کد خبر: ۱۶۲۰
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

افزایش مطالعه در اوقات فراغت

کتابخانه عمومی دکتر علی شریعتی در خیابان امام خمینی(ره) یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهرمان است. این مکان که وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، در سال1303 شمسی تأسیس شده و امروز 94سال از عمر آن می‌گذرد. این فضا تا قبل از اینکه کرونا مهمان ناخوانده شهرمان شود، هر روز پذیرای علاقه‌مندان به کتاب بود. اما از بعد کرونا همانند بسیاری از پاتوق‌های فرهنگی تعطیل شد. مدیر کتابخانه‌ در زمینه تأثیر کرونا بر کارش می‌گوید: «گرچه این اتفاق کتابخانه‌ها را بست اما کتاب‌داری را نتوانست به تعطیلی بکشاند.» مریم جمیلی که 25سال سابقه کاری دارد و از سال1396در این کتابخانه مشغول به کار شده است، هر روز شاهد رفت‌وآمد شهروندان کتاب‌خوان به این کتابخانه بوده است.

کتابخانه عمومی دکتر علی شریعتی در خیابان امام خمینی(ره) یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهرمان است. این مکان که وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، در سال1303 شمسی تأسیس شده و امروز 94سال از عمر آن می‌گذرد. این فضا تا قبل از اینکه کرونا مهمان ناخوانده شهرمان شود، هر روز پذیرای علاقه‌مندان به کتاب بود. اما از بعد کرونا همانند بسیاری از پاتوق‌های فرهنگی تعطیل شد.
مدیر کتابخانه‌ در زمینه تأثیر کرونا بر کارش می‌گوید: «گرچه این اتفاق کتابخانه‌ها را بست اما کتاب‌داری را نتوانست به تعطیلی بکشاند.»
مریم جمیلی که 25سال سابقه کاری دارد و از سال1396در این کتابخانه مشغول به کار شده است، هر روز شاهد رفت‌وآمد شهروندان کتاب‌خوان به این کتابخانه بوده است: «با تعطیل‌شدن کتابخانه‌ها کارمان را به نحوه دیگری دنبال کردیم. طبیعتا بخش مطالعه تعطیل بود و ما به سمت کتاب‌داری مجازی سوق پیدا کردیم.» این مدیر باسابقه توضیح می‌دهد: «قبل از اجرای برنامه‌هایمان، در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌کردیم و هنگام برگزاری تا 600نفر به‌طور آنلاین برنامه‌ها را دنبال می‌کردند. درمجموع کارها با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو بود.»

برخی اعضا نیاز ضروری به کتاب دارند یا سنشان بالای 60سال است و در منزل به‌جز مطالعه سرگرمی دیگر ندارند. کتابخانه برای این گروه پیک موتوری ارسال کتاب در نظر گرفت

 

مسابقه کتاب‌خوانی در فضای مجازی

این کتابخانه در مناسبت‌های مختلف در فضای مجازی، برنامه معرفی کتاب و مسابقه‌های کتاب‌خوانی داشته است. جمیلی در این باره توضیح می‌دهد: «مسابقه‌ها و معرفی کتاب را اعضا با جدیت دنبال می‌کردند. شاهنامه‌خوانی، چهارشنبه‌های قصه‌گویی، چگونه کودکان خود را با کتاب‌خوانی و مطالعه آشنا کنیم، کارگاه‌های آموزش قصه‌گویی و... از جمله برنامه‌هایی است که در این مدت اجرا کرده‌ایم. گاهی نیز با حضور نویسنده کتاب برنامه داشتیم. ما در کتابخانه بخش استودیو داریم. از این ظرفیت استفاده کردیم و نویسنده با حضور در این فضا به اجرای برنامه می‌پرداخت. سپس آن را در فضای مجازی بارگذاری می‌کردیم.» این کتابخانه همان‌طور که تلاش کرده با بزرگسالان در مدت کرونا ارتباط داشته باشد در حوزه کودک هم برنامه‌هایی داشته است. معرفی کتاب، قصه‌گویی و ارائه خلاصه کتاب از نمونه این برنامه‌هاست.

 

ارسال کتاب برای سالمندان

کار جالب توجه دیگری که این کتابخانه انجام داده است، ارسال کتاب به در منازل افراد 60سال به بالاست. جمیلی دراین‌باره می‌گوید: «برخی اعضا نیاز ضروری به کتاب دارند یا سنشان بالای 60سال است و در منزل به‌جز مطالعه سرگرمی دیگر ندارند. کتابخانه برای این گروه پیک موتوری ارسال کتاب در نظر گرفت.»
کتابخانه دکتر شریعتی از طریق این برنامه تلاش کرده است که در مدت کرونا ارتباط علاه‌مندان به کتاب و کتابخانه قطع نشود. دورنمای شرایط کرونا این است که فرصت رفتن به کتابخانه را از شهروندان گرفته اما جمیلی نظر دیگری دارد: «طبق آمارهای موجود در کتابخانه ما دراین 2سال سرانه مطالعه بیشتر از گذشته شده است. یکی از دلایل آن می‌تواند قرنطینه و زمان زیاد شهروندان برای مطالعه باشد.» همچنین جمیلی اشاره می‌کند: «در این 2سال استفاده از کتاب‌های الکترونیکی و خرید کتاب اینترنتی بیشتر از گذشته شده است.»

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00