کد خبر: ۴۵۵۲
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

امیدرضا کتاب‌خوان برتر مدرسه است

کتاب‌خواندن یکی از بهترین تفریحات امیدرضای 13 ساله است است. او که در حال حاضر بیش از سیصدجلد کتاب دارد، می‌گوید: هر سال تعداد زیادی از کتاب‌هایم را به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنم تا دیگران هم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

هروقت سراغ امیدرضا را می‌گیرند، در اتاقش دارد کتاب می‌خواند. کتاب‌های درسی‌اش که تمام می‌شود، سراغ کتاب‌های داستانی و علمی می‌رود؛ نه‌فقط الان که کلاس هشتم است، از همان دوسه‌سالگی به کتاب علاقه‌مند بود. او از کلاس سوم دبستان هرسال در مسابقات کتاب‌خوانی مدرسه شرکت کرده و جزو نفرات برتر شده است. امیدرضا رمضانی‌نیا عضو گروه دانش‌آموزی پیشتازان هم هست و در حال حاضر برای این گروه تدریس می‌کند.

 

داستان‌سازی از روی تصاویر

بیشتر اوقات فراغت این نوجوان محله دانشجو صرف کتاب‌خوانی می‌شود. به گفته خودش از وقتی به یاد دارد با کتاب مأنوس بوده است. در کودکی که خواندن و نوشتن بلد نبوده، با نگاه‌کردن به تصاویر کتاب، خودش داستان می‌ساخته و برای دیگران تعریف می‌کرده است.

همین علاقه به کتاب خواندن، او را بیش از دیگران مشتاق یادگیری کرده بود و از مهد کودک با همه حروف آشنایی داشت. امیدرضا کلاس اول و دوم را خیلی راحت پشت سر گذاشته است. از کلاس سوم هم تاکنون که کلاس هشتم است، هر سال در مسابقات کتاب‌خوانی مدرسه شرکت کرده و جزو نفرات برتر است.

او می‌گوید: کتاب‌خواندن یکی از بهترین تفریحات برای من است و روزی نیست که بدون کتاب سر کنم. همیشه بخش زیادی از پول توجیبی‌ام صرف خرید کتاب می‌شود.

امیدرضا که به ادبیات کلاسیک ایرانی مانند شاهنامه و کلیله‌ودمنه بسیار علاقه دارد، معتقد است از خواندن این کتاب‌ها درس‌های اخلاقی بسیاری یاد گرفته است. به‌عنوان مثال، اراده‌اش را نتیجه کتاب‌خوانی می‎داند و با آموزه‌های این کتاب‌ها، پی به ارزش مهربانی، صبوری، دوستی با افراد دانا و... برده است و سعی دارد این ویژگی‌ها را در خودش تقویت کند.

اهدای کتاب‌ها به کتابخانه‌ها

امیدرضا که در حال حاضر بیش از سیصدجلد کتاب دارد، می‌گوید: هر سال تعداد زیادی از کتاب‌هایم را به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنم تا دیگران هم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. کتاب‌هایی که اکنون دارم، در سال‌های اخیر خریده‌ام و همه کتاب‌های دوران کودکی‌ام را اهدا کرده‌ام.

به گفته خودش، به هر شهری که سفر می‌کنند، تاب به‌عنوان سوغات و یادگاری خریداری می‌کند. امیدرضا قرآن هم زیاد می‌خواند و علاوه‌بر روخوانی آیات، توجه زیادی به معنا و تفسیر آن دارد.

او دراین‌باره می‌گوید: می‌گویند قرآن کتاب زندگی است؛ من واقعا این را احساس کرده‌ام و هرچه بزرگ‌تر می‌شوم و بیشتر با این کتاب انس می‌گیرم، می‌بینم که چطور با درک معانی آن می‌توان پایه‌های اخلاق و روابط اجتماعی را پی‌ریزی کرد.

این نوجوان کتاب‌خوان، از کلاس دوم دبستان تاکنون هر سال عضو گروه دانش‌آموزی پیشتازان بوده است و اکنون هم به این گروه درس می‌دهد. او تصمیم دارد کنار توجه به درس‌هایش، مبانی اخلاقی قرآن را سر‌لوحه زندگی‌اش قرار دهد و با الهام‌گرفتن از این کتاب انسان‌ساز، آینده‌اش را بسازد.

ارسال نظر