کد خبر: ۲۰۳۹
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مربی بدنسازی تیم‌های مشهدی، بانی ورزش همگانی محله آبادگران شد

حسن شفیعی ۶۶ ساله ساکن محله آبادگران است. او که یکی از مربیان پیش‌کسوت بدن‌سازی به شمار می‌رود، با تیم‌های بسیاری از جمله فوتبال ابومسلم، فوتسال فردوسی مشهد، فوتسال و والیبال پاس تهران و... به عنوان مربی بدن‌سازی کار کرده است. او به‌عنوان پایه‌گذار ورزش صبحگاهی و همگانی در محله خود فعالیت‌های ورزشی به‌ویژه همایش‌های ورزش صبحگاهی را برگزار می‌کند

حسن شفیعی ۶۶ ساله ساکن محله آبادگران است. او که یکی از مربیان پیش‌کسوت بدن‌سازی به شمار می‌رود، با تیم‌های بسیاری از جمله فوتبال ابومسلم، فوتسال فردوسی مشهد، فوتسال و والیبال پاس تهران و... به عنوان مربی بدن‌سازی کار کرده است. 

او که با تیم فوتسال شن‌سای ساوه قهرمان لیگ برتر، آسیا و جام جهانی کوچک در کشور پرتغال شده است اکنون به‌عنوان پایه‌گذار ورزش صبحگاهی و همگانی در محله خود فعالیت‌های ورزشی به‌ویژه همایش‌های ورزش صبحگاهی را برگزار می‌کند. ساعتی با او همراه شدیم تا بیشتر با او و فعالیت‌هایش آشنا شویم.


۱۸ سالگی فهمیدم ورزشکار هستم

شفیعی در هجده‌سالگی تازه متوجه می‌شود که دونده است. او می‌گوید: چون از کودکی به نظامی‌بودن علاقه داشتم وارد ارتش شدم. بعد از مدتی در مسابقات دو استقامت ارتش شرکت کردم و مقام آوردم. آنجا بود که متوجه شدم استعدادی در این زمینه دارم و دونده هستم. از آن به بعد در رشته‌های پنج‌گانه نظامی، دو و میدانی و فوتبال فعالیت ورزشی خود را ادامه دادم.

 وی می‌افزاید: بعد از انقلاب به مشهد منتقل شدم، اما سال ۷۸ دوباره به تهران رفتم و بعد از مدتی دوره‌های مربیگری بدن‌سازی را گذراندم و به‌عنوان مربی در تیم‌های فوتسال و فوتبال فعالیت کردم تا اینکه به دعوت مدیرعامل باشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان مربی بدن‌سازی به این تیم پیوستم و از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کردم و با همین تیم چهارم لیگ برتر نیز شدم.

او یکی از بنیان‌گذاران ورزش صبحگاهی در کشور بوده است و اکنون به‌عنوان رئیس کمیته ورزش صبحگاهی هیئت همگانی استان است

 او یکی از بنیان‌گذاران ورزش صبحگاهی در کشور بوده است و اکنون به‌عنوان رئیس کمیته ورزش صبحگاهی هیئت همگانی استان، رئیس کمیته پیش‌کسوتان هیئت ورزش صبحگاهی استان و ورزش صبحگاهی هیئت همگانی سپاه استان و مسئول ورزش صبحگاهی کارگران فعالیت می‌کند.

 شفیعی از آغاز به کار خود این‌چنین تعریف می‌کند: بیشتر دوندگان به‌دلیل آمادگی جسمانی زیادی که دارند در تیم‌های ورزشی به‌عنوان مربی بدن‌ساز مشغول به فعالیت می‌شوند ضمن اینکه دوره‌های مربیگری را نیز می‌گذرانند تا از آمادگی لازم برخوردار باشند.


مربی بدن‌سازی، موتور محرک تیم

وی می‌افزاید: متأسفانه آن‌طور که باید و شاید در کشور ما به مربی بدن‌سازی توجه نشده است و اگر تیمی در مسابقات قهرمان شود همه از سرمربی تقدیر و تشکر می‌کنند، در صورتی که موتور تیم، مربی بدن‌سازی است و اوست که بازیکنان را آماده نگه می‌دارد و به‌خوبی می‌داند که کدام بازیکن چه آمادگی‌ای دارد و سرمربی نیز با نظر مربی بدن‌سازی تیم خود را می‌چیند.

 گرم‌کردن و تمرینات برای هر رشته ورزشی تفاوت دارد و نمی‌توان تمریناتی را که مربی بدن‌سازی برای رشته ورزشی‌ای مانند کشتی به کار می‌گیرد برای ورزش دیگری مثل فوتسال به کار گرفت و باید بسته به نوع حرکت ورزشی تمرین‌های متفاوتی داده شود.


مخالف سرسخت مکمل‌های دارویی

شفیعی مخالف سرسخت استفاده از مکمل‌ها و دارو‌ها برای بدن‌سازی است و تأکید می‌کند: هیچ‌گاه استفاده از دارو‌های مکمل را برای شاگردانم تجویز نکرده‌ام، چون اعتقاد دارم ضرر این دارو‌ها بیشتر از منفعت آن‌هاست و افراد می‌توانند با استفاده از غذا‌های جایگزین و یک رژیم مناسب غذایی، بدنی ایده‌آل داشته باشند.

 او که مدتی نیز در جبهه حضور داشته است آنجا علاقه خود به ورزش را دنبال می‌کرده است به این صورت که بین یگان‌های مختلف مسابقه فوتبال می‌گذاشته و از این طریق باعث افزایش روحیه رزمندگان می‌شده است، به‌ویژه اینکه فرمانده آن‌ها نیز با او همراه بوده و برای برنده این مسابقات جوایزی در نظر می‌گرفته است. 

شفیعی که در زمان اوج ابومسلم و زمانی که خداداد عزیزی، مهاجری، عباس دهقانی و... در این تیم حضور داشتند مربی بدن‌سازی ابومسلم بوده است

شفیعی که در زمان اوج ابومسلم و زمانی که خداداد عزیزی، مهاجری، عباس دهقانی و... در این تیم حضور داشتند مربی بدن‌سازی ابومسلم بوده است، بیان می‌کند: بسیاری از بازیکنانی که بعد‌ها به عضویت تیم ملی درآمدند از شاگردان من بودند و هنوز هم با بسیاری از آن‌ها در ارتباط هستم مانند خداداد عزیزی که لطف بسیاری به من دارد.

وی از اثرات ورزش در زندگی خود تعریف می‌کند: در شصت‌وشش‌سالگی از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار هستم و نگذاشته‌ام تا مانند هم‌سن و سال‌هایم دچار رخوت شوم و هنوز هم نه‌تنها ورزش می‌کنم، بلکه برنامه‌های ورزشی به‌ویژه ورزش صبحگاهی و همگانی را در نقاط مختلف به‌ویژه در محل زندگی خود، یعنی آبادگران برگزار می‌کنم.


همایش ورزش صبحگاهی

او بیان می‌کند: در مناسبت‌های مختلف همایش ورزش صبحگاهی با حضور بیش از ۴۰۰ نفر در آبادگران با همکاری شهرداری منطقه ۸ و هیئت ورزش‌های همگانی و عوامل مجتمع آبادگران برگزار می‌شود و از سال ۸۵ حدود ۲۰ همایش برگزار کرده‌ایم که از ایستگاه‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند.

 شفیعی با اشاره به اینکه برگزاری این همایش‌ها کاملا رایگان بوده است و هیچ‌گونه وجهی بابت آن‌ها دریافت نمی‌کند، می‌گوید: بیشتر افرادی که در این همایش شرکت می‌کنند میانسال یا پیش‌کسوت هستند و قطعا بهادادن به آن‌ها و ورزش صبحگاهی نه‌تن‌ها در روحیه این افراد، بلکه در سلامت آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

وی یادآور می‌شود: برگزاری این همایش‌ها از چند روز قبل از طریق اعلامیه و همچنین فضای مجازی و با همکاری معاونت اجتماعی‌فرهنگی شهرداری منطقه ۸ اطلاع‌رسانی می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند حضور پیدا کنند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر