بلند مشغول لذت‌بردن و بازی می‌شوند. برگ‌ها را بغل می‌کنند و به آسمان می‌ریزند و خودشان زیر بارش این برگ‌ها می‌ایستند. 

[1024]

تعدادی از کودکان هم برگ‌ها را روی هم جمع می‌کنند تا کوهی بسازند و بعد با لذت بسیار روی آن شیرجه می‌زنند، یا با ریختن برگ روی سر یکدیگر، مشغول مسابقه‌ با هم می‌شوند. نکته مهم اما تفریح سالم آن‌هاست که با اعتراض والدین هم روبه‌رو نمی‌شود. زیرا در پایان بازی و تکان‌دادن لباسشان تمیز می‌شوند و با پدر و مادر به مسیر ادامه می‌دهند.

 

پاکبانان از شادی مردم شاد هستند

در میان لذت‌ و تفریح شهروندان در مناظر پاییزی بوستان ملت، افرادی هستند که برای وجود چنین زیبایی‌هایی متحمل رنج بسیاری می‌شوند. نیروهای پاکبان و فضای سبز بوستان ملت علاوه بر اینکه در طول سال وظیفه رسیدگی به درختان پرشمار بوستان ملت را برعهده دارند، در روزهای پاییزی و هنگام ریزش برگ درختان، زحمت زیادی را تحمل می‌کنند. 

زیرا ایجاد معبر پاییزی و همچنین جمع‌آوری برگ‌های له‌شده زیر پای شهروندان، کار پرحجم و زمان‌بری است که این نیروهای زحمتکش انجام می‌‎دهند و اگر یاری آن‌ها نباشد، ایجاد چنین مسیرها و منظره‌هایی با مشکل روبه‌رو می‌شود. 

وقتی با تعدادی از آن‌ها درباره سختی کار در فصل پاییز و جمع‌آوری برگ‌های درختان صحبت می‌کنم، همه‌شان یک نظر مشترک دارند و معتقدند: «مردم لذت ببرند، حالا ما هم بیشتر اذیت شدیم، کاری نمی‌شود. خداراشکر که این زیبایی هست!»

ارسال نظر