کد خبر: ۶۷۱۱
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

برادران قرآن‌خوان هجرتی

هر وقت بچه‌های کلاس مشکلی در قرائت قرآن دارند از محمد و مهدی برادران قرآن‌خوان هجرتی می‌پرسند.

عاطفه چوپان| قرآن کتاب آسمانی است، کتابی که پروردگار عالم آن را به‌عنوان کتاب کامل‌ترین دین هستی بر آخرین پیامبر خود، محمد (ص)، نازل کرد و برنامه زندگی انسان‌ها را روی زمین تمام و کمال در آن مشخص کرد. پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) نیز همواره بر قرائت، حفظ و به‌کارگیری این راه روشن در زندگی تأکید فراوان کرده‌اند.

در این میان، اما برخی خانواده‌ها به این موضوع اهمیت بیشتری می‌دهند و از همان ابتدا به دنبال این هستند که فرزندانشان را بر اساس آموزه‌های قرآنی تربیت کنند و قلب آن‌ها را از همان کودکی با قرآن آشنا سازند.

خانواده آقای هجرتی یکی از این خانواده‌ها هستند که پا به پای ۲ فرزند پسرشان رفته‌اند تا آن‌ها را در راه پرپیچ و خم زندگی با قرآن مأنوس کنند. محمد و مهدی هجرتی، کودکان ۱۰ و ۱۲ ساله هستند و قرائت قرآن را از سال‌های ابتدایی دبستان آغاز کردند و مادر و پدرشان نیز آن‌ها را در این امر همراهی می‌کنند. به‌سراغ خانواده هجرتی در محله ولی عصر (عج) می‌رویم تا برایمان از تأثیرات قرائت این کتاب آسمانی در زندگی‌شان بگویند.

 

بچه‌ها به فراگیری قرآن علاقه‌مند هستند

زینب کارگر، مادر مهدی و محمد، حدود ۲ سال است که همراه با بچه‌ها به طور جدی قرائت قرآن را دنبال می‌کند. او در این زمینه می‌گوید: از همان سال‌های ابتدایی دغدغه یادگیری قرآن بچه‌ها را داشتیم بنابراین آن‌ها را در مهد قرآن و سپس مؤسسات و کلاس‌های آموزشی متعددی ثبت‌نام کردیم.

بچه‌ها علاقه زیادی به فراگیری قرآن دارند و این باعث شد تا ما نیز موضوع آموزش به آن‌ها را با علاقه پیگیری کنیم، زیرا از نظر من وظیفه پدر و مادر است که موارد اولیه و الفبای دین را به فرزندان خود آموزش دهند، اما متأسفانه  اکنون خانواده‌ها به تمام نیاز‌های کودکان خود توجه دارند جز نیاز‌های دینی و این مسئله امروز در جامعه ما کمرنگ شده و نمود کمتری از آن پیداست.

پس از اینکه بچه‌ها را به کلاس‌های متعددی فرستادیم متوجه شدیم هیچ کدام از این کلاس‌ها آن‌طور که باید قرآن را آموزش نمی‌دهند و تأثیر زیادی در قرائت بچه‌ها مشاهده نمی‌شد، تا اینکه به این محله آمدیم و از طریق آشنایی با مدرس قرآن فصل جدیدی از یادگیری قرآن برای بچه‌ها به وجود آمد.

 

آرامش ارمغان قرآن است

در کلاسی که فرزندانم آموزش قرآن می‌بینند حضور و آموزش مادران هم اجباری است در نتیجه در تمام کلاس‌ها در کنار بچه‌ها حضور دارم و این موضوع باعث می‌شود تا هم بتوانم در خانه به بچه‌ها آموزش قرآن دهم و هم خود از آموزش‌های استاد بهره‌مند شوم که این موضوع برایم خیلی خوب بوده است. آموزش قرآن برای بچه‌ها و همچنین برای ما آرامش به ارمغان آورده و این آرامش در زندگی ما نیز جاری است.

حضور در کلاس همراه با بچه‌ها و آموزش قرآن پا به پای آن‌ها برایم خیلی شیرین است. گاهی از کلاس که برمی‌گردیم و آموزش‌ها را با هم مرور می‌کنیم هر کدام قسمتی را که بهتر فهمیده‌ایم به دیگری یاد می‌دهیم و به این ترتیب همه به نحو احسن آموزش‌ها را فرامی‌گیریم.

علاوه‌براین حضور مادر در کلاس به آرامش بچه‌ها و یادگیری آن‌ها نیز کمک می‌کند. از آنجایی‌که من و فرزندانم در کنار هم قرائت قرآن را مدام تمرین می‌کنیم و قرآن هر روز در خانه ما قرائت می‌شود، تأثیرات زیادی را در زندگی خود شاهد هستیم.

خداوند نیز دراین‌باره وعده‌های بسیاری داده است. بار‌ها شاهد این آثار مثبت بوده‌ایم و آرامش به‌عنوان اولین برکت این کتاب آسمانی همواره در زندگی ما جریان داشته و این آرامش در اخلاق بچه‌ها نیز مؤثر بوده است. آن‌ها بسیار در کار‌های خانه به من کمک می‌کنند، مشکلات و مسائل مختلف را درک می‌کنند و یار من در خانه هستند، از طرف دیگر درس‌هایشان خیلی خوب شده و تمامی نمراتشان خوب است.

 

نیازمند توجه بیشتر مدرسه‌ایم

ابوطالب هجرتی، پدر خانواده و کارمند است. او نیز که در آموزش‌ها پابه‌پای همسر خود و پسر‌ها حضور دارد، در این باره بیان می‌کند: از ابتدا برایمان مهم بود که به‌عنوان یک پدر و مادر وظیفه خود را به‌درستی انجام دهیم و نقش خود را در زمینه آموزش بچه‌ها انجام دهیم.

به نظرم آموزش احکام دینی و قرآن به بچه‌ها از وظایف مهم والدین است و وقتی در این زمینه علاقه خودشان را نیز دیدیم در انجام این‌کار مصمم‌تر شدیم. همان‌طور که بذر در باغ رشد می‌کند خانواده نیز محل رشد فرزندان است و این وظیفه ماست تا شرایط رشد آن‌ها را به بهترین نحو ممکن فراهم آوریم. فراگیری قرآن و انس با آن باعث می‌شود تا بچه‌ها در آینده از بسیاری آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند و این مهم‌ترین دغدغه ماست.

حدود ۲ سال است که بچه‌ها به طور جدی در حوزه قرائت قرآن کار می‌کنند، اما متأسفانه هیچ مسابقه‌ای از سمت مدرسه برگزار نشده تا در آن شرکت کنند، خودشان را محک بزنند و انگیزه بگیرند، از طرف دیگر آن‌طور که باید به این درس در مدرسه توجه نمی‌شود و الان بچه‌ها معلم قرآن ندارند و اعتراض هم که می‌کنیم می‌گویند نیرو کم دارند. آرزویم برای بچه‌ها این است که قرآن را تا آنجا که یک قاری موفق شوند و همه قواعد را در این حوزه فرابگیرند ادامه دهند. 

 

از برکت قرآن همه نمراتم خوب است

 مهدی، پسر بزرگ‌تر، ۱۲ سال دارد و در پایه ششم ابتدایی تحصیل می‌کند. او درباره تأثیرات قرآن در زندگی‌اش می‌گوید: از وقتی شروع به خواندن قرآن کردم و به کلاس‌های مختلف رفتم، درس‌هایم نیز خیلی بهتر شده است و همان‌طور که در یادگیری قرآن پیش می‌روم نمراتم هم بهتر می‌شود.

در واقع شرکت در کلاس‌های فوق‌العاده قرآن با اینکه زمان می‌برد به درس‌هایم لطمه‌ای نزده و بسیار در نمرات خوبم مؤثر بوده است. از ۲ سال پیش تاکنون نمره‌ای زیر ۱۸ نداشته‌ام و این موضوع را مدیون قرآن هستم، از یادگیری قرآن واقعا حس خوبی دارم، حس می‌کنم خدا حواسش به من هست و این حس که او در زندگی‌ام حضور دارد بسیار به من آرامش می‌دهد.

حس می‌کنم ارتباطم با خدا بیشتر از قبل است و دوست دارم تا می‌توانم به فراگیری قرآن ادامه دهم. از درس‌های مدرسه علاوه‌بر قرآن به علوم علاقه دارم و می‌خواهم در آینده مهندس ساختمان بشوم و ساختمان‌هایی بسازم که ضدزلزله باشند تا وقتی زلزله می‌آید پدر ومادر‌ها و بچه‌ها زیر آوار نمیرند.

این موضوع همان خدمت به خلق است که خداوند نیز در قرآن بسیار به آن اشاره کرده است. در کنار یادگیری قرآن، فراگیری زبان انگلیسی را هم شروع کردم و پدرم سی‌دی‌های آموزشی تهیه کرده است تا در خانه زبان انگلیسی نیز بیاموزیم.

 

می‌خواهم یک قاری خوب بشوم

مهدی، فرزند کوچک خانواده، هم ۱۰ سال دارد و در پایه چهارم ابتدایی تحصیل می‌کند. او درباره یادگیری قرآن می‌گوید: من و محمد در یک مدرسه هستیم و همچنین در یک خانه، من هم مثل او فکر می‌کنم که قرآن در یادگیری‌ام خیلی مؤثر بوده و درس‌هایم بهتر شده است.

از وقتی در مدرسه فهمیده‌اند که ما به کلاس قرآن می‌رویم همیشه در ساعت‌های درس  قرآن از ما می‌خواهند که در کلاس قرآن بخوانیم و این کار حس خوبی دارد. هر وقت بچه‌ها در قرائت مشکلی دارند از من می‌پرسند و من هم به آن‌ها یاد می‌دهم، زیرا در روایات آمده زکات علم آموختن آن است و من با این موضوع حس برتری به بقیه ندارم، بلکه خوشحالم که می‌توانم مفید باشم.

همه درس‌ها را دوست دارم، اما می‌خواهم در آینده کارخانه تولید ماشین بزنم و ماشین‌های باکیفیت تولید کنم چرا که همیشه به ماشین علاقه داشتم. قرآن را به‌عنوان یک علاقه دنبال خواهم کرد و امیدوارم بتوانم روزی قاری خیلی خوبی شوم و این موضوع آرزوی بزرگ من است.

* این گزارش چهارشنبه، ۲۶ دی ۹۷ در شماره ۳۲۲ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر