کد خبر: ۷۷۲۸
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

راسته خشکبارفروش‌های مصلی

داستان شکل‌گیری راسته خشکبار فروش‌ها در کوچه شهید مازندرانی‌نژاد، به بیست‌سال پیش برمی‌گردد که خشکبار‌فروش‌های کوچه چهار‌باغ حوالی چهارراه شهدا یکی‌یکی به اینجا نقل مکان کردند.

خشکبار‌فروش‌های مشهد با کوچه شهید‌مازندرانی‌نژاد آشنا هستند؛ گذری که با بیش‌از صد دهنه مغازه کوچک و بزرگ خشکبار، زرشک و زعفران و عناب و محصولات مشابه، به راسته حق‌العمل‌کار‌های خشکباری بین کاسبان معروف شده است.

داستان شکل‌گیری این راسته هم به گفته حاجی‌محمدی که جزو اولین خشکبار‌فروش‌های این کوچه است، به بیست‌سال پیش برمی‌گردد که خشکبار‌فروش‌های کوچه چهار‌باغ حوالی چهارراه شهدا یکی‌یکی به اینجا نقل مکان کردند. اما آن‌طور‌که کاسبان موی‌سپید اینجا می‌گویند، این همه هویت این گذر قدیمی نیست. سه گاوداری بزرگ و باغ‌های وسیع و آباد آن، نام کوچه‌باغ را سر زبان ساکنانش انداخته بود.

راسته خشکبارفروش‌ها

از عمر حسینیه و هیئت ابوالفضلی پایین‌رخی‌های مشهد که از توابع شهرستان تربت حیدریه هستند و در ابتدای این گذر قرار دارد، بیش‌از ۵۴ سال می‌گذرد. درِ این مکان مذهبی، برای نماز و دعا و مراسم مذهبی به روی کسبه و اهالی باز است.

راسته خشکبارفروش‌ها

مدرسه عالی جامعه‌المصطفی‌العالمیه هم در محدوده این کوچه است و طلبه‌های ایرانی و خارجی به تحصیل علوم دینی در این مکان مشغول هستند.

راسته خشکبارفروش‌ها

هم‌زمان با حضور کاسب‌ها در این راسته، خیریه محبان علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در سال ۱۳۸۳ شکل گرفت تا به کمک کاسبان خیّر کمک‌حال نیازمندان باشد.

راسته خشکبارفروش‌ها

کاسبان و ساکنان این کوچه از سرنوشت کاروان‌سرای قدیمی که در میانه این معبر است و زمانی در آن، روی پوست و چرم دباغی می‌شد، خبری ندارند.

ارسال نظر