کد خبر: ۷۲۸۱
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

خانم بازنشسته، کلاس‌های مهارت زندگی را به خانه‌اش آورده است

رویا فنودی، فرهنگی بازنشسته و مدرس حوزه علمیه است که هر هفته در خانه‌اش کلاس‌های مهارت زندگی برگزار می‌کند.

آموختن مهارت‌های رفتاری، توانایی‌های فردی و اجتماعی افراد را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که فرد بتواند به‌نحو بهتری با مشکلات و دشواری‌ها روبه‌رو شود. درواقع مهارت‌های زندگی، قدرت سازگاری افراد را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که شخص بتواند مسئولیت‌های اجتماعی و شخصی خویش را بهتر بپذیرد.

رویا فنودی، فرهنگی بازنشسته و مدرس حوزه علمیه، از کسانی است که به اهمیت این مهارت‌ها به‌خصوص در روزگار فعلی پی برده است، از این‌رو تا حد توان خود، سعی در بهسازی زندگی دیگران دارد. گواه آن‌هم جلساتی است که سه سال است هر دو هفته یک‌بار، روز‌های شنبه در منزل خود برگزار می‌کند و در این محفل، میزبان گروهی از بانوان و آقایان محله است.  

در یک روز شنبه، سری به خانه این بانوی فعال فرهنگی در محله شریعتی می‌زنیم تا از چندوچون جلساتی بدانیم که به‌صورت رایگان و بعد از نماز مغرب‌وعشا برگزار می‌شود.

 

دغدغه‌ام حفظ بنیان خانواده است

هنوز چند ساعت به شروع کلاس سبک زندگی اسلامی مانده، اما خانه خانم فنودی مهیای برگزاری جلسه شده است. بوی عدسی داغ که برای شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده، در این هوای سرد، تمام فضای خانه را پر کرده است.

در گوشه‌وکنار خانه، نکات کلیدی و آموزشی جلسات قبل با خط زیبا و درشت، روی برگه‌هایی نوشته و به درودیوار نصب شده است. دو نفر از شرکت‌کنندگان، زودتر به خانه خانم فنودی آمده‌اند تا در تدارک برنامه به بانی کمک کنند.
رویا فنودی پس از اینکه خیالش از بابت برگزاری همه امور جلسه راحت می‌شود، با ما گفتگو می‌کند.

او که زمانی مدیر مدرسه راهنمایی بوده و از سال ۸۵ بازنشسته شده است، هرکاری انجام می‌داده تا دانش‌آموزان، درکنار آموختن علم، دانش زندگی اسلامی را نیز یاد بگیرند. بعد از اتمام دوره خدمت فرهنگی نیز، با همین هدف و دغدغه، خانه‌اش را به محلی برای برگزاری مباحث زندگی اسلامی اختصاص می‌دهد.

خودش در این‌باره می‌گوید: «این روز‌ها آسیب‌های مختلفی، فرد و جامعه را هدف قرار داده است؛ آسیب‌هایی که به‌خصوص نظام خانواده را خدشه‌دار کرده و به فروپاشی این بنیان مقدس منجر شده است. ازطرفی رهبر معظم انقلاب، نگاه ویژه‌ای به خانواده دارند و دغدغه ایشان برای حفظ بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی، همیشه برایم مهم بوده است. همین‌ها انگیزه‌ای شد که سه سال پیش هدفم را عملی کنم و در منزل خودم، از استادان بنامی دعوت کنم تا مباحث موردنیاز زندگی را به‌صورت کاربردی برای علاقه‌مندان بازگو کنند.»

 

حضور استادان برجسته، تعداد مخاطبان را افزایش داد

فنودی که دارای مدرک کارشناسی علوم‌ومعارف قرآنی است، جزو فعالان بسیج و سپاه نیز محسوب می‌شود و به‌عنوان هادی سیاسی در مساجد و مدارس علمیه سخنرانی می‌کند.

او برگزاری کلاس‌های رایگان مهارت‌های زندگی را از سه سال قبل، با تعداد محدودی شرکت‌کننده شروع می‌کند، اما این بانوی پنجاه‌وهفت‌ساله دست از تلاش برنمی‌دارد و با وجود استقبال کم، به کار خود ادامه می‌دهد؛ «تاجایی‌که می‌توانستم، اطرافیانم را از برگزاری این جلسه باخبر کردم.

چون امکاناتم محدود بود، نمی‌توانستم تبلیغ چندانی انجام دهم و تعداد کمی شرکت کردند، اما رفته‌رفته به‌دلیل حضور استادان برجسته‌ای مثل مافی‌نژاد، امین‌نیا، مهاجر، داوودنژاد، صادقیان و محمدیان، بر محتوای کیفی جلسات افزوده شد و تعداد حاضران نیز زیاد شدند، به‌طوری‌که در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ نفر که بیشترشان خانم هستند، در این دوره‌ها شرکت‌ می‌کنند.»

 

برگزاری کلاس های مهارت زندگی در خانه فرهنگی بازنشسته

 

طرح جزئی‌ترین مسائل

تربیت فرزند، همسرداری، انتخاب همسر و طب اسلامی، ازجمله مسائلی است که استادان در این محفل خانگی، درباره آن‌ها با شیوه‌ای جذاب صحبت می‌کنند، به‌طوری‌که شهروندانی از دیگر مناطق نیز در آن شرکت می‌کنند؛ «خانم‌هایی هستند که با وجود تبلیغات اندک ما، از محله‌های دورتر مثل طبرسی با اتوبوس، خود را به جلسه می‌رسانند.

این افرد اگر با حضور در این جلسات، تاثیری در زندگی خود ندیده باشند که در آن وقتِ غروب، رنج این راه دور را تحمل نمی‌کنند. در دوره‌های ما درباره جزئی‌ترین مسائل خانوادگی بحث و گفتگو می‌شود؛ چراکه همین مسائل به‌ظاهر جزئی، اختلاف‌های بعدی را به‌وجود می‌آورد. خب، همین موضوعات و شیوه بیان مدرس‌ها باعث اثرگذاری در زندگی مخاطبان شده است.»

 

اختصاص اتاقی مخصوص به کودکان

فنودی درباره روال برگزاری کلاس می‌گوید: «در این برنامه از کودک سه‌ساله تا خانم هفتادساله شرکت می‌کنند که بیشترشان از اهالی محله هستند. برای کودکان اتاق جداگانه‌ای را درنظر گرفته‌ایم تا درکنار یک مراقب، بازی کنند و سرگرم شوند. موضوع جلسات از قبل اعلام می‌شود و بعد از طرح آن توسط استادان، برنامه پرسش و پاسخ را در پایان جلسه برگزار می‌کنیم. گاهی هم این نشست‌ها به حالت کارگاهی برگزار و سعی می‌شود برای همه مخاطبان، کاربردی باشد.»

این معلم بازنشسته که خودش از سال ۷۴ ساکن قاسم‌آباد شده است، تمام سعی خود را برای بهتر برگزار شدن جلسات به‌کار می‌گیرد؛ «گاهی به متولی مسجد، ولی عصر (عج) رومی‌اندازم و از ایشان، ویدئوپروژکشن امانت می‌گیرم تا پیش از برنامه سخنرانی، کلیپ‌هایی با مضمون سبک زندگی اسلامی و بصیرت‌افزایی پخش کنیم. همه این کار‌ها را انجام می‌دهم؛ چون به‌نظرم حتی اگر در زندگیِ یک نفر از مخاطبان، تغییر مثبتی ایجاد شود، این زحمات و کلاس‌ها به نتیجه لازم رسیده است.»

 

فروش کار‌های دستی با هدف اقتصاد مقاومتی

او که دوست دارد دامنه فعالیتش بیشتر شود، حاضر است درصورت افزایش مخاطبان، حتی طبقه دیگر منزلش را برای حضور آنان اختصاص دهد. تنها توقعش از نهاد‌های دست‌اندرکار نیز این است که می‌خواهد تبلیغ بیشتری برای این جلسات صورت گیرد تا به‌قول خودش، از این سفره پهن‌شده، افراد بیشتری بهره ببرند.

شهروند فعال محله، ولی عصر (عج)، تمام تلاشش را برای متنوع کردن و اثربخشی بیشتر این محفل می‎‌کند؛ «درراستای اقتصاد مقاومتی به خانم‌های حاضر در جلسه پیشنهاد دادم که هرکسی هنری دارد، می‌تواند در این محفل آن را عرضه کند و بفروشد، بنابراین چند نفر که کار‌های دستی انجام می‌دهند، آخر جلسه آن‌ها را برای فروش ارائه می‌کنند.»

این همه ماجرا نیست و گاهی اعضا از کتاب‌های پروپیمانی که صاحبخانه در کتابخانه‌اش گذاشته است، بهره می‌برند و آن‌ها را امانت می‌گیرند.

 

آشنایی با مزاج‌های مختلف

زهرا عدالتی، یکی از مخاطبان پروپاقرص این دوره‌هاست و حرف‌هایش درباره لزوم آموختن مهارت‌های زندگی، شنیدنی است؛ «فراگیری مهارت‌های زندگی، معمولا به داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کند. این مهارت‌ها، ما را در به فعل رساندن استعداد‌های بالقوه و رسیدن به هدف‌های زندگی، کمک خواهد کرد.»

او به دستاورد عملی این کلاس‌ها در زندگی خودش اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌عنوان مثال اگر الان رفتار نادرستی از پسرم سربزند، می‌دانم که چطور باید با او برخورد کنم و این شیوه برخورد را در همین کلاس‌ها یادگرفته‌‎ام؛ البته درکنار آن مطالعه هم می‌کنم یا مثلا همسرم به اثر حجامت، اعتقادی نداشت، اما بعد از اینکه در جلسه طب سنتی با همین موضوع شرکت کرد، برای حجامت کردن اقدام کرد.»

خواهرش، فاطمه، نیز ضمن تایید اثر مثبت کلاس‌های طب سنتی می‌گوید: «ما در این کلاس‌ها با مزاج‌های مختلف و فواید و زیان‌های برخی خوراکی‌ها آشنا شده‌ایم که بر حفظ سلامتی خیلی تاثیر می‌گذارد.»

* این گزارش چهارشنبه، ۲۳ تیر ۹۵ در شماره ۲۲۳ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر