کد خبر: ۶۸۱۲
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

قرارگاه ازدواج آسان در مسجد بیت‌المهدی(عج)

حجت‌الاسلام بیاتی می‌گوید: هدف قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری، حذف موانع ازدواج درراستای ترویج ازدواج آسان است.

حال و هوای مسجد بیت‌المهدی (عج) در محله خلج با شب‌های دیگر متفاوت است. ریسه‌های رنگی که مقابل مسجد کشیده شده است و رفت‌و‌آمد اهالی، نشان از جشن دارد. نمازگزاران بعد از نماز در مسجد مانده‌اند تا شاهد ازدواج آسان و به دور از تجملات چهارزوج از محله باشند.

وارد مسجد که می‌شویم، صدای صلوات و بوی خوش اسپند همه‌جا را گرفته است. در گوشه‌ای از مسجد، سفره عقد ساده‌ای پهن شده است؛ عروس‌ها در قسمت بانوان با دسته‌گل‌های رز صورتی و چادر‌های سفید، منتظر آقا‌داماد‌ها هستند. همه منتظرند که زوج‌های جوان وارد شوند. به محض ورودشان صدای صلوات بلند می‌شود و بانوان شکلات بر سرشان می‌پاشند. بچه‌ها ذوق‌کنان بین جمعیت شکلات‌ها را جمع می‌کنند.

شروع زندگی با توسل به امام‌حسین (ع)

خانواده محمدحسین حسینی و زینب علیجانی از‌طریق قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری با یکدیگر آشنا شده‌اند. زینب بیست‌و‌دوساله با پنج‌سکه به عقد محمدحسین در‌آمده است و هنگامی‌که صحبت از مهریه می‌شود، می‌گوید: پدرم درباره آسان گرفتن ازدواج بار‌ها با من صحبت کرده بود. خودم هم اعتقاد دارم که مهریه کم به زندگی‌ام برکت می‌دهد.

او ملاک‌های دیگری برای ازدواجش داشته که از مهریه سنگین برایش با‌ارزش‌تر است. در‌این‌باره توضیح می‌دهد: ایمان و اعتقاد همسر آینده‌ام برایم بسیار مهم‌تر است. آنچه در زندگی مشترکمان برایم اهمیت دارد، معنویات است نه مادیات.

او و همسرش برای اینکه زندگی‌شان را معنوی آغاز کنند، با کسب اجازه از بزرگ‌تر‌ها قبل از اربعین، صیغه محرمیت را خوانده‌اند و به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند. آن‌ها در این سفر از امامان معصوم (ع) خواسته‌اند که پشتوانه زندگی‌شان باشند.



خدا روزی‌رسان است

بسیاری از دختر و پسر‌ها تا صحبت ازدواج می‌شود، بحث اقتصادی زندگی مشترک را پیش می‌کشند و اینکه اداره زندگی، کار دشواری است، اما یوسف رجائیان و زهره مرادی‌فر نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند اگر خدا رزق و روزی یک مورچه را برایش فراهم می‌کند، غیرممکن است که ما را فراموش کند و به حال خود بگذارد.

یوسف که ۲۴ سال دارد و کارش آزاد است، می‌گوید: این روز‌ها مد شده است که شروع زندگی پرهزینه باشد، درحالی‌که می‌توان با یک مراسم ساده هم زندگی را شروع کرد و سال‌ها درکنار هم خوشبخت بود.

زهره نوزده‌ساله هم که چهارده‌سکه از داماد طلب کرده، معتقد است زندگی‌های مشترکی که در کمال سادگی آغاز شود، پایدار و استوار خواهد بود. او می‌گوید: خوشبختی را باید در سادگی، گذشت و مهربانی یافت.

می‌خواهیم مروج ازدواج آسان باشیم

محمدباقر رنجبر و ریحانه مالداری یک زوج دیگر هستند که برای شروع زندگی مشترکشان، مسجد بیت‌المهدی (عج) را انتخاب کرده‌اند. ریحانه می‌گوید: دلیلمان برای انتخاب مسجد این است که به جوان‌ها بگوییم می‌توان ازدواج را ساده گرفت. محمدباقر می‌گوید: کاش یاد بگیریم هر دختر و پسری که ساده ازدواج کردند، درباره‌شان قضاوت نکنیم. ما توان برگزاری مراسم را داشتیم، اما می‌خواستیم مروج ازدواج آسان باشیم.

 

فرهنگ‌سازی برگزاری مراسم در مسجد

محمد مخمسی و معصومه پرهنر زوج خنده‌رو و بشاشی هستند که با چهارده‌سکه بهار آزادی زندگی‌شان راشروع کرده‌اند. محمد در بازار ساعت کار می‌کند و معصومه در مجتمع فرهنگی مهرآباد کار‌های فرهنگی انجام می‌دهد.

معصومه دلیل انتخاب مسجد برای شروع زندگی مشترک را این‌گونه توضیح می‌دهد: جوان‌ها تصور می‌کنند مسجد تنها برای نمازخواندن یا مراسم عزاداری است، اما باید این تصور تغییر کند. پهن‌کردن سفره عقد در مسجد، کار دور از ذهنی نیست.

همه زوج‌ها توان مالی برگزاری مراسم را دارند، اما می‌خواهیم با شروع زندگی ساده و مؤمنانه خیر و برکت در زندگی‌مان جاری باشد. محمد هم ضمن تأیید حرف‌های همسرش می‌گوید: آنچه سبب دوام و قوام زندگی می‌شود، نه مهریه و نه هزینه‌های زیاد است؛ احترام متقابل، اعتقادات زوجین و تلاش و پشتکار است که اهمیت دارد.

همسان‌گزینی، ملاک مهم ازدواج

مجری از رئیس قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری خراسان رضوی دعوت می‌کند خطبه عقد زوج‌های جوان را بخواند. سفره سفید بالای سر عروس و داماد گرفته می‌شود و خانم‌ها برای ساییدن قند از یکدیگر سبقت می‌گیرند. می‌گویند هنگامی‌که خطبه عقد جاری می‌شود، بهترین زمان برای دعاست. از‌این‌رو برخی دست‌هایشان را بالا آورده‌اند و خدا را به این وقت عزیز قسمت می‌دهند که گره از مشکلشان باز شود.

خطبه که تمام می‌شود، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی بیاتی درباره ازدواج آسان می‌گوید: بر تشکیل خانواده در دین مبین اسلام بسیار تأکید شده است که اهمیت این موضوع را در زندگی هر جوانی نشان می‌دهد. گاهی تجملات و مشکلات بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد می‌شود و آن‌ها ترجیح می‌دهند تشکیل خانواده را به زمان دیگری موکول کنند؛ در‌حالی‌که اگر جوانی اهل کار و فعالیت باشد می‌تواند تشکیل خانواده بدهد و ازدواج کند. اما باید ازدواج سهل و آسان و به دور از تجملات امروزی در بین جوانان به یک فرهنگ تبدیل شود.

او با بیان اینکه همسان گزینی باید یکی از ملاک‌های ازدواج باشد، می‌افزاید: هدف قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری، حذف موانع ازدواج درراستای ترویج ازدواج آسان است. حجت‌الاسلام بیاتی خطاب به زوج‌های جوان توصیه می‌کند: گذشت، صبر و مهربانی را سرلوحه زندگی‌تان قرار بدهید.

 

۳ سال مشاوره زوج‌های جوان در مسجد بیت‌المهدی(عج)

 

یک ازدواج بیشتر، یک مشکل کمتر

حالا که مراسم ساده و صمیمی این چهار زوج به پایان رسیده، لبخندی از سر رضایت بر لب‌های واسطه‌گران ازدواج مسجد بیت‌المهدی (عج) نقش بسته است. فاطمه غوثی، کنیزرضا علیجانی، کبری ملایی، اعظم عیدی، واسطه‌گر ازدواج آسان، هر‌چند کارشان در اینجا به پایان رسیده است، به گفته خودشان همراهی زوج‌های جوان را تا سه‌سال پس‌از ازدواج هم به‌عهده دارند.

فاطمه غوثی می‌گوید: کارمان را از سال‌۹۶ با معرفی زوج‌ها شروع کردیم، اما قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری از سال‌۱۴۰۰ به‌طور رسمی فعالیتش را آغاز کرده است. او با بیان اینکه اطلاعات زوج‌ها ثبت می‌شود و افرادی که هم‌کفو باشند به یکدیگر معرفی می‌شوند، ادامه می‌دهد: مراجعان بسیار‌ی برای ازدواج داریم که تاکنون ۲۵ مورد به ازدواج منتهی شده است. معتقدیم هر‌چه آمار ازدواج بیشتر شود، مشکلات و معضلات اجتماعی کمتر خواهد شد.

در ادامه، علیجانی به کلاس‌های مشاوره زوج‌ها اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: داشتن مهارت‌های زندگی چیزی است که جوانان ما باید آموزش ببینند. ما با ثبت‌نام زوج‌ها در طرح «زندگی به سبک رضوی» آستان قدس و هدایت آن‌ها به کلاس‌های مشاوره که با تخفیف برگزار می‌شود، تا سه سال زوج‌ها را همراهی می‌کنیم.

او با تأکید بر ازدواج آسان ادامه می‌دهد: باید تلاش کنیم با کنار‌گذاشتن رسم‌های اشتباه که مانعی بر سر راه ازدواج است، الگو‌های موفق دینی و اجتماعی، روش‌های عملی و آسان را به جوانان معرفی کنیم.


* این گزارش سه‌شنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۳۸ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر