کد خبر: ۳۴۵۱
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

زورخانه پاسارگاد، گود پهلوان‌پرور محله تربیت

نزدیک 10سال است که زورخانه پاسارگاد توسط جواد صبوحی در کوچه شهید قانع 20 ساخته شده است و در این سال‌ها شهروندان متعددی به‌طور رایگان به این مکان رفت‌وآمد دارند. صبوحی با این اقدام عام‌المنفعه‌اش توانسته کودکان زیادی را با ورزش باستانی آشنا کند و ورزشکاران بزرگسال را به رده‌های بالای ورزشی و اخلاقی برساند و بر زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد.

نزدیک 10سال است که زورخانه پاسارگاد توسط جواد صبوحی در کوچه شهید قانع 20 ساخته شده است و در این سال‌ها شهروندان متعددی به‌طور رایگان به این مکان رفت‌وآمد دارند. 

صبوحی با این اقدام عام‌المنفعه‌اش توانسته کودکان زیادی را با ورزش باستانی آشنا کند و ورزشکاران بزرگسال را به رده‌های بالای ورزشی و اخلاقی برساند و بر زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. او همچنین دعوت‌های مستمری از پیش‌کسوتان این ورزش داشته و دارد و بدین طریق علاوه بر گرامیداشت آن‌ها برای نونهالان و جوانان الگوسازی کرده است.


صرف هزینه بدون هیچ چشمداشتی

محمد ثنایی از ورزشکاران باستانی است و چهار قهرمانی تیمی استانی و یک قهرمانی تیمی کشوری را در کارنامه‌اش دارد. او که چندین سال است ارتباط مستمری با جواد صبوحی و زورخانه پاسارگاد دارد تعریف می‌کند:«صبوحی سال 92 بخشی از زمین خود را به زورخانه اختصاص داد و با وجود اینکه هزینه‌های زیادی صرف احداث و تجهیز آن کرده است، هیچ هزینه‌ای از افراد نمی‌گیرد و همه می‌توانند به طور رایگان از این فضا استفاده کنند.» 

ثنایی که مربی کودکان و نوجوانان در این زورخانه است، می‌گوید:«همین رایگان بودن کلاس‌ها باعث شده افراد زیادی مراجعه کنند و خانواده‌ها دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند.»

ثنایی از آن افرادی است که تحت تأثیر صبوحی در این ورزش رشد کرده و به موفقیت رسیده است. به نظر او صبوحی گام بزرگی برای رشد اخلاقی و دینی شهروندان برداشته است چراکه ورزش باستانی هم‌زمان باعث تعالی روح و جسم می‌شود.

زورخانه بستر رشد اخلاق و جوانمردی و اقتدا به مولا علی(ع) است، اگر زورخانه‌ها را احیا کنیم در واقع این مبانی را تقویت کرده‌ایم

ثنایی همچنین به محدوده مکانی این زورخانه اشاره می‌کند و می‌گوید:«منطقه 11 جزو مناطق بافت جدید شهری به حساب می‌آید و مردم این محدوده، نسبت به مرکز شهر، دسترسی و آشنایی کمتری با ورزش‌های باستانی دارند اما از وقتی آقای صبوحی زورخانه را احداث کرد، خیلی افرادی که به ظاهر تمایلی به این عرصه‌ها نداشتند، پس از چند بار تماشای ورزشکاران، به آن علاقه‌مند شدند و تاکنون افراد بسیاری از این بستر به مراحل بالای ورزش باستانی رسیده‌اند. افرادی هم داشتیم که نمازخوان نبودند یا پایبندی چندانی به مسائل اخلاقی نداشتند اما به واسطه این محیط رشد کرده و اکنون نمازخوان و متعهد به فضایل اخلاقی هستند.»


میزبانی از پیش‌کسوتان

به گفته او چون جواد صبوحی و پسرش، علیرضا صبوحی ارتباط خوبی با ورزشکاران دارند، همواره این مکان میزبان پیش‌کسوتان ورزش باستانی است. جواد صبوحی که اکنون در هفتاد سالگی قرار دارد، از بیست‌ودوسالگی ورزش باستانی را شروع کرده و هدفش از احداث و تجهیز این مکان را زنده نگه داشتن چراغ زورخانه می‌داند. او می‌گوید:«زورخانه بستر رشد اخلاق و جوانمردی و اقتدا به مولا علی(ع) است، اگر زورخانه‌ها را احیا کنیم در واقع این مبانی را تقویت کرده‌ایم.»

ارسال نظر