کد خبر: ۱۳۱۷
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ادیب امروز و اقتصاددان آینده

معلم کلاس پنجم سینا وقتی پی به استعداد دانش‌آموزش می‌برد او را به درس خواندن ترغیب می‌کند و از کلاسی که دانش‌آموزان ضعیفی داشته به کلاسی که سطح درسی دانش‌آموزانش بالاتر بوده می‌برد. سینا طور سوادکوهی تعریف می‌کند: این معلم روش‌های صحیح درس خواندن و برنامه‌ریزی را به من یاد داد و روحیه و اعتماد به نفسم را بالا برد. از آن پس جزو شاگردان برتر کلاس شدم و چون کلاس ششم، آزمون تیزهوشان داشتیم تلاش بسیاری کردم که بتوانم در آن قبول شوم، بالأخره هم به مدارس تیزهوشان راه یافتم.

سینا طور سوادکوهی،جوان ۱۸ساله‌ای است که سال گذشته مدال طلای المپیاد ادبی کشور را به دست آورده است. او سال۸۲ در مشهد متولد شده اما بزرگ شده گناباد است و تا کلاس هفتم را در این شهر تحصیل کرده است. به گفته خودش تا کلاس پنجم چندان اهل درس و مدرسه نبوده و فقط به انجام‌دادن تکالیف اکتفا می‌کرده اما در این مقطع معلمی به نام آقای امیری داشته که سرنوشت او را تغییر می‌دهد. نوجوان پرتلاش محله سیدرضی با کسب مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی،‌ قرار است مهرماه امسال بدون شرکت در کنکور، تحصیل در رشته اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کند.

 

تغییر سرنوشت به دست معلم

معلم کلاس پنجم سینا وقتی پی به استعداد دانش‌آموزش می‌برد او را به درس خواندن ترغیب می‌کند و از کلاسی که دانش‌آموزان ضعیفی داشته به کلاسی که سطح درسی دانش‌آموزانش بالاتر بوده می‌برد. سینا تعریف می‌کند: «این معلم روش‌های صحیح درس خواندن و برنامه‌ریزی را به من یاد داد و روحیه و اعتماد به نفسم را بالا برد. از آن پس جزو شاگردان برتر کلاس شدم و چون کلاس ششم، آزمون تیزهوشان داشتیم تلاش بسیاری کردم که بتوانم در آن قبول شوم، بالأخره هم به مدارس تیزهوشان راه یافتم.»

پدر و مادرم حمایتم کردند و اجازه دادند در رشته‌ای که دوست دارم ادامه تحصیل دهم

سینا کلاس هفتم را در مدرسه تیزهوشان گناباد درس می‌خواند و از این پس به‌دلیل سکونت در مشهد،‌ وارد مدرسه تیزهوشان هاشمی‌نژاد می‌شود. در گناباد برای این دانش‌آموزان، فقط امکان تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی فراهم بوده و سینا هم تصمیم داشته وارد رشته ریاضی شود اما وقتی در مشهد می‌بیند امکان تحصیل در رشته ادبیات هم فراهم است،‌ تصمیم می‌گیرد وارد این حوزه شود.

او می‌گوید: «ابتدا همه مخالف بودند اما پدر و مادرم حمایتم کردند و اجازه دادند در رشته‌ای که دوست دارم ادامه تحصیل دهم. به‌ویژه وقتی متوجه شدم المپیاد ادبی هم هست انگیزه‌ام بیشتر شد و از سال دهم وقت زیادی برای مطالعه درس‌های المپیاد گذاشتم.»

 

استرس‌های کرونایی 

این دانش‌آموز موفق محله سیدرضی، سال۹۹ در حالی که کلاس یازدهم بوده آزمون‌ اول تیزهوشان را به‌راحتی پشت سر می‌گذارد. به گفته او آزمون مرحله دوم و سوم، به‌دلیل شیوع کرونا، هر کدام 2ماه به تعویق می‌افتد و او استرس این را داشته که اگر مدال طلا نیاورد باید برای آزمون کنکور درس بخواند و با این تعویق‌ها بلاتکلیف بوده و تمام وقتش صرف درس‌های المپیاد می‌شده است. سرانجام او این مرحله را هم با موفقیت پشت سر می‌گذارد و جزو ۱۲نفری می‌شود که مدال طلای المپیاد ادبی کشوری را کسب می‌کند.

سینا که تا این زمان در مدرسه تیزهوشان و کلاس‌های المپیاد درس می‌خوانده،‌ با کسب این موفقیت به عنوان مدرس این کلاس‌ها انتخاب می‌شود و اکنون در همان مدرسه‌ای که تحصیل می‌کرده و چند مدرسه دیگر،‌ در حال تدریس به دانش‌آموزان است. سینا از مهرماه امسال برای تحصیل در رشته اقتصاد وارد دانشگاه تهران می‌‌شود و قصد دارد این رشته را تا مرحله دکترا ادامه دهد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44